Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol blijft achter bij Europese concurrenten

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 462 
|
 luchtvaartnieuws.nl 
hv_overig_1504.jpeg

Door: Neal Luitwieler

SCHIPHOL - Dat Schiphol aan haar in het Alders-akkoord afgesproken slotlimiet zit, blijkt ook steeds duidelijker uit de passagierscijfers. In augustus groeiden bijna alle grote Europese concurrenten harder dan de Nederlandse luchthaven.

Schiphol verwelkomde in de afgelopen maand 6.844.000 reizigers, een bescheiden plus van 0,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Groei is alleen nog mogelijk door een hogere bezettingsgraad en de inzet van grotere toestellen.

Ter vergelijking: zowel Londen Heathrow (2,6 procent), Parijs Charles de Gaulle (+4,5 procent) als Frankfurt (8,1 procent) zagen in augustus het aantal passagiers beduidend sneller toenemen. Van de traditionele top vijf deed alleen Istanbul Atatürk (-0,2 procent) het minder goed,, maar die luchthaven gaat eind dit jaar dicht.

Schiphol weet vooralsnog wel de derde plaats op de ranglijst van Europa’s grootste luchthavens te behouden. Heathrow (7,7 miljoen) en Charles de Gaulle (7,2 miljoen) waren vorige maand groter, Frankfurt (6,8 miljoen) en Istanbul (6,6 miljoen) kleiner.

De Amsterdamse luchthaven zakt volgend jaar waarschijnlijk naar de vijfde plaats, aangezien het nieuwe Istanbul Airport dan open is en Frankfurt nog wel kan groeien. In het Alders-akkoord is afgesproken dat Schiphol tot en met 2020 aan de 500.000 slotlimiet is gebonden.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Nou en, wat is daar nu erg aan? Het is geen puber wedstrijd van wie heeft de grootste.

Geplaatst door M uit U

Tuurlijk wel, Wim. Deze kleuters denken dat ze nog steeds met Lego spelen. Ze willen stoer kunnen zeggen dat ze het grootste vliegveld hebben! Dan hoor je er helemaal bij!

Denk dat het compensatiegedrag is, op andere vlakken komen ze vast iets te kort.....................

Geplaatst door anoniem1

Wilde eigenlijk onder het intervieuw met benschop reageren maar ik zie dat dat weggehaald is.

Hoe het selectiviteits beginsel vorm te geven in overeenstemming met de europese regels.
Hier heb ik mij nog niet heel erg in verdiept want de europese regels zijn mij niet precies bekend maar op het eerste gezicht lijken hier legio mogelijkheden voor te zijn.
Misschien is het mogelijk om gericht te ontwikkelen op het netwerk. Aan nieuwe vluchten zou dan bijvoorbeeld de eis kunnen worden gesteld dat ze goed aansluiten (tijdslot) op een netwerk vlucht en omgekeerd. Nieuwe niet netwerk vluchten moeten aansluiten op een netwerk vlucht. Het idee is dan dat het voor de klm een stuk makkelijker is om aan deze voorwaarde te voldoen dan voor andere maatschappijen die daar verder eigenlijk geen belang bij hebben.
Ook zou er misschien een regel kunnen komen tegen reduntie, als er al een aantal vliegtuigen naar een bepaalde bestemming gaan,wordt die bestemming uitgesloten voor nieuwe vluchten.

Ik denk dat er veel mogelijkheden zijn om hier enige sturing mee te doen bij het uitgeven van nieuwe slots,maar zoals gezegt ik heb mij er nog niet heel erg in verdiept.