Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol binnen lawaai- en vervuilingsnormen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 723 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
schiphol_DSC_3246.JPG

Door ANP

SCHIPHOL - Schiphol is in de eerste helft van het zogeheten gebruiksjaar binnen de normen gebleven voor geluidsoverlast, luchtverontreiniging en veiligheidsrisico.

Dat heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) woensdag gemeld in een rapport aan de Tweede Kamer. Het gaat over de naleving van de normen en regels door Schiphol, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en de luchtvaartmaatschappijen die op Schiphol opereren.

De ILT heeft één luchtvaartmaatschappij een waarschuwingsbrief gestuurd omdat een van haar vliegtuigen afweek van de voorgeschreven vliegroute voor de nacht.

Een andere luchtvaartmaatschappij heeft een last onder dwangsom gekregen omdat zij zonder geldig slot (periode waarbinnen een vliegtuig mag opstijgen of landen) herhaaldelijk vluchten in de nacht heeft uitgevoerd. De dwangsom moet herhaling voorkomen.

Een derde luchtvaartmaatschappij, die in oktober 2015 al zo'n last onder dwangsom had gekregen voor slotmisbruik, is in januari 2016 opnieuw in de fout gegaan en heeft hiervoor een dwangsom van 30.000 euro moeten betalen.

Het gebruiksjaar loopt van 1 november 2015 tot en met 31 oktober 2016, de eerste helft liep tot 1 mei.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door de Vries

Klopt geen zak van. Ik zie wel vaker vliegtuigen die afwijken van de route. Vanmiddag nog een 777 die scherp vanaf de Kaagbaan over Hoofddorp ging, zeer ongebruikelijk.

Geplaatst door Thijs

De ILT praat alles alleen maar in het voordeel van schiphol,
Ze blijven ook aangeven dat Heiloo zich ver van het gehinderde gebied zou bevinden maar als je op de radarplots op deze site kijkt zie je Heiloo niet eens meer liggen onder de geregistreerde aanvliegroutes.
De ILT sjoemelt net zo hard met de cijfers, tijdens een telefoongesprek met een inspecteur aldaar werd mij enigszins lacherig aangegeven dat de burger geen schijn van kans maakt, schiphol is te belangrijk dus neem de herrie maar voor wat het is. Omdat ze toch op de een of andere manier moeten doen alsof ze de regels naleven en controleren verzinnen ze zulke onzin als "we hebben die maatschappij gewaarschuwd" en "we hebben die andere maatschappij een boete opgelegd"

Geplaatst door Thijs

Overigens, de wijze waarop deze waarden worden berekend is ook uitgelegd door de betreffende inspecteur.
Door meer vluchten boven bijvoorbeeld Castricum, Limmen Heiloo en Bergen te laten vliegen, waar minder mensen wonen dan bijvoorbeeld het hart van Amsterdam, is het aantal gehinderden ook minder. Ze tellen dus gewoon mensen die last hebben en zoeken vervolgens de gebieden waar de populatie lager is dan op andere plekken. Simpel sommetje komt dan op positieve resultaten welke de groei van Schiphol alleen maar stimuleert.
Dat de hinder boven deze gebieden dan vervolgens verdubbeld telt niet mee, het aantal gehinderden gemiddeld is immers minder. Met andere woorden (en de inspecteur bevestigde dit) De woonplaatsen met minder inwoners worden in zekere zin opgeofferd voor de grote steden. De cijfers komen dan gunstig uit en Schiphol kan verder groeien. Dat er nu complete gebieden onleefbaar worden door de alsmaar toenemende herrie maakt niet uit, daarbij wordt de geluidscontour ook vooral op afstand vanaf de luchthaven bepaald en niet op werkelijke hinder dus de mensen die in bijvoorbeeld Heiloo of Bergen wonen tellen ook nog een minder mee.
Op mijn vraag wat er nu te doen is tegen de alsmaar erger wordende geluidsoverlast in mijn woonplaats kreeg ik het antwoord: "tja...verhuizen, het zal in de komende jaren namelijk alleen maar meer gaan worden"

Erg jammer dat de ILT zo beredeneert, het opofferen van een behoorlijk groot gebied waar men niet heel erg lang geleden nog rustig kon wonen. En heb je er last van? ga dan maar weg. Dat zijn dan de mensen die in ons land beslissingen maken.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Omdat je er voor gekozen hebt, niet in een stedelijke omgeving te gaan wonen, word je nu door de sector gediscrimineerd.
Discriminatie is ook bij wet, verboden en toch komt de sector ook hier weer mee weg.
Dat betekent dat de sector, zeker met al die herrie / vervuiling en nu dus ook discriminatie boven de wet staat