Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol beperkt groei.

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 228 
|
 NHD 
Schiphol beperkt groei.

Download dit artikel als pdf

Download het gehele artikel 'Schiphol beperkt groei.'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Michel

En ja hoor het beroemde en bedriegende countourgebied! Mijn woonplaats ligt hier buiten en ik meet Db,s die vele malen hoger zijn dan de 48 Db in het Countourgebied.

Maarja dat zijn berekende Db,s he............

Geplaatst door Bob

Dat zit anders. De dB's zijn hier dB(A) Lden, wat een maat is voor een jaarlijkse hoeveelheid geluid op basis van aantallen vliegtuigen, geluidprodcutie per vliegtuig (producenten opgaven) en vliegscenario's, en NIET de waarden van individuele vliegtuigpassages, die kunnen oplopen tot 75-80 dB(A), volgens mijn eigen metingen. De (A)-weging staat voor correctie voor het menselijk gehoor.

U kunt dit allemaal nalezen in: Deventer, F.W.J. van, 2014. Handboek basiskennis vliegtuiggeluid. p. 76. (https://www.bewonersomgevingschiphol.nl/wp-content/uploads/2018/03/2014-Handboek-Basiskennis-Vliegtuiggeluid-Fred-van-Deventer.pdf). Ik raad dit ieder aan om met meer begrip de discussie in te gaan.

Geplaatst door Bob

Ik wil ook nog het volgende toevoegen: de WHO bepleit een grens van 45 dB(A) Lden en 40 dB()A Lnight, om gezondheidsschade te voorkomen. De figuren laten de grens van 48 dB(A) Lden zien, de 45 grens zou een nog groter gebied omvatten. Men zou eigenlijk alle inwoners van dit gebied moeten tellen.

Om op deze grens te komen op de nu geldende 58 dB(A) Lden contour (de zwarte lijn waarbinnen geen nieuwbouwhuizen mogen komen, ongeveer de vroegere 35 Ke grens) zouden of het aantal vliegtuigbewegingen zeer drastisch omlaag moeten, of de vliegtuigen heel veel stiiler moeten worden dan nu, wat technisch op dit moment nog niet haalbaar is, en wat nog decennia zal gaan duren, als het ooit komt.

Het geniep van de maten Lden en Lnight zit zowel in het feit, dat de grenswaarden door de sector veel te hoog zijn gesteld, en dat elke verbetering in geluidproductie per vliegtuig onmiddellijk kan worden gebruikt om meer vliegtuigen toe te laten (wat ook steeds gebeurt).

Het is maar de vraag wat hinderlijker is, enkele luide vliegtuigen per uur of vele toch nog goed hoorbare vliegtuigen, die een bijna continue jankherrie geven. Dit komt in deze Lden maat niet tot uitdrukking!

De sector zal deze maten en hoge grenswaarden, die m.i. ten onrechte in de wet zijn vastgelegd, hard blijven verdedigen om 'het verbindingennetwerk van KLM niet in gevaar te brengen'.

Geplaatst door gerard

@ Bob: Je schijft: "Het is maar de vraag wat hinderlijker is, enkele luide vliegtuigen per uur of vele toch nog goed hoorbare vliegtuigen, die een bijna continue jankherrie geven. Dit komt in deze Lden maat niet tot uitdrukking!"

Inderdaad omdat het menselijk gehoor logaritmisch werkt is de daadwerkelijke beleving heel anders. Je hoort bijvoorbeeld 3 dB verschil niet tot nauwelijks. 10dB wordt als verdubbeling of, bij vermindering, als halvering ervaren. Groot probleem is dat schiphol 3dB vermindering van Lden wel graag vertaald ziet in verdubbeling van de aantallen. Maar de hindertoename door verdubbeling van het aantal vliegbewegingen is natuurlijk niet logaritmisch. Die is eerder exponentieel. Dat exponentieel verband zie je bijvoorbeeld terug in de klachten van het afgelopen jaar. 4% meer vliegverkeer geeft 40% meer klachten.

Met Lden werd een faliekant verkeerde maat voor de hinderbeleving geïntroduceerd. De Lden is een prima maat voor geluid met een niet-tonaal een continue karakter, bijvoorbeeld een snelweg op grotere afstand, maar een heel slechte maat om de hinder door, met veelvuldige piekgeluiden met tonale componenten gepaard gaande, vliegverkeer te karakteriseren.


Geplaatst door Bob

U heeft gelijk, het tonale karakter van geluid wordt bij industrielawaai met 5 dB bestraft en er worden zwardere grenswaarden gehanteerd. Ik heb dit in mijn cursus "Liegen en Bedriegen" bij Truc 7 uitgelegd. De luchtvaart heeft zich een uitzonderingspositie bijeen gelogen, ook qua emissies en prijsstelling natuurlijk.

Lees en huiver: zie https://liegenenbedriegen.webnode.be op Meer Pagina's.

Let op het satirische karakter ervan, ik ben zoals u ziet geen Schiphol-fan!

Overigens de politici zullen zich niet zo ver in deze materie verdiepen en alleen kijken naar de presentatie door de sector, die steeds wer suggereert, dat het zwaarbelaste gebied relatief klein is.
Mijn Figuren op de site laten het vesrchil goed zien.

Verspreid mijn boodschap zoveel mogelijk!

PS: vanochtend weer rond 05:30 in mijn slaap gestoord, en u?

Geplaatst door Bob

PS2: Berkhout had dit ook al gezien, denk ik, want hij gaf kritiek toen men van de Ke-maat afging. Ik ken hem niet persoonlijk, maar zie hem als een van de weinigen in dit dossier met een ethisch normbesef.

Geplaatst door gerard

@ Bob: Vannacht? Op 1 december 2018:
00:08:36
00:21:59
01:34:01
05:04:56
05:10:06
05:12:28
05:16:20
05:18:54
05:21:21
05:28:08
05:31:54
05:39:20
05:42:48
05:45:23
05:47:54
Dit zijn alleen ongeveer de tijdstippen dat ik bewust wakker werd. De andere onbewuste maar wel ongezonde slaapverstoringen heb ik uiteraard niet meegeteld.

Ik mag het alleen niet melden, want als ik dat voor iedere dag zou doen ben ik veelmelder en worden mijn meldingen niet meegeteld. Hoe ziek kan je zijn !

Geplaatst door Bob

Klopt, zie Truc 3 - Klachten en communicaties met BAS (Bijlage B) op mijn website.

Geplaatst door anoniem1

Piek uur capaciteit kan niet omhoog. Misschien met een vliegtuig,ten koste van heel erg veel extra overlast.
Er is geen ruimte voor veilige groei. Volgens raport over veiligheid afgelopen jaar zat scxhiphol al over het randje en waren eerst maatregelen nodig om veiligheid te verbeteren,is nog niet gebeurt!
Ook gemeente Amsterdam is tegen groei,dan ben je wel heel raar bezig als je als vertegenwoordiger nu al groei gaat accepteren.

Geplaatst door Annelie

Beste Gerard, we leven met je mee, wat een verschrikking. Ik slaap met oordoppen en raam dicht er doorheen maar ramen gaan nooit open, ook niet ‘s zomers. Is ook heel slecht om niet te ventileren maar a la.
Wat een traumatische ervaring moet dit zijn, zo goed als iedere nacht wakker gebruld door vliegende machines die duizenden tonnen gewicht tegen de wetten van de zwaartekracht in, in de lucht moeten houden. Terwijl de regeringsleiders honend roepen dat dit alles zich ‘binnen het toelaatbare’ afspeelt.
Ook hier in huis is het dagijks diepe afschuw. We gaan in groene hesjes naar het binnenhof!! Dit MOET stoppen!

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.