Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol belooft minder kabaal

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 568 
|
 NHD 
hvs_castricum_DSC_2563.jpg

Door op grotere hoogte vanaf de Noordzee de landing in te zetten en om de woonkernen ’te krullen’, moet de (nachtelijke) vliegherrie boven de regio afnemen.

Dat zeiden Dick Benschop (Schiphol) en Michiel van Dorst (Luchtverkeersleiding Nederland LVNL) gisteren in het gemeentehuis van Castricum.

Beide topmannen maakten gisteren na het afkondigen van een serie maatregelen tegen geluidshinder een rondrit langs Uithoorn, Haarlemmermeer, Amstelveen en Castricum. De laatste gemeenten als middelpunt van de Schipholregio Alkmaar-IJmond/Haarlem.

Castricum was niet voor niets uitgekozen. Het zwaartepunt van de nachtelijke overlast ligt bij Castricum-Noord en Limmen. In een nieuwe proef komen de vliegtuigen niet meer gewaaierd vanuit de Noordzee binnen, maar in een strakke rechte lijn (vector). Dat ontlast de wijde omgeving weliswaar, maar concentreert de vliegherrie boven Castricum-Noord, Limmen en Uitgeest.

Op de gisteren gelanceerde website minderhinderschiphol.nl staan per regio maatregelen die genomen worden om de vliegherrie te verminderen. Benschop zei daarmee het gegroeide wantrouwen tegen Schiphol te willen wegnemen: ,,We zijn hierbij niet uitgegaan van zaken als de MER, contouren en grote getallen maar hebben geluisterd naar de mensen die hier wonen. Dus naar wat zij horen en hoe zij het vliegverkeer beleven. Deze maatregelen hebben direct effect.’’

Glijvlucht


Van Dorst schetste dat ’bijna alle vliegtuigen’ intussen in staat zijn vanaf de Noordzee de landing in te zetten op een hoogte van zo’n 7000 voet. ,,Nu is dat 5500 voet. Een verschil van zo’n 430 meter. Door een steilere daling te maken heeft een vliegtuig minder vermogen nodig en maakt dus minder geluid. Daarnaast bevindt het vliegtuig zich door deze hogere glijvlucht hoger in de lucht dan in de oude situatie. Twee voordelen dus.’’

Tenslotte maakt de piloot een zogenoemde ’gekromde eindnadering’. ,,Dat wil zeggen dat het vliegtuig om de dorpskernen krult. Ook dat neemt de overlast weg’’, aldus Van Dorst.

Berekenen


Of het allemaal inderdaad werkt zal moeten blijken. De Castricumse wethouder Paul Slettenhaar drong er bij de luchtvaarttopmannen op aan de effecten te meten. Want: je kunt nog zoveel vooraf berekenen, in de praktijk zullen de maatregelen zich moeten bewijzen, aldus Slettenhaar. Zowel Van Dorst als Benschop vond meten met ’gevalideerde meetapparatuur’ een goed idee. Ook zei Benschop veel te zien in virtual reality, om bewoners van de dorpskernen in een gesimuleerde omgeving de veranderingen te laten ervaren.

Vooral over het meten, was Slettenhaar tevreden. ,,Wat ik nu hoor klinkt goed.’’ Maar een standpunt wilde hij (nog) niet innemen: ,,Ik wil het eerst in de regio bespreken.’’

Bekijk bericht op "NHD"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door gerard uit Castricum

Wakker worden van minder herrie is nog steeds wakker worden. Wethouder Slettenaar begrijpt kennelijk niet dat een. meetstation niet helpt tegen het 's nachts steeds ongewild gewekt worden door overvliegende vliegtuigen.

Dat 'hoger' aanvliegen zal straks weer een loze belofte blijken. Want bij druk verkeer lukt dat niet, zoals het nu al niet lukt om echt stille 'CDA'-naderingen te vliegen als het drukker wordt.

Verleg die nachtroute nu eens en kom boven Bergen aan land. Dáár kan je écht hoog aanvliegen omdat je verder van de Schiphol bent. En vanaf daar in een stillere rechte lijn de baan naderen. Bochten maken herrie.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Ja Benschop en Dorst! Hartstikke mooi die glijvluchten vanaf dr Noordzee, maar ze moeten ook weer naar de Noordzee he!
Vergeten we dat weer? Of maken jullie van shithol een megaparkeerplaats!
Dombo Benschop denkt ons weer te beduvelen met VR! Ga solliciteren bij Jiskefet Bensdorp!

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

Veel beloven, weinig geven doet de gek in vreugde leven...............................


Geplaatst door V.O.S. uit Uitgeest

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Helaas is Uitgeest ook een gemeente die het zwaar te verduren heeft vanwege het vliegende tuig.
Dat mensen van a naar b gaan, is al zo oud als de mensheid zelf.
Daar is dan ook niets op tegen, het is een ander verhaal indien mensen ten koste van andere mensen, er geld uitslaan en andere mensen hinderen.
Dat is nu precies wat de Schipholgroup en de Nederlandse Staat, doen.
Ten koste van het woongenot van inmiddels velen, veel geld bij elkaar schrapen en de omgeving naar de kloten helpen.
Als je dan om je recht op een gezonde leefomgeving opeist, gebeurd het tegenovergestelde: de
Schipholgroup gedraagt zich heel vijandig naar de gehinderde mensen.
Dat is de wereld op zijn kop.
De Nederlandse Staat kijkt erna en doet niets voor de inwoners, slechts het geld incasseren.
Om de 1 a 2 minuten een klere herrie en dito vervuiling over je heen krijgen doet je geen goed.
We merken er hier in o.a. Uitgeest dat er geen enkele belofte waargemaakt is door die leugenachtige Schipholgroup.
Weg met dat Schiphol.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

@ V.O.S.:

Geheel mee eens!
En dan te bedenken dat men klaar staat om de frequentie op te schroeven naar elke 70 seconden (!) een overvliegend toestel. Waarschuwingen aan de in Uitgeest regerende PvdA /PU/UVP club en wethouders zijn volledig genegeerd. Men volgt gedwee de PvdA Schiphol CEO en de Omgevingsdienst en ontkent glashard voor deze ontwikkeling te zijn gewaarschuwd.

Geplaatst door baard uit heiloo

Die Tophufters bevestigen toch alleen maar dat de nachtroute gewoon blijft waar hij is ? . En geen woord over de oosterlijke route ? .onder het mom van ,, om de woonkernen heenkrullen ,,,!
Dat doet de bestaande route toch al ? . of die 400 meter het verschil gaat maken . En dan de nachtvluchten van de Zwanenburgbaan ongemerkt erbij voegen zodat ze toch elders nog geluidwinst maken. Ik verafschuw dit tuig .