Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol belooft in te zetten op reductie ultrafijnstof

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1100 
|
 rtva.nl - 23-09-2019 
me_vliegtuig_IMG_0712.jpg

SCHIPHOL - Begin deze maand ging minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat in gesprek met Amstelveners over de groei van Schiphol en toenemende hinder. Van de minister mag de luchthaven namelijk in 2020 weer beperkt groeien. Vrijdag presenteerde de luchthaven de nieuwe omgevingsplannen. Reductie van ultrafijnstof is een speerpunt.

Schiphol geeft aan samen met de bestuurders en bewoners aan de slag te gaan met de verschillende plannen die er nu liggen.

Zo wil de luchthaven zich actief gaan inzetten om de hoeveelheid ultrafijnstof in de lucht terug te dringen: ,,In 2021 worden de eindresultaten van het RIVM-onderzoek naar de gezondheidseffecten van ultrafijnstof verwacht. Schiphol ondersteunt dit onderzoek”, valt er te lezen in een persbericht.

,,Vooruitlopend op de eindresultaten van het onderzoek presenteert Schiphol nog dit jaar een actieplan reductie ultrafijnstof. In dit plan wordt in ieder geval een onderzoek opgenomen naar de wijze waarop ultrafijnstof op de luchthaven gemeten kan worden.”

Hiernaast heeft de luchthaven een eerste conceptversie van maatregelen tegen geluidsoverlast opgesteld: ,,Hierin zijn ook de resultaten van diverse gesprekken die wij in de afgelopen maanden hebben gevoerd met bewoners en bestuurders in de regio Schiphol opgenomen,” verzekert de luchthaven.

Ook wordt er gesproken over het verduurzamen van de luchtvaart. Een goede samenwerking met de NS lijkt hierin belangrijk: ,,Schiphol presenteert in samenwerking met het ministerie, KLM, ProRail en NS nog dit jaar een plan van aanpak voor een betere integratie van spoor en luchtvaart.”

Tot slot wil Schiphol de regio versterken: ,,Dat kan bijvoorbeeld door een integrale gebiedsontwikkeling, de aanpak van grondgeluid, innovatief bouwen, groenvoorzieningen en andere gebiedsgerichte projecten”, aldus de luchthaven.

Via onze mediapartner NH.

Bekijk bericht op "rtva.nl - 23-09-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Met groei van Schiphol de ultrafijnstof verlagen? Cora tie ta tovenaar?

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Er is een uitstekende en effectieve methode om geluidshinder en ultra-fijn stof terug te dringen, namelijk door het aantal vluchten te verminderen.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipbeleid.

Beloften van de Schipholgroep ????????

Dat is geloven in sprookjes !!!!!!!!!!!

Of Mark Rutte geloven !!!!!!!!!!!!!

Of Wiebus geloven !!!!!!!!!!!!!!

Of .................

Geplaatst door Bas van den Born uit Wijk aan Zee

Op het moment dat ultrafijn stof wordt aangepakt, en dan maximaal, verminderd ook de uitstoot van CO2, NOx, NH3 en geluid

Geplaatst door Arnold

Titel zou moeten zijn: Schiphol gelooft in sprookjes. "Echt waar Rood kapje is echt gebeurd en sinterklaas bestaat ook."

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Door de kerosine te ontzwavelen zou je de uitstoot van ultrafijnstof kunnen verminderen, heeft een deskundige mij ooit verteld. Dan wordt de kerosine wel wat duurder, maar zolang de passagiers nog in de rij staan, lijkt mij dat geen enkel probleem. Helaas vermindert de geluidsoverlast er niet door. Voor groei is bij de huidige stand van de techniek geen enkel goed argument te vinden.

Geplaatst door Bas van den Born uit Wijk aan Zee

Maar als de vliegtuigen zo snel als mogelijk boven de 6000 ft vliegen en dan ook zolang als mogelijk boven de 6000 ft blijven alvorens te gaan landen dan scheelt het enorm aan co2 en geluid