Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol als regionaal landingsveldje? Weinig welvaartsverlies

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1028 
|
 daskapital.nl 
hvs_verkeerstorenoud_DSC_2516.JPG

Met de gisteren gepubliceerde Actieagenda Schiphol 2016-2025 ( lees hier)kwamen twee rapporten over de fax waarin onderzoek is gedaan de toekomst van Schiphol. Die toekomst is er in alle drie de onderzochte scenario's eentje van een kleinere luchthaven: het doemscenario is Schiphol als Lelystad (leeshier). Dit stukje de-hubbing betekent veel goedkope vluchten naar Las Palmas, maar voor het echte werk eerst met het vliegtuig naar Londen of Parijs. De tweede is Schiphol met een beperkte hub-functie, waarbij Parijs de helft van de vluchten overneemt. Het laatste scenario is het consolidatie-scenario. Schiphol blijft doen wat het nu doet, maar verliest toch een gedeelte van het netwerk aan bijvoorbeeld nog maar weer eens een keer Parijs. Vervolgens zijn twee vragen gesteld: wat is het effect van die drie scenario's op de werkgelegenheid en de toegevoegde waarde voor de economie? De huidige werkgelegenheid (cijfers 2013) die met de luchthaven gemoeid is, bedraagt 94.000 voltijdsbanen en de toegevoegde waarde voor Neerlands economie is €9 miljard. Dan blijkt dat de twee rapporten niet 'optelbaar' zijn en tot andere cijfers komen. Kort en goed maken staatssecretaris Mansveld en minister Kamp er het volgende van: Als Schiphol een onbenullig vliegveld wordt, dan verdwijnen er weliswaar veel banen, maar dankzij Holland banenmachine kunnen die mensen elders aan het werk. Dus de effecten zijn gering. De enige die echt nadeel ondervindt is de reiziger. Die moet dan voor zijn Thailand-vakantie eerst overstappen in Dubai en ook nog eens meer betalen. Dat kost ons jaarlijks €600 miljoen. Andere effecten? Lastig te becijferen, want je kunt niet Schiphol wegsnijden uit de modellen en dan de economische effecten bekijken. Voor Hoofddorpse astma-patiënten hebben we wel goed nieuws, want het aantal vluchten neemt hoe dan ook af.

Het volledige artikel, inclusief tabellen, vindt u via deze link.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Dat is iets heel anders dan wat de luchtvaartsector over hun economische belang beweert.

Geplaatst door gerard uit castricum

... en een flinke welzijnswinst!