Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schijn van belangenverstrengeling rond Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 235 
|
 destentor.nl - 12-02-2018 
Schijn van belangenverstrengeling rond Lelystad Airport

Door Paolo Laconi

De deskundige die voor het ministerie de fouten in het milieurapport over Lelystad Airport moet herstellen, is getrouwd met de directeur van de onafhankelijke commissie die het gerepareerde rapport moet beoordelen. Dat blijkt uit onderzoek van de Stentor. Door die schijn van belangenverstrengeling is de deskundige teruggetreden.

De onafhankelijke commissie heeft de cruciale taak om de aangepaste milieueffectrapportage over Lelystad Airport te toetsen. Regeringspartijen laten de opening van het vakantievliegveld grotendeels afhangen van het oordeel van deze onafhankelijke commissie.

Mer-expert Stefan Morel van Consens Advies uit Amsterdam is begin januari door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ingehuurd om fouten in de mer van Lelystad Airport te herstellen. Die reparatie is nodig nadat actiegroep HoogOverijssel in oktober fouten blootlegde.

POLL
De opening van Lelystad Airport moet worden uitgesteld, na de schijn van de belangenverstrengeling rond dit dossier
Eens, met dit nieuws is de maat vol en het vertrouwen weg
Oneens, dit is onhandig maar het vliegveld kan gewoon open
Stem Bekijk resultaten, via onderstaande link naar het originele artikel.

Mer-reparatie
Morel was bij meerdere bijeenkomsten over de mer-reparatie aanwezig. Hij schreef een plan van aanpak en presenteerde deze tijdens een vergadering op 26 januari op het ministerie aan ambtenaren en leden van de bewonersdelegatie. Uit onderzoek van de Stentor blijkt dat Morel is gehuwd en samenwoont met directeur Veronica ten Holder van de commissie-mer. Ook was Morel in het verleden zélf vijf jaar directeur van deze commissie, die geacht wordt milieueffectrapportages onafhankelijk te toetsen.

Eind januari heeft Morel zich uit het project teruggetrokken. ,,Er kwamen vragen van bewoners over mijn onafhankelijkheid”, zegt Morel. ,,Ik ben toen uit eigen beweging uit dit project gestapt. Om iedere schijn te vermijden dat ik het advies van de commissie-mer kan beïnvloeden.”

Grote twijfels
Binnen de bewonersdelegatie, die op verzoek van minister Cora van Nieuwenhuizen controleert of de mer correct wordt hersteld, bestaan grote twijfels over de onafhankelijkheid van zowel Morel als de mer-commissie.

Volgens Sjoerd Harkema van de commissie-mer is er geen sprake van belangenverstrengeling. ,,Onze directeur is vanwege haar persoonlijke relatie met Morel op geen enkele manier betrokken bij de inhoudelijke totstandkoming van het advies over luchthaven Lelystad.”

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bevestigt dat Morel uit eigen beweging is opgestapt. ,,Wij vertrouwen erop dat de commissie-mer de onafhankelijkheid van de advisering goed borgt.”

Cora van Nieuwenhuizen
Minister Cora van Nieuwenhuizen was niet van op de hoogte van het feit dat de ingehuurde deskundige Stefan Morel is getrouwd met de directeur van de commissie-mer. Haar woordvoerder Marianne Wuite laat verder weten dat Morel via het bureau To70 werkzaamheden verrichtte voor het team dat zich bezighoudt met de mer-reparatie. To70 wordt weer door het ministerie ingehuurd.

Bekijk bericht op "destentor.nl - 12-02-2018 "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Volgens mij is er zeker vanaf nu, zoals dit op schimmige wijze georganiseerd is, geen enkele MER van welk vliegveld dan ook en de daarbij betrokken personen, meer te vertrouwen.
Tenzij ik het mis heb, ik heb begrepen dat Schiphol zelf MER rapportages opstelt.
Wat een corrupt zootje.

Geplaatst door Wim

Haar woordvoerder Marianne Wuite laat verder weten dat Morel via het bureau To70 werkzaamheden verrichtte voor het team dat zich bezighoudt met de mer-reparatie. To70 wordt weer door het ministerie ingehuurd.
Het bureau To70 is ook niets anders dan een belangenvertegenwoordiger uit de luchtvaartsector. BLRS heeft niet voor niets toentertijd (onderzoek gebruik Aalsmeerbaan) een bureau ingehuurd vanuit Engeland
Het is allemaal spruitjeslucht en dat stinkt.

Geplaatst door Pepijn

Ondanks dat we buiten de officiële overlast contouren van Schiphol wonen, waardoor we per definitie door Schiphol en de politiek genegeerd worden, ondervinden we in Nederhorst den Berg, net zoals in de rest van de randstad (en ver daarbuiten) zeer ernstige overlast van vlieglawaai en vervuiling. Lange dagen waar stilte en rust helemaal niet meer voorkomen zijn geen uitzonderingen meer. De schade aan de leefomgeving, het milieu en de (mentale) gezondheid is desastreus maar wordt systematisch ontkent of gemarginaliseerd. Vliegveld Nederland omschrijft goed wat de toekomstplannen van de Schiphol Group zijn, nooit meer rust en stilte.

Lelystad staat nu op de kaart vanwege de (gelukkig) zeer actieve en terecht bezorgde bewoners van Noord Oost Nederland. De discussie gaat hier vooral over de laagvliegroutes, maar de discussie zou moeten gaan over afstel. Vliegtuigen die over Nederhorst den Berg vliegen komen precies over op de bevreesde hoogte van 1800 meter (6000 foot) en ik kan iedereen mededelen dat de geluidsdruk per toestel op z'n minst 80db is, in het slechtste geval, om de 3 minuten. Het enige wat je de hele dag nog hoort zijn overlappende aanzwellende straalmotoren.

We weten allemaal dat Schiphol en de politiek liegt, bedriegt, manipuleert, verdraaid en actief nepnieuws verspreidt. Deze strategie is zeer effectief want Schiphol krijgt links of rechtsom altijd zijn zin, verzet is eigenlijk zinloos. Wat me opvalt is dat niemand het initiatief neemt om onder toeziend oog van de pers de sjoemelende partijen te confronteren met echte meetgegevens. Als er inderdaad zoveel mensen ernstige hinder ondervinden waarom wordt er dan geen crowdfunding actie opgezet zodat we de werkelijke lawaaioverlast en milieuschade kunnen laten meten door een onafhankelijk bureau? Gebaseerd op deze gegevens klagen we dan Schiphol en de staat aan bij het Europees Hof vanwege schending van artikel 21, beloofde klimaatdoeleinden en de mensenrechten. In Nederland zelf procederen heeft geen enkele zin, zolang de staat grootaandeelhouder is krijg je hier geen voet aan de grond. Het Europees Hof is het enige orgaan wat invloed kan uitoefen op een politieke beslissingen met betrekking tot Schiphol. Ben ik nou zo naïef of moeten we deze mensen gewoon aanpakken met keiharde feiten? Schiphol moet halveren om Nederland weer leefbaar te maken en te houden. Wie zet een crowdfunding actie op?

Geplaatst door anoniem1

Niemand,

Het verzet tegen Schiphol is enorm versnipperd en de bewoners verschillen met elkaar van mening over wat er allemaal zou moeten veranderen op Schiphol.
Iedereen heeft andere prioriteiten De nachtvluchten,een vliegveld op zee,de low budget vluchten eruit zodat het netwerk kan groeien,overlast dicht bij Schiphol,overlast in de buiten gebieden,focus op reeele maatregelen die dan wel niet de uitstoot,maar in elk geval wel de overlast sterk kunnen beperken.
Zolang de bewoners niet met een gezamelijk plan van aanpak en prioriteiten komen gaat er niks veranderen. We zouden moeten zoeken naar de grootste gemene deler,ik heb dat wel geprobeerd maar daar erg weinig respons op gekregen.
De vertegenwoordigers van de bewoners zijn redelijk eensgezind in hun visie en goed georganiseerd. Daarmee is hun visie dominant geworden in de discussie. Maar veel omwonenden,ik niet alleen,delen die visie niet en zijn teleurgesteld over wat er de afgelopen jaren aan de alders tafel is bereikt voor de omwoinenden en de prioriteiten van het overleg aan de alderstafel. Ook is er geen plek voor een centrale discussie,dus post men hier of ergens anders waar eigelijk alles verloren gaat.

Misschien zou er een website moeten komen voor alle bewoners en vertegenwoordigers,waar discussie kan worden gevoerd en overleg over wat en hoe te doen. Dan zou men wel echt open moeten staan voor de mening en visie van anderen maar ik heb daar geen hoge verwachtingen van.

Verhuizen is enige optie,u zal er geen spijt van krijgen!.

Geplaatst door Michel

Beste @aniniem,

Begin jaren 90 heb ik me laten wegjagen door vliegtuigherrie en ben ik verhuisd naar een leuke plaats aan zee.
Het was een leuk dorp aan zee..........Tot de Polderbaan er kwam. Inkomende en vertrekkende vliegtuigen verpesten inmiddels hier ook weer mijn fatsoenlijk wonen.
De enige die het juist heeft is hierboven met zijn vermelding ‘vliegveld Nederland’.

Mvgr Michel