Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Scherper dalen op Heathrow

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 996 
|
 zakenreis.nl 
hvs_lvnl_DSC_2529.jpg

Londen Heathrow gaat een test uitvoeren om vliegtuigen iets scherper te laten dalen, waarmee de geluidsoverlast voor de omgeving zou verminderen.

In de Blueprint for Noise Reduction zal vanaf 14 september de daalhoek van vliegtuigen worden vergroot van de gebruikelijke 3 graden naar 3,2 graden. De Britse luchtvaartautoriteit CAA heeft haar goedkeuring aan de test gegeven, die zal lopen tot 16 maart 2016. Luchtvaartmaatschappijen die op Heathrow vliegen zijn niet verplicht de iets scherpere daalhoek aan te houden, maar naar verwachting zullen veel airlines eraan meedoen.

De passagiers aan boord zullen een verandering van 0,2 graden niet of nauwelijks merken, terwijl uit onderzoek elders is gebleken dat het aan de grond wél verschil maakt: het lawaai dat een vliegtuig produceert is beduidend minder. Als de test goed uitpakt overweegt Heathrow de scherpere daalhoek aan te houden.

Londen Heathrow, de grootste airport van Europa, kreeg onlangs na jaren van touwtrekken goedkeuring om een derde start- en landingsbaan aan te leggen, mits de luchthaven voldoet aan strenge milieueisen wat betreft uitstoot van broeikasgas en lawaai. Heathrow zit al jaren aan de maximale runway-capaciteit. De extra baan betekent dat Heathrow op termijn een extra capaciteit krijgt van 250.000 vliegbewegingen op jaarbasis. In 2014 waren er 472.000 vliegbewegingen waarmee 73 miljoen passagiers werden vervoerd.

Bekijk bericht op "zakenreis.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door gerard

Op de city airport van Londen is de daalhoek 5,8 graden. Dat kan dus ook. Geeft misschien 'eenmalig' wat meer overlast van de passagiers maar aanzienlijk minder structurele overlast voor de omwonenden. Wie kiest waarom?

Geplaatst door anoniem

Jammer dat we dit in Nederland niet gaan meemaken,de klm zit in de weg zoals bij zoveel maatregelen die de overlast zouden kunnen beperken.
In Nederland word de laatste 60 kilometer met een daalhoek van 2% gewerkt.
Op 60 kilometer van de landingsbaan zitten vele vliegtuigen al op 1200 meter hoogte en dat maakt 2%.

250k passagiers per baan. Het kan natuurlijk wel.
Ook op Schiphol zie je dat tijdens onderhoud of bij bepaalde winden al het verkeer op een baan wordt afgehandeld. Het is geen kwestie van niet kunnenmhet is een kwestie van niet willen.

Geplaatst door gerard

in NL is de daalhoek 3%