Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Schadeafhandeling moet onafhankelijk zijn’

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 951 
|
 Dagblad van het Noorden 
‘Schadeafhandeling moet onafhankelijk zijn’

Nationaal Coördinator Hans Alders moet zo snel mogelijk de regie van de schadeafhandeling in het gaswinningsgebied overnemen van de NAM en het Centrum Veilig Wonen (CVW). Dat vindt een meerderheid in Provinciale Staten van Groningen. ,,Het aantal complexe gevallen is talrijk maar het duurt te lang voordat gedupeerden worden geholpen'', zegt ChristenUnie-Statenlid Stieneke van der Graaf. Volgens haar moet de NAM zich niet meer bemoeien met schadeafwikkeling. ,,Die moet onafhankelijk zijn.''

Geduld op

Woensdagavond maakten de partijen duidelijk dat Nationaal Coördinator Alders haast moet maken. ,,De trein moet rijden. Het geduld van de inwoners in het aardbevingsgebied is op'', aldus D66-Statenlid Tim Zwertbroek. Gedeputeerde Eelko Eikenaar (SP) is blij met door de ChristenUnie aangekondigde motie waarin wordt aangedrongen op een stevige rol van Alders bij de schadeafhandeling. Daarmee volgt de provinciale politiek de Vereniging Eigen Huis (VEH) die deze week pleitte voor doorzettingsmacht bij het nemen van maatregelen voor de Nationaal Coördinator. ,,Hij moet zijn stempel op het proces drukken'', aldus VEH-directeur Cindy van de Velde. Bij Alders ontbreken nog de strepen op de mouw. Eikenaar: ,,Hij moet het hebben van natuurlijk gezag. Rijk, provincie en gemeente hebben geen bevoegdheden naar hem overgeheveld.''

Vaart maken

Als het aan de gedeputeerde ligt, krijgt de oud-commissaris van de Koningin die doorzettingsmacht wel. ,,Ik vind ook dat de overheidsdienst waar hij de scepter over zwaait zo snel mogelijk op volle toeren moet draaien. ,,De dienst moet nog van de grond af worden opgebouwd. Zelfs het briefpapier is nog niet eens geregeld.'' De Nationaal Coördinator is door het kabinet aangesteld om vaart te maken met de bouwkundige versterking en het aardbevingsproof maken van het gaswinningsgebied.

Bekijk bericht op "Dagblad van het Noorden"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

De vraag doemt nu toch wel op of bovenstaande zware taak wel is te combineren met de functie van President commissaris Prorail, almachtig voorzitter ORS en nog een DERTIGTAL andere functies binnen vele sectoren.....................

NRC next zette dit al eens op een rij onder het motto:

(Google:) HOEVEEL BANEN HEEFT HANS ALDERS EIGENLIJK, RAAD EENS?


Geplaatst door Rwim

De grootste handlqnger van de regering, politiek en vliegsector gaat op onafhankelijke en objectieve wijze de schade regelen voor de groningers. Wie gelooft dit. De groningers vooralsnog wel. Het is een kwestie van tijd en dan valt het masker van Tita Tovenaar, de superfixer van NL. Dan valt hij door de mand en weg is zijn integriteit. Maar ja, dan zijn we al weer een aantal jaren verder, veel tijd gewonnen (bij alkaar geluld) en veel geld uitgespaard. Mij benieuwen hoe lang deze soap gaat duren? En de heren en dames regering en politicie leunen lekker achterover.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

Intimidatie & Machtsmisbruik (I&M): Waar gaat dit eindigen?

Onder verantwoordelijkheid van pres. commissaris Hans Alders hebben een aantal projecten rond grote stations tot desastreuze stroppen geleid. Vlak naast Leiden CS flopte een gloednieuw ROC gebouw en gisteren werd 60 MILLIOEN EURO belastinggeld vrijgemaakt om de leerlingen die letterlijk op straat staan weer naar school te krijgen. Bij NS Delft raakte de gemeente zwaar in financiele problemen, een nieuwe gemeentehuis werd bovenop de spoorwegtunnel gebouwd en B&W moet opdraaien voor een samenhangend financieel debacle. Naast de soap rond CS Arnhem ten slotte de al tientallen jaren voortslepende verbouwing van Amsterdam CS, waar ProRail en NS met de Gemeente Amsterdam in een onontwarbare knoop lijkt te zijn verwikkeld.

En deze week het nieuws dat de minister van BiZA Ronald Plasterk (PvdA) aan een plan werkt om te komen tot de Metropool Amsterdam, waarbij deze stad de ruimte zou moeten krijgen om te verdubbelen. De megalomane gekte lijkt geen grenzen meer te kennen ................