SATL dreigt met gang naar de rechter bij opening Lelystad Airport
dOOR bART bOS
“Het grote probleem dat Lelystad Airport op dit moment nog niet heeft om open te gaan, is dat zij geen natuurvergunning heeft.” Frank Pels, van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL), gaf dinsdagavond in Zeewolde Kiest aan dat deze vergunning er wat hem betreft ook niet komt.
In de SATL zijn 24 actiegroepen verenigd van bezorgde burgers die strijden tegen de schadelijke laagvliegroutes over grote delen van Nederland, mocht Lelystad Airport open mogen. “Vanuit de actiegroep hebben we een brief gestuurd naar de ministers Anema en Van der Wal met het verzoek om definitief afscheid te nemen van Lelystad Airport.”
SATL dreigt met gang naar de rechter bij opening Lelystad Airport
Pels rekent voor dat er “per jaar 525.000 kilogram stikstofoxide” uitgestoten zou worden door de vliegbewegingen naar en vanaf Lelystad Airport “en dat is de stikstofruimte voor de bouw van 70.000 woningen per jaar”. Volgens hem is dat niet te rijmen met de wens om jaarlijks 100.000 woningen te bouwen.
Voorlopig is er nog geen natuurvergunning “en de minister heeft gezegd in ieder geval voor 2024 geen beslissing te zullen nemen”. Mocht er al klaar zijn, heeft de vervolgstap al klaar. "Als een natuurvergunning de zou worden afgegeven, kunnen we naar rechter en winnen we dat ook met twee vingers in de neus."