Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Ryanair: ‘Schiphol moet Lelystad en Eindhoven Airport verkopen’

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 921 
|
 Het Parool 
tb_vliegtuig_Airtransat-C-GTSW.jpg

Ryanair eist dat de Nederlandse regering het monopolie van Schiphol over vliegvelden in Nederland breekt. Volgens topman Michael O'Leary creëert het monopolie van Schiphol kunstmatige competitie en wordt Ryanair benadeeld.

O'Leary wil dat de Europese Commissie en de ACM Schiphol dwingen Eindhoven Airport en Lelystad te verkopen. "De komende week zullen we onze bezwaren indienen."

Schiphol Group is in Nederland eigenaar van vriwjel alle luchthavens, waaronder de nummers twee en drie, Eindhoven (voor 51 procent) en Rotterdam. Ook Lelystad Airport, dat in 2019 moet opengaan, is in handen van Schiphol.

"Schiphol beperkt de capaciteit op die vliegvelden bewust om KLM te beschermen en Ryanair en Easyjet in te perken. Elke keer dat we willen groeien, worden we gehinderd door Schiphol. Als er echte competitie en keuze was, zou het heel anders zijn." Hij stelt de Britse situatie als voorbeeld, waar onder meer de luchthavens rondom Londen in handen zijn van verschillende partijen.

Kunstmatige competitie


"Wij wilden vier dagelijkse slots (start en landingsrechten) extra op Schiphol, maar kregen er maar vijf per week. Sommige vertrektijden vielen vóór de aangewezen aankomsttijd. We wilden 14 nieuwe routes op Eindhoven, en kregen er maar zeven. Daar is geen enkele reden voor."

Lelystad lost niks op. Dat biedt straks één vlucht per uur.


"Het monopolie van Schiphol creëert kunstmatige competitie. Ze kunnen niet eens Lelystad op tijd openen. Lelystad lost niks op. Die luchthaven biedt straks één vlucht per uur. Daarna zouden ze niet verder kunnen groeien dan 10.000 vluchten per jaar, terwijl het is ontworpen voor 45.000 vluchten. Volstrekte onzin. Lelystad is compleet onbruikbaar."

Aanvallen


"Wij willen 100 vluchten per dag naar Lelystad, zodat we KLM kunnen aanvallen. Maar dat mag niet. Schiphol biedt ons niet eens kortingen voor Lelystad, terwijl ze op Schiphol de havengelden verlagen."

Dat milieu- en geluidsgrenzen de oorzak zijn, gelooft O'Leary niet. "De grens van 500.000 starts en landingen tot 2021 op Schiphol is juridisch niet eens houdbaar. Schiphol zegt daarna verder te kunnen groeien in overleg met de omgeving. Waarom beginnen ze daar nu niet al mee. en als dat echt niet kan: waarom openen ze Lelystad niet direct? Omdat ze KLM willen beschermen die niet snel kan groeien."

"Omdat we in Eindhoven en op Schiphol niet de slots krijgen die we nodig hebben, raken jullie Nederlanders nu zes bestemmingen kwijt en dat kost 400.000 reizigers per jaar."

Drie beoogde routes in Eindhoven, waaronder Milaan, gaan nu niet door. Drie andere starten nu net over de grens,in Duitse Weeze. De twee bestemmingen op Schiphol, waaronder Dublin, blijven bestaan. "Maar groei zit er niet in."

Bekijk bericht op "Het Parool"

Reacties op dit bericht