Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Ryanair aast op vluchten vanaf Schiphol. Kabinet geeft minder slots en helpt zo KLM

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1063 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 14-05-2020 
KLM_aeroclub_hvs.jpg

Door Frans van den Berg

De komende jaren worden minder start- en landingsrechten op Schiphol vergeven. Met dat vrijdag te nemen besluit speelt het kabinet niet alleen in op de coronacrisis, maar wordt tevens voorkomen dat prijsvechters zoals Ryanair fors uitbreiden op Schiphol ten koste van KLM.

KLM komt kleiner uit de crisis, voorspelde KLM-topman Pieter Elbers onlangs. Hoe het herstructureringsplan er uit gaat zien, is nog onduidelijk. Banken en de Nederlandse overheid hebben wel om zo’n plan gevraagd voordat zij voor miljarden aan leningen verstrekken om KLM van de ondergang te redden.

Of en hoeveel kleiner de vloot, het personeelsbestand en het netwerk worden, is nog onduidelijk. Wel is het een feit dat het jaren duurt voordat de luchtvaart weer op het oude niveau zit. De luchtvaartkoepel Iata denkt zelfs pas over vijf jaar.

Voor Schiphol betekent dat over een lange periode minder vluchten en passagiers en daarmee minder inkomsten. Tijdens de vorige economische crisis, in 2008, besloot de toenmalige directeur Jos Nijhuis om die terugval op te vangen door nieuwe maatschappijen aan te trekken. Met name prijsvechters werden gelokt, zoals Vueling. Easyjet opende een basis op Schiphol en ook Emirates kreeg een poot aan de grond. Dit allemaal tot woede van KLM, dat er opeens een flink aantal concurrenten bij kreeg.

Groei
Dat gevaar dreigt nu ook weer. Schiphol zit immers vol groeiplannen. Eind dit jaar is een nieuwe pier klaar waar toestellen aan nieuwe gates kunnen staan. Verder staat de bouw van een nieuwe terminal in de planning. Het afgelopen jaar heeft de nieuwe directeur Dick Benschop steeds gepleit voor een bescheiden groei van Schiphol en opening van Lelystad.

Wanneer KLM en andere maatschappijen door de coronacrisis de komende jaren minder vliegen, komen er echter start- en landingsplekken vrij. Easyjet heeft al jaren de wens om verder uit te breiden op Schiphol. Maar bovenal prijsdumper Ryanair staat te popelen. De Ierse maatschappij vliegt vanaf Schiphol nu alleen op Dublin en Malaga.

De coronacrisis raakt ook Ryanair, maar levert ook voordelen op. Waar KLM last heeft van hoge personeelskosten, kan Ryanair goedkoop piloten aannemen. Door de saneringen ontstaat een overschot aan piloten. Ryanair, dat een goed gevulde oorlogskas heeft, kan ook voor stuntprijzen nieuwe toestellen kopen. Boeing zit immers in de maag met een bulk aan 737 Max-vliegtuigen. Ofwel, Ryanair staat klaar voor een agressieve groei de komende jaren.

Luchtvaartnota
Blijkbaar heeft het kabinet dat ook in de gaten en wil men voorkomen dat Schiphol opnieuw de poort openzet voor nieuwe concurrentie voor KLM. Volgens de NOS besluit het kabinet vrijdag bij het vaststellen van de Luchtvaartnota om het aantal vluchten vanaf Schiphol de komende jaren omlaag te brengen. Ofwel, er worden minder zogeheten slots uitgegeven. De jaren erna kan er steeds een beetje meer worden gevlogen en over pakweg vier of vijf jaar zit Schiphol dan weer op het oude niveau van 500.000 vluchten.

Daarmee is het ook niet meer nodig om de discussie aan te gaan hoe Schiphol de komende jaren kan groeien naar 540.000 vluchten. De door de bewonersgroepen bepleitte pas op de plaats, is zo alsnog gekomen. Daarmee is ook meteen tijd gewonnen. Tijd die nodig is omdat na 2023 het luchtruim opnieuw wordt ingedeeld en met andere routes de overlast kan verminderen. Tijd die nodig is om alle maatregelen door te voeren om Schiphol veiliger te maken zoals de Onderzoeksraad voor Veiligheid had bepleit. Tijd om maatregelen te nemen om de uitstoot van stikstof en ultrafijnstof terug te dringen. Tijd ook om te zien of er daadwerkelijk iets verandert in het reisgedrag van toeristen en zakenlieden wanneer corona voorbij is.

Nieuwe Airbus
Het aandeel overstappers op Schiphol is de laatste jaren al gedaald, maar dat zou door een nieuw toestel van Airbus nog wel eens sneller kunnen dalen. Pijnlijk voor KLM.

KLM en dan vooral het netwerk aan bestemmingen vanaf Schiphol, is van groot belang voor de Nederlandse economie. Daarom zitten er zoveel internationale bedrijven in de Randstad. Daarom wil de politiek eerst met de aankoop van aandelen en nu met leningen aan KLM, dat belang veiligstellen.

Dat enorme netwerk weet KLM voor een klein land als Nederland overeind te houden door passagiers vanuit omliggende landen met kleine toestellen op te halen en op Schiphol te laten overstappen op de grotere toestellen die de rest van Europa en vooral de rest van de wereld bedienen. Zonder die overstappers zijn de meeste intercontinentale vliegtuigen niet te vullen.

Maar die zogeheten hub-functie van Schiphol wordt mogelijk bedreigd door een nieuw toestel dat Airbus momenteel ontwikkelt: de A321 XLR. Dit toestel komt in 2023 op de markt en vult het gat op tussen narrybody (één gangpad) en widebody (twee gangpaden). Die widebody’s worden gebruikt voor de lange afstand. Maar de A321 XLR is een narrybody voor 175 tot 244 passagiers (hangt af van de indeling), maar wel met het bereik van een widebody. Het toestel haalt vanaf Schiphol makkelijk het grootste deel van de VS en Canada, Afrika, het Midden-Oosten en India. En dat met nog minder kerosine. Ruim 22 maatschappijen hebben samen al 450 exemplaren besteld.

Ryanair aast op vluchten vanaf Schiphol. Kabinet geeft minder slots en helpt zo KLM


Overstap
Volgens analisten maakt dit nieuwe toestel het makkelijker om vanaf kleinere vliegvelden toch naar verre bestemmingen te vliegen. Er zijn immers minder passagiers nodig om het toestel te vullen. Die passagiers hoeven dan niet meer naar een overstapluchthaven als Schiphol te reizen. Het maakt het ook voor prijsvechters aantrekkelijk om dergelijke routes te openen, al zit een intercontinentale prijsvechter als Norwegian nu door corona ook in de problemen.

Bewonersgroepen en de werkgroep Toekomst Luchtvaart hebben onlangs in een rapport ook al gesteld dat het netwerk van KLM kleiner kan worden. Maar zij nemen daarbij als uitgangspunt dat niet alle routes die KLM in de lucht houdt van groot belang zijn voor de Nederlandse economie. Er zitten veel bestemmingen bij die alleen nodig zijn om de intercontinentale vluchten te vullen. Ofwel, Schiphol kan krimpen van 500.000 naar 385.000 vluchten. Een krimpscenario dat echter vrijdag niet zal staan in de Luchtvaartnota waarmee het kabinet komt.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 14-05-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

En wat te denken van de mega HUB Istanboel als concurrent van KLM, gelegen op het scharnierpunt van de aarde. Een kwestie van tijd als KLM een economisch onrendabel netwerk in de lucht houd.

Geplaatst door Frank uit Nederland

Narrybody? Wat een journalistiek. Narrowbody zal bedoeld worden.

Geplaatst door Nichel uit Wijk aan zee

Klm zal kleiner worden, zeker weten! MeneerB. Smith u weet wel het opperhoofd van AF/klm heeft er een vriendje bijgehaald om dat klm eens een koekje van eigen deeg om de oren te gooien, let maar op. Het is klaar over en uit met dat blauwe Instituut. Een echte ‘coupe’.

En meneer Elbers!?! Wieniet wil luisteren kan vertrekken enne hoge bomen vangen veel wind he.
Joehoe! Haagsche Pluche......?!? Hoe gaat u verklaren dat die belastingcenten van de burgers geen klote (sorry) meer waard zijn straks........

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Hoe lang het allemaal gaat duren is lastig te zeggen en de toekomst schiphol is ook moeilijk te voorspellen nu. 5 jaar lijkt niet onredelijk.
Het is ook een grote reset van de gehele sector,bij het opstarten geeft dat enorme kansen maar het is ook een grote bedreiging. Dat de verhoudingen zullen blijven zoals ze waren dat lijkt onwaarschijnlijk.
Dan zijn er de effecten op de gehele economie,de rekening zal toch wel weer vooral bij de lagere en middenklasse terecht komen en dat zal dan een effect hebben op de vraag naar vliegreizen,voor de meeste mensen is het geen eerste levensbehoefte.

En dan is er ook nog het meest ernstige en meest langdurige economische effect van de crisis,een effect waarvan de invloed zelfs 10 jaar na de crisis nog duidelijk merkbaar zal zijn.
We waren gewend onbezorgd te leven,optimistisch en zonder veel angst voor de toekomst.
Die onbezorgdheid is nu weg en het zal misschien wel 20 jaar gaan duren voordat dat weer helemaal terugkomt.
De enige min of meer vergelijkbare gebeurtenis was de olie crisis begin jaren 70,het heeft vervolgens tot midden jaren 80 geduurd tot het optimisme weer terug kwam onder reagan.
Deze gebeurtenis is misschien nog wel groter dan de olie crisis destijds.
De gevolgen zijn minder optimisme en risico mijdend gedrag,niet alleen bij de burgers maar ook bij de ondernemers. Meer sparen en minder uitgeven.
Het zet een langdurige rem om de economische ontwikkeling,10 jaar minimaal en waarschijnlijk nog langer.
Dit is helaas niet te voorkomen,het enige dat de overheid zal kunnen doen om dit te voorkomen is zorgen dat alle burgers met zo min mogelijk schade de crisis doorkomen,een groot vertrouwen in de overheid kan het misschien enigszins compenseren. Als men dat na laat,bijvoorbeeld bij het steunen van het mkb maar ook bij de burgers zelf,dan zijn de economische gevolgen enorm en bijzonder langdurig.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Volgens econoom baarsma en andere neo liberalen is,om het maar even simpel te zeggen,alles weer opengooien de oplossing. Het lijkt een aantrekkelijke en voor de overheid relatief goedkope oplossing.
Maar nog afgezien van de medische gevolgen is het ook geen echte oplossing voor het hierboven genoemde fundamentele economische probleem. Het zal zeker helpen op korte termijn maar het fundamentele probleem blijft bestaan.
Gebrek aan vertrouwen en optimisme bij de bevolking en mkb ondernemers met risico mijdend gedrag tot gevolg waardoor het ook voor mkb ondernemers moeilijk zal blijven.

De enige oplossing is,hoe zeer het de neo liberalen ook tegen de borst zal stuiten,het in elk geval tijdelijk stoppen met de afbraak van de welvaartsstaat en sociale voorzieningen.
Niet meer willen dat de burger en kleine ondernemer het allemaal zelf doet maar voor beiden meer steun vanuit de overheid ipv minder. In elk geval totdat het vertrouwen in de toekomst weer herstelt is. Tot nu toe heeft de overheid did gedaan met loon doorbetaling en steun mkb,toch is de steun voor mkb relatief gezien mager t.o.v steun voor de multinationals en ik ben echter bang dat men er ook weer snel mee gaat stoppen en het tegenovergestelde gaat doen,hetgeen dan een bijzonder langdurig en groot negatief effect gaat hebben op de economische ontwikkeling.

Maar goed,veel kunnen wij er ook niet aan veranderen maar dit zou ik de neo liberalen toch ter overdenking willen meegeven.

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

De toekomst voorspellen is in het algemeen niet gemakkelijk, wel echter wat Schiphol en de lucht-vaart in Nederland (en elders) betreft. Lees de Luchtvaartnota 2020-2050 er maar op na. Men gaat precies op dezelfde voet verder als met de Polderbaan destijds in 2000 en ook het taalgebruik is hetzelfde.

Straks wint de VVD door het ‘getoonde leiderschap tijdens deze crisis’ (die grotendeels door de luchtvaart is veroorzaakt, dat wel) en zal samen met die andere idioten van FvD de dienst gaan uitmaken. Het volgende kabinet Elbers-Benschop-Rutte dient zich aan.

Omwonenden hebben net als vroeger het nakijken. Minder hinder betekent niets anders dan verplaatsen van hinder naar de nieuwe slachtoffers onder de vaste routes naar en van de Polderbaan en Kaagbaan. Men zal berekenen dat het totaal aantal gehinderden afneemt, zonder te vermelden, dat deze nieuwe mensen er veel slechter aan toe zijn. Er wordt niets gedaan aan een juiste prijs¬stelling voor vliegen. Geluidsnormen die de gezondheid waarborgen (45 dB(A) Lden en 40 dB(A) Lnight) zullen niet worden vastgesteld, noch gehandhaafd en de nu veel te ruime normen niet aan¬gescherpt. Er wordt niets gedaan aan het veel te lage aan¬vliegen op 2000 voet en te lage uitvliegen door NADP2. Lelystad zal doorgedrukt worden met veel nieuwe slachtoffers.

Jongeren zullen weer massaal gaan vliegen, want zij lopen het minste risico. Men zal het niet afrem¬men, maar juist gaan stimuleren. Ouderen zullen wellicht wel terughoudend blijven, voor zover ze niet het loodje leggen, of al hebben gelegd. We krijgen dus een soort tweedeling in de maatschappij.

De rekening wordt bij anderen dan bij luchtvaartbelanghebbenden (aandeelhouders) gelegd en de klimaatcrisis ontkend en op de lange baan geschoven. Te laat zal men erkennen dat de schade niet meer te herstellen is.

Vertrouwen in de overheid in dit dossier in m.i. niet terecht.

Ik wens u allen verder nog een fijne en vooral relatief stille zondag. Geniet er nog maar even van, want binnenkort is het weer definitief voorbij met de rust.