Ruzie over groei Schiphol escaleert
Door Paul Eldering en Yteke de Jong
SCHIPHOL - Er is een hevige ruzie ontstaan over de groeiruimte van Schiphol, essentieel voor de toekomst van de luchthaven.
Partijen in de Omgevingsraad Schiphol (ORS), waaronder luchtvaart, bewoners, provincie en gemeenten, ruziën steeds heftiger over de exacte interpretatie van de zogeheten milieueffectrapportage (MER) en vooral ook de uitgangspunten en rekenmethoden.
Dit belangrijkste inspraakorgaan moet nog voor de kerst de minister van Infrastructuur adviseren over de mogelijke groei van de luchthaven tussen 2020 en 2030.
Verfijnder
,,De meningsverschillen kunnen zo maar oplopen tot 50.000 vluchten meer of minder. Als we daar niet snel een compromis over bereiken, zal de MER voorlopig buitenspel gezet moeten worden om alsnog een akkoord in de ORS te kunnen forceren”, aldus een ingewijde.
Omwonenden vrezen toename luchtverkeer.
De ruzie spitst zich toe op de parameters die gebruikt moeten worden in het het nieuwe Europese rekenmodel. „De geluidssommen zijn berekend in plaats van gemeten met microfoons, omdat het om toekomstig vliegverkeer gaat”, zegt Paul Eijssen van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium.
„Dat deden we altijd al, maar dit Europese model is verfijnder. We kunnen beter de realiteit benaderen.” In het verleden werd bijvoorbeeld rekening gehouden met drie soorten naderingen naar de luchthaven, nu wordt er gerekend met 38 verschillende landingsprocedures.
Spreekverbod
Iedereen die meepraat over de cijfertjes, heeft op straffe van juridische stappen tot medio november een strikt praatverbod opgelegd gekregen. Kritische omwonenden willen echter niet graag monddood worden gemaakt.Luchtvaart en bedrijfsleven willen kunnen doorgroeien naar tenminste 650.000 vliegbewegingen in 2030 om de enorme vraag naar vluchten van en naar Nederland te accommoderen.
De grote vraag is of dat in de overvolle Haarlemmermeer moet, waar de overlast volgens bewoners de spuigaten uitloopt. Zij zijn het gemanipuleer met geluidscijfers zat. Hun ORS-onderhandelaar Kees van Ojik mag niks zeggen. ,,Ik ben nu gebonden aan mijn zwijgplicht.”
Groeiende weerstand
Of het vergrote Lelystad Airport in 2020 als ‘overloopvliegveld’ van Schiphol daadwerkelijk open kan, is zeer de vraag. Tegenstanders van laagvliegroutes willen eerst dat het luchtruim in 2023 is heringedeeld. Ook rond Eindhoven Airport neemt de weerstand tegen uitbreiding van vluchten toe. Rotterdam zit al aan de bovengrens.
Schiphol zegt in een reactie dat ze de uitkomst van het twistoverleg afwacht, om vervolgens de mer definitief te maken, aldus een woordvoerder. „We streven naar veilige, gematigde en gecontroleerde groei."
Geplaatst door anoniem1
Het compleet negeren van de mer en de daarin aangegeven milieu ruimte omdat er geen overeenstemming is over de reken methods? Of bedoelt men hier eigenlijk het buitenspel zetten van de bewoners delegaties om zo zonder hen een "compromise" te bereiken?
Zwijgplicht,raar idee. Vertegenwoordigers moeten onderhandelen zonder enige ruggespraak met de achterban. Dan als alles besloten is komt het naar buiten en is er niks meer aan te doen.
Verschuift de discussie alleen maar. Als straks eindelijk mer en akkoord naar buiten komt dan komt alsnog de publieke discussie over dat akkoord en de rekenmethodes.
Sector wil iet dat niet kan,iets dat alleen kan met rekenmethodes die ver van de werkelijkheid afstaan. Daar gaan burgers niet blij mee zijn,of er nu een officieel akkoord is of niet.
Benieuwd wat er uit gaat komen,verwachtingen zijn bijzonder laag hier.