Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Russische en Turkse luchthavens overvleugelen Londen, Parijs en Amsterdam

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 1022 
|
 nu.nl 
covid-19-4931496_960_7201.jpg
Covid-19 pandemie
Credit: FrankundFrei

De grote luchthavens, waartoe ook Schiphol gerekend wordt, deden het in de eerste zes maanden van dit jaar relatief slechter dan de kleinere. De grootste luchthavens van Europa zijn niet langer de usual suspects, maar vliegvelden in Turkije en Rusland, meldt brancheorganisatie Airports Council International (ACI).

Londen Heathrow zakte op de lijst van drukste luchthavens van de eerste positie in 2019 zelfs naar de veertiende plaats. Parijs ging van plek twee naar zeven, Frankfurt van drie naar negen en Amsterdam Schiphol van vier naar tien.

De grootste luchthaven van Europa is nu Istanboel Airport, gevolgd door Moskou Sheremetyevo en Moskou Domodedovo, op vier staat de tweede luchthaven van de grootste stad van Turkije, Istanbul Sabiha Gokçen. Moskou Vnukovo besluit de huidige top vijf.

De luchthavens in Europa draaiden in de eerste helft van dit jaar nog slechter dan in het eerste half jaar van 2020, toen grote delen van het vliegverkeer helemaal platlagen. Vergeleken met 2019, pre-corona, zagen de vliegvelden bijna 77 procent minder reizigers. Ten opzichte van de eerste zes maanden van 2020 gaat het om een daling van ruim 36 procent.

Afgelopen maand ging het volgens de ACI wel iets minder slecht. Op basis van voorlopige cijfers houden ze het op een daling van zo'n 50 procent van het aantal passagiers vergeleken met de maand juli in 2019, en juist meer dan een verdubbeling ten opzichte van juli vorig jaar.

Dat is volgens de ACI te danken aan de invoering van het coronacertificaat en dat Ierland en het Verenigd Koninkrijk het beleid ten aanzien van reizen meer in lijn brachten met de rest van Europa.

Bekijk bericht op "nu.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum

De kwetsbaarheid van onze banenmotor Schiphol/KLM.
Vooral doorgaan met het netwerk/overstappers als verdienmodel uit de vorige eeuw, maar svp dan ook zelf voor het fiasco opdraaien en niet wij als belastingbetalers.

Geplaatst door V.O.S. uit Onder de Kolderbaan

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Als belastingbetaler betaal je in dit liberale landje de hoofdprijs.
Zijn de sociale voorzieningen uitgekleed door die zelfde liberalen.
Maar de grootste steuntrekker van dit landje is de KLM.
Diezelfde KLM vliegt dat het een lieve lust is.
Op de meest idiote tijdstippen, alsof tijd niet voor hen geldt.
Deuren en ramen dicht, want er vliegt weer een horde steuntrekkers laag over het dorp.
Van de televisie het geluid maar wat harder gezet, want het wordt overstemd door lawaaiige steuntrekkers.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Als de luchtvaart nu nog niet herstelt waneer dan wel? Beter dan dit gaat het niet worden wat de epidemie betreft of er moet een doorbraak op medisch gebied komen.

De samenwerking tussen schiphol en de luchthavens van parijs is stopgezet. Is dit een voorbode van het ontvlechten van de samenwerking tussen AF en KLM ?
Ook zouden er weer onderhandelingen zijn met europa over een nieuw steunpakket.
Het blijft allemaal erg onduidelijk hoe men verder wil en hoe men de toekomst van de luchtvaart in nederland voor zich ziet.
Je leest daar gek genoeg ook geen enkele analyses over in de media. Terwijl het toch een economische aardbeving is in een sector die nederland erg belangrijk achte. Een precedent is er niet maar misschien op sommige punten vergelijkbaar met het destijds sluiten van de mijnen in limburg.


Geplaatst door Cees uit Castricum

Minder passagiers wil niet automatisch zeggen minder vliegbewegingen en overlast voor de omwonenden.
Om het “netwerk” in stand te houden wordt er ook door gevlogen met een minimale bezettingsgraad van de toestellen, Dit is ook heel “goed” voor de natuur en het milieu.
Het financiële verlies hiervan wordt wel opgehoest en afgewenteld op de belastingbetaler die dit nu eigenlijk allemaal subsidieert en in standhoudt.
Met betrekking tot minder overlast is er maar één oplossing, minder vluchten en stoppen met nachtvluchten !!