Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Russisch vrachtbedrijf blijft op Schiphol

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 972 
|
 NHD 
Air_Bridge_Cargo_hvs.JPG

Het Russische vrachtbedrijf AirBridgeCargo (ABC) heeft de Belgische luchthaven Luik gekozen als Europese vrachthub. ,,Maar dat betekent niet dat wij weggaan van Schiphol. Alleen is op Schiphol het probleem dat die vol is.’’

De Nederlandse manager Henk-Jan van Keulen benadrukt dat Luik is gekozen omdat het vrachtbedrijf sterk aan het groeien is. Deze week plaatste het bedrijf nog een order voor 34 toestellen bij Boeing. ,,Schiphol zit vol. We zijn daar zelfs teruggegaan van 21 naar 16 vluchten per week. Inmiddels is dat weer gestegen naar 18. We zouden er wel vijftig per week kunnen uitvoeren, maar die ruimte is er niet. In Luik wel.’’

Luik staat al langer bekend als een vliegveld met veel ruimte voor vrachttoestellen, ook in de nacht. FedEx is nadrukkelijk aanwezig. ABC gaat binnen enkele jaren zeker dertig vluchten per week op Luik uitvoeren. Er komt ook een hangar voor onderhoud.

Op Schiphol is het aantal vrachtvluchten in de eerste helft van dit jaar gedaald met ruim negen procent. Er gaat wel meer vracht mee in de ruimen van passagierstoestellen, maar de totale overslag is toch gedaald met 2,6 procent. De Russische overheid dreigde vorig jaar nog met het sluiten van het luchtruim voor Nederlandse toestellen wanneer ABC zoveel landingsrechten (slots) zou kwijtraken. Daarop besloot KLM enkele slots over te hevelen. ,,Volgende week gaan we met alle partijen weer om de tafel om te kijken hoe we slots die niet zijn gebruikt als gevolg van slecht weer of stakingen, kunnen herverdelen onder de maatschappijen’’, verwijst hij naar een al half jaar durende poging om meer ruimte te creëren voor vrachtmaatschappijen. Vracht is belangrijk vanwege de bloemenveilingen, de distributiecentra in de regio en de industrie.

Bekijk bericht op "NHD"

Reacties op dit bericht