Ruim 20.000 minder vliegtuigen mogen volgend jaar opstijgen en landen op Schiphol
Door Hans van Soest
Op luchthaven Schiphol mogen volgend jaar minder vliegtuigen opstijgen en landen. Daarmee wil het kabinet de geluidsoverlast voor omwonenden terugdringen. De maatregel is echter niet genoeg om de afspraken over vermindering van de herrie na te komen.
Vanaf volgend jaar zijn er maximaal 478.000 vliegbewegingen (dat is opstijgen én landen samen) toestaan op Schiphol. Dat heeft het kabinet vrijdag besloten. Nu mogen dat er nog 500.000 zijn. Daarnaast studeert het kabinet nog op andere maatregelen om te zorgen dat omwonenden minder overlast hebben van Schiphol.
Het kabinet is gebonden aan de afspraak om de overlast van Schiphol fors te verminderen. Het aantal omwonenden dat ernstige geluidsoverlast heeft van de vliegtuigen moet met 20 procent omlaag. Het snijden in het aantal vluchten is niet genoeg, erkent minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat). Door de vliegbewegingen terug te dringen tot 478.000 per jaar wordt de overlast slechts voor 15 procent van de omwonenden teruggedrongen. Later wil het kabinet daarom extra maatregelen nemen.
,,Ik begrijp dat sommige omwonenden hadden gehoopt dat het geluid rondom Schiphol verder zou worden ingeperkt”, zegt Madlener. Maar hij wijst erop dat 22.000 minder vliegbewegingen al ingrijpende financiële gevolgen heeft voor Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen die op de luchthaven vliegen. ,,Ik ben ervan overtuigd dat we met dit besluit een goede balans hebben bereikt tussen minder overlast en gezonde economie.’’ Hij belooft dat het doel van 20 procent minder geluidsoverlast overeind blijft staan.
Stillere vliegtuigen
Het vorige kabinet wilde nog veel meer vluchten schrappen, maar dat plan stuitte op Europese regelgeving. Elke EU-lidstaat is verplicht een zogeheten ‘actieplan geluid’ op te stellen. Nederland heeft zich daarin gecommitteerd aan 20 procent minder overlast rond Schiphol. De manier waarop je dat doel bereikt, is echter aan regels gebonden. Luchtvaartmaatschappijen dwingen minder te vliegen mag alleen als alle andere maatregelen al zijn geprobeerd.
Een van die maatregelen is het inzetten van stillere vliegtuigen. Bijvoorbeeld KLM heeft daar veel geld in geïnvesteerd, reden waarom het concern fel tegen de plannen van het vorige kabinet was. Madlener zegt veel te verwachten van zulke investeringen: ,,Als er meer stille vliegtuigen komen, kan het aantal vliegbewegingen misschien zelfs wel weer omhoog.”
KLM niet tevreden, omwonenden boos
Overigens is KLM nog steeds niet tevreden. KLM vindt het maximumaantal van 478.000 vluchtbewegingen nog steeds te laag. Volgens de grootste gebruiker van Schiphol is de voorgenomen krimp ‘naar verwachting juridisch niet houdbaar’. ‘Het beperken van het aantal vluchten brengt een groot risico op vergeldingsmaatregelen van andere landen met zich mee, die niet alleen de luchtvaart maar ook andere Nederlandse bedrijven zullen treffen’, stelt de maatschappij.
Ook omwonenden zijn boos. De Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS) vindt dat ‘de inwoners van de Schiphol-regio niet de beloofde bescherming wordt geboden’. De beloofde afname van geluidsoverlast wordt niet gehaald. ‘Tienduizenden mensen worden dagelijks blootgesteld aan een te hoge geluidsbelasting door luchtverkeer op Schiphol. Dit zorgt voor ernstige geluidshinder en dat heeft negatieve gevolgen voor de gezondheid van mensen’, stelt MRS.