Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Rucphen Vliegroute Vrij’ wil nieuwe aanvliegroutes Breda Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1950 
|
 internetbode.nl (11-01-2017) 
Defensie_nh90-helikopter-boven-kustgebied.jpg

Door Monique Jansen

RUCPHEN – In 2013 is voor vliegveld Seppe/ Breda International Airport een nieuw luchthavenbesluit vastgesteld. Het nieuwe besluit biedt enorme groeimogelijkheden. Op zich niet verkeerd, het creëert werkgelegenheid, trekt toerisme aan en zet de regio goed op de kaart, zo concludeert werkgroep ‘Rucphen Vliegroute Vrij’. Maar beseffen inwoners van Rucphen wel dat de aanvliegroutes precies boven hun woonwijken liggen en dat Breda International Airport nu slechts zestien procent van haar capaciteit benut? Heel zorgelijk, vindt de werkgroep, en daarom wordt vanaf deze week volop geflyerd.

Ko Mies, woordvoerder van de werkgroep legt uit: “Al jaar en dag komen vliegtuigen op weg naar Breda International Airport over de wijken de Louwen en de Kerkakkers. Dat is ooit lang geleden besloten, toen deze wijken nog niet gebouwd waren en het vliegveld nog een groot grasveld was met de naam Seppe. Nu liggen de zaken echter geheel anders. Seppe mag volgens haar nieuwe vergunning fors groeien en ook Rucphen start met de bouw van de derde woonwijk onder de aanvliegroute, De Hofstede.”

Ko Mies, woordvoerder van de werkgroep legt uit: “Al jaar en dag komen vliegtuigen op weg naar Breda International Airport over de wijken de Louwen en de Kerkakkers. Dat is ooit lang geleden besloten, toen deze wijken nog niet gebouwd waren en het vliegveld nog een groot grasveld was met de naam Seppe. Nu liggen de zaken echter geheel anders. Seppe mag volgens haar nieuwe vergunning fors groeien en ook Rucphen start met de bouw van de derde woonwijk onder de aanvliegroute, De Hofstede.”

Met het verspreiden van de flyers hopen ze dat inwoners zich bewust worden van de groeimogelijkheden van de luchthaven. Het klopt dat men nu nog niet zoveel geluidshinder ondervindt. Maar in de toekomst neemt het luchtverkeer volgens de werkgroep drastisch toe.

“Elders in het land worden grotere luchthavens verder ontwikkeld volgens landelijk beleid waarbij de grote luchtvaart voorrang krijgt. De kleinere vluchten worden dan verdeeld over de kleinere luchthavens waaronder Breda International Airport dat met haar huidige vergunning nog 84% mag groeien. De geluidsruimte alleen al biedt mogelijkheden tot honderd en zestigduizend vliegbewegingen per jaar terwijl het er nu al 58.000 zijn. Dan moet je toch eens kritisch naar je aanvliegroutes kijken. Moet dat per se over de woonwijken?”, benadrukt de woordvoerder.

Daarom is de werkgroep deze actie gestart. Bewoners kunnen de actie steunen door de on-line petitie te tekenen via de internet-site rucphenvliegroutevrij.petities.nl.( hier ). Ook is het mogelijk de verspreide flyer ondertekend in de verzamelboxen te stoppen die bij steunpunt Schuitvaart, supermarkt PLUS of zorgcentrum Kerkakkers staan.

Misverstand
In een reactie laat directie vliegveld Breda International Airport, de heer Charles Jacobs, weten: “Deze aanname berust op een misverstand. We zijn gebonden aan deze 58.000 vliegbewegingen die overeenkomen met de in de vergunning vastgestelde geluidswaarden. Het klopt dat we theoretisch kunnen groeien tot 160.000 maar dat zal in de praktijk onmogelijk zijn, tenzij de vliegtuigen geheel geluidloos worden, bijvoorbeeld elektrisch. Maar dat is nu totaal niet aan de orde.

De vergunning met deze geluidsgrens is in 2009 vastgelegd door de Raad van State en daaraan hebben wij ons te houden. Dat geldt overigens ook voor de heli- vergunning van 930 vliegbewegingen. Ook hierbij moeten wij binnen de door de rechter bepaalde geluidszone blijven dat correspondeert met dit aantal.”

Bijdrage Corine Roks

Bekijk bericht op "internetbode.nl (11-01-2017)"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem

ja zo gaat dat, eerst bouwen en dan later de extra vliegtuigen. Als je het andersom doet dan verkopen de huizen en de grond veel slechter.

En de aanvliegroutes,daarbij kijkt men totaal niet naar de woonwijken. Op de lvnl radar staat de bebouwing dan ook niet aangegeven, Is men totaal niet mee bezig,het enige dat van belang is is een efficiente luchthaven met een maximale capaciteit.