Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Rotterdam wil onderzoek naar ultrafijnstof vliegveld

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1455 
|
 www.dichtbij.nl/rotterdam-centrum-noord 
gh_vliegtuig_overvliegend_vliegtuig.jpg

Door Noelia Romero Cabrera, Dichtbijredacteur

ROTTERDAM - Rotterdam wil een onderzoek naar ultrafijnstof op en rond Rotterdam The Hague Airport. Provincie Zuid-Holland gaat daarom de staatssecretaris van milieu en infrastructuur vragen om zo'n onderzoek op te starten.

Dat blijkt uit antwoorden (lees hier ) op vragen van de SP.

Zorgen om omwonenden
De SP maakt zich zorgen om de omwonenden van het vliegveld en wil daarom weten om hoeveel ultrafijnstof het gaat en wat de risico's en gevolgen zijn die daarmee gepaard gaan. “Daarnaast heeft de luchthaven uitbreidingsplannen: een afgewogen mening over deze plannen is alleen te nemen als alle voordelen, maar vooral ook de risico's goed in kaart zijn gebracht”, zo legt de partij uit.

Metingen nodig vóór mogelijke uitbreiding
Tot nu toe zijn er nog geen metingen of onderzoeken gedaan naar ultrafijnstof rondom het vliegveld, zo meldt ( Lees hier ) de Milieufederatie Zuid-Holland. “Dat is zorgelijk”, zo meldt de MFZH. “Duidelijkheid over de gevolgen voor de gezondheid van omwonenden is noodzakelijk voordat een besluit over een forse uitbreiding van het aantal vluchten genomen wordt.”

Weinig bekend over ultrafijnstof
Ultrafijnstof is het bestanddeel van fijnstof met de allerkleinste afmeting: kleiner dan 0,1 micrometer. In het algemeen wordt aangenomen dat ultrafijnstof schadelijk is. De wetenschappelijke kennis hierover is nog beperkt. Of, en zo ja in welke mate, in de omgeving van een vliegveld sprake is van extra gezondheidseffecten als gevolg van de blootstelling aan ultrafijnstof kan op basis van de huidige inzichten niet worden bepaald. Dit blijkt uit verkennend onderzoek ( Lees hier ) dat in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu is uitgevoerd.

Zowel natuurlijk als door mensen
Ultrafijnstof komt zowel van nature in de lucht als door menselijk handelen voor. Vooral door het stoken van hout, verbranden van afval en het gebruik van fossiele brandstoffen in voertuigen voegt de mens ultrafijnstof toe.

Vergelijkbaar met andere vliegvelden
Er is bij luchthaven Schiphol wel onderzoek gedaan naar de hoeveelheid ultrafijnstof in de lucht. Die hoeveelheid is vergelijkbaar met de hoeveelheden bij andere internationale luchthavens. Hoe het bij het Rotterdamse vliegveld zit, zal onderzoek moeten uitwijzen.


Meer info over reeds gedaan onderzoek leest u hier

Bekijk bericht op "www.dichtbij.nl/rotterdam-centrum-noord"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem

Ja natuurlijk is dat vergelijkbaar met andere luchthavens,er vliegen immers overal dezelfde vliegtuigen.
Zou wel erg vreemd zijn als Schiphol ineens veel meer or veel minder uit stoot dan andere vliegvelden.
Ben overigens ook van mening dat we de luchtkwaliteit in het buitenland, bijvoorbeeld china,niet als maatstaf voor Nederland moeten nemen. Dat het ergens anders nog slechter is wil nog niet zeggen dat we het hier goed doen.

Geplaatst door anoniem

Ben benieuwd naar de uitkomst.
Uit een voorlopig onderzoek over de fijnstof rond Schiphol was de conclusie dat het de levensverwachting met 1 jaar kan verkorten voor omwonenden.
In het vervolg onderzoek dat nodig was naar aanleiding hiervan kwam men tot de conclusie dat men geen conclusies kon trekken.
Is natuurlijk wel vreemd dat uit een voorlopig onderzoek meer informatie komt dan uit een vervolg onderzoek.
Doe dat hele onderzoek dan niet en houd dat geld in je zak als je wilt dat er toch niks uitkomt.

Geplaatst door anoniem

Uitgaande van de cijfers van TNO, 7 maanden tot 1,3 jaar lagere levensverwachting door het (ultra) fijnstof van Schiphol.
Zeg dat dit 200.000 mensen betreft (geen idee van dit aantal,het zijn er waarschijnlijk veel meer. er is geen onderzoek gedaan naar ultra fijnstof verder weg van Schiphol,terwijl bekend is dat het niet wegwaait maar na verloop van tijd gewoon als fijnstof neerslaat)
200.000 mensen die een jaar korter leven, dat is 200.000 jaar aan mensen levens. En voor elke nieuwe bewoner in dat gebied komt er een jaar bij.
Als een mens gemiddeld 100 jaar leeft dan zijn dat 2000 mensenlevens.
Dit nog afgezien van de hogere kosten van de gezondheids zorg die dit alles met zich meebrengt.

Het bewust negeren en bagateliseren van de gezondheids effecten doet mij denken aan de praktijken van de tabaks industrie in de vorige eeuw. Uiteindelijk zijn daar processen over gevoerd en heeft men een grote schade vergoeding moeten betalen.