Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Rond vliegveld Lelystad stapelden de fouten zich op

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 533 
|
 fd.nl 
hvs-Ballon

Het rekenwerk moet over. Staatssecretaris Dijksma laat de geluidsoverlast rond vliegveld Lelystad en zelfs Schiphol opnieuw berekenen, want er zijn twijfels of de uitkomsten wel kloppen. Het balletje ging rollen door een actiegroep in Overijssel. Wat gebeurde er?

Als vliegveld Lelystad opengaat, zullen inwoners in Zwolle weinig merken. Toestellen scheren op relatief lage hoogte (3000 voet) over de stad zonder noemenswaardig geluid - aldus overheidsberekeningen. Maar als hetzelfde vliegtuig op dezelfde hoogte over Ens vliegt, horen inwoners wel kabaal.
'Daarmee is het begonnen', zegt softwareontwikkelaar Leon Adegeest. 'We vroegen aan de gemeente en aan de luchthaven hoe dit verschil kon ontstaan, maar we kregen geen antwoord. Of we hoorden dat iedereen er al naar gekeken had, inclusief de Raad van State en dat het dus goed zat. Toen hebben we het zelf maar nagerekend.'

Bekijk de presentatie van Adegeest hier
'Analyse van de te verwachten geluidsoverlast t.g.v. Lelystad Airport'

Klimmen
De groep vroeg geluidsmetingen op bij Engelse instanties en stopte dit in een zelfgemaakt rekenmodel — iets uitgebreider dan een spreadsheet maar niet eens heel complex, stelt Adegeest. 'Die computer neemt het oppervlak op aarde, maakt een grid en berekent voor elk punt hoeveel geluid er is. Hij moet er een paar uur op draaien voordat alles bekend is.'
Toen bleken de verschillen. Vlakbij de startbaan komen de berekeningen van het model behoorlijk overeen met die in de milieueffectrapportage, maar op grotere afstand wijkt het model af: meer inwoners krijgen te maken met overlast.

Boeing
Hoe die verschillen ontstaan snapt Adegeest ook niet — vermoedelijk heeft de overheid met twee verschillende datasets gerekend waardoor er wel lawaai is in Ens en niet in Zwolle. Ook zijn er volgens hem verkeerde aannames gedaan. Zo zou een vliegtuig dat op lage hoogte rechtuit vliegt hooguit 30% motorvermogen nodig hebben. 'Dat is niet waar, we hebben het opgevraagd bij Boeing en de motor draait dan tussen de 58% en 70%. Dat geeft veel meer overlast.'
Ook ziet hij dat in de berekeningen is uitgaan van vliegtuigen die vanaf Lelystad in een keer naar grote hoogte stijgen. Terwijl vliegtuigen in de praktijk langer laag blijven en in etappes opstijgen. Dat geeft meer overlast.

Naar het zuiden?
Vanuit Lelystad zal 80% van de vluchten naar het zuiden vliegen of daarvandaan komen, stelt het rapport. Maar de berekeningen in hetzelfde rapport gaan uit van 43%.


Daar komt bij dat de rapporten stellen dat 80% van het vliegverkeer naar het zuiden gaat of daarvandaan komt, terwijl in de berekeningen — die het rapport aanhaalt — wordt uitgegaan van 43%. Daardoor valt de geluidsoverlast ten zuiden van het vliegveld onterecht lager uit. 'Er zijn zo veel van dit soort grappen gemaakt. Het zijn er te veel, ik geloof niet meer dat het foutjes zijn.'

Schiphol
Demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) liet begin deze week in een Kamerbrief weten dat inderdaad fouten zijn gemaakt in de berekening van de geluidsoverlast van Lelystad Airport. Ze laat nader onderzoek doen naar de overlast rondom Lelystad, maar verwacht niet dat de verschillen groot zullen zijn. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zegt in gesprek te zijn gegaan met de actiegroep over de punten.
Ook laat Dijksma de hindergegevens van Schiphol opnieuw onderzoeken. Eigenlijk zouden het Schiphol-bestuur en de Omgevingsraad maandag een milieueffectrapportage (MER) krijgen over Schiphol. Die berekeningen moesten duidelijk maken of, en zo ja hoeveel de luchthaven vanaf 2020 nog kan groeien. Nu wil de demissionair staatssecretaris alle aannames in het rapport controleren.

Contouren
De berekeningen van vliegveld Schiphol zijn van een andere orde dan die bij Lelystad, laat een woordvoerder weten. Dat die rapporten opnieuw worden bekeken heeft niets te maken met de missers in de rapportage rond Lelystad, aldus het ministerie.
Maar Adegeest ziet ook rond Schiphol een vreemde situatie. Zo is ook in dit geval de geluidsdruk berekend in plaats van gemeten. En daarbij is bijvoorbeeld niet meegenomen dat ook vleugels geluid maken, in plaats van enkel de motoren. Met de steeds stillere vliegtuigmotoren zal dat een steeds grotere rol spelen.
Vooral is hij echter verbaasd over de gebrekkige verantwoording, zowel bij Schiphol als bij Lelystad. Zo konden omwonenden niet inzien hoe de overlast rond vliegveld Lelystad was bepaald - er is allen te zien dát het is bepaald en in orde bevonden. Dat dit onder andere aannames is gebeurd dan het rapport vermeldt kun je niet terugvinden
Adegeest: 'Als dit het werk van een afstudeerder van me was geweest, had ik het niet geaccepteerd. Er is geen verantwoording. Geen burger kan het narekenen.'

Bekijk bericht op "fd.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Anoniem

Bijzonder goed werk!