Roep om dijk in zee als extra kust
Door Ed Dekker
Het idee van Wouter van Dieren voor eilanden als een dijk voor de Hollandse kust, van Den Helder tot Walcheren. Opmerking redactie vlieghinder.nl: en combineer het meteen met een vliegveld in zee. Zie via onderstaande link het originele artikel.
Een groeiend aantal deskundigen pleit voor een dijk in zee voor de Noordzeekust. De aanleg moet steeds terugkerende zandsuppleties grotendeels overbodig maken.
Het veilig houden van de kust kost nu al jaarlijks 55 miljoen euro. Dat bedrag blijft stijgen door extra rijzing van de zeespiegel.
Rijkswaterstaat versterkt de kust elk jaar met twaalf miljoen kuub zand. Dat is acht keer een volle Rotterdamse Kuip. Het dubbele is nodig als het water 85 centimeter per eeuw stijgt. Rijkswaterstaat noemt dat ’een snelle rijzing die niet ondenkbaar is’. De zeespiegel stijgt nu twee millimeter per jaar.
Op veel plaatsen moet de kust eens in de vier of vijf jaar met zand worden versterkt. De kracht van wind en water maakt voortdurende aanvulling noodzakelijk. „Suppleren is water naar de zee dragen. Zinloos om daar mee door te gaan”, stelt milieuactivist Wouter van Dieren uit Waterland.
Hij heeft zijn idee voor vijf langgerekte eilanden als een zeedijk tussen Den Helder en Walcheren uitgewerkt. Van Dieren is lid van de Club van Rome en oprichter van discussieorganisatie Springtij.
Bijval
Hij krijgt bijval van deskundigen als onderzoeker Hans Middendorp (vicevoorzitter Algemene Waterschapspartij) en Wil Borm (zelfstandig adviseur waterbeheer). Ingenieur Rob van den Haak maakt zich al langer sterk voor een dijk in zee. Zijn plan wees Rijkswaterstaat in 2012 af.
Rijkswaterstaat wil nu een zeedijk opnieuw beoordelen. „Het idee wordt betrokken bij het opstellen in 2020 van een nieuw kustbeleid”, zegt Joris Schouten. Deze week is er opnieuw veel zand weggespoeld. Van het 350 meter brede strand tussen Petten en Camperduin is na twee jaar weinig meer over.
Lees hier verder: Noordzeekust is zandslurper van jewelste. Hoe lang kan dat doorgaan?
Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp
Helaas hebben onze politici en de Nederlandse pro-schiphol stemmers oogkleppen op.
De gesubsidieerde luchtvaart is onhoudbaar, het kost teveel geld, consumeert te veel brandstof en is vanwege vervuiling en klimaatverandering niet houdbaar.
Geef het een paar jaar en vliegen wordt weer net zo exclusief als het was in de tijd van onze grootouders.
En dat is maar goed ook, het massa toerisme dient geen doel, wij vliegen naar daar en zij vliegen naar hier voor een terrasje en een rondje winkelstraat, pure verspilling.
En dan heb ik het nog niet eens over de belachelijke overbodige congressen en zakenmeetings die zo veel vliegverkeer veroorzaken plus overstap gedrag waardoor vliegen via een andere luchthaven met een extra vlucht voordeliger is dan rechtstreeks.
Zaken die onhoudbaar zijn stoppen (ooit) vanzelf. Ik voorspel dat 2018 het keerpunt in gaat luiden, van een zachte landing zal geen sprake zijn, het wordt een klap. We hebben te lang geleefd op krediet, gedacht dat het vanzelf dan wel goed komt, een schuldencrisis 10 jaar geleden is 'opgelost' met nog met nog meer schulden. De kater van dit 'feest' zal hard aankomen en een wake-up call blijken.