Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Risico’s door hoge werkdruk grondpersoneel KLM

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 488 
|
 ornet.nl 14-08-2017 
me_vliegtuig_vliegveld_IMG_0475.jpg

Als gevolg van ‘ongezond hoge werkdruk’ bij het grondpersoneel van KLM ontstaan risico’s voor de veiligheid en de gezondheid. Dat zegt vakbond FNV op basis van eigen onderzoek. De bond eist dat KLM de onderbezetting bij het grondpersoneel snel oplost.

In de afgelopen maanden heeft de vakbond ruim duizend grondmedewerkers van KLM ondervraagd over werkdruk, personeelsbezetting, veiligheidsrisico’s en toekomstzekerheid. Uit het onderzoek blijkt dat 63% van de respondenten ‘rood’ scoort, en daarmee volgens de bond te maken heeft met een ongezond hoge werkdruk.

Structurele onderbezetting
Bij de bagage-afhandelaars geeft 82 procent aan dat de werkdruk te hoog is, bij de technische dienst is dat iets minder dan de helft. De andere afdelingen zitten rond het gemiddelde. Bijna 60% van de respondenten stelt dat signalen over de werkdruk door KLM worden genegeerd.

Belangrijkste oorzaken van de werkdruk zijn volgens de vakbond structurele onderbezetting en het inzetten van relatief veel uitzendkrachten met kortlopende contracten. Er is ook sprake van slecht functionerend materieel en ICT-systemen en van zware fysieke en psychische belasting.

‘Vliegtuigen worden door één medewerker afgehandeld’
Soms ontstaan veiligheidsrisico’s door afnemende alertheid. ‘Het gebeurt weleens dat passagiers in het vliegtuig zitten, maar niet zijn geboard. En heel soms dat ze in het verkeerde vliegtuig zitten’, zegt een werknemer. ‘Complete vliegtuigen worden door één medewerker afgehandeld, regelmatig ook door een stagiair’, zegt een passagemedewerker.

‘KLM moet snel actie ondernemen om uitval te voorkomen. Het ziekteverzuim is nu al relatief hoog’, meldt FNV. Uitzendkrachten geven aan zich niet ziek te willen melden omdat ze vrezen daar door hun uitzendbureau op afgerekend te zullen worden. KLM moet daarin zijn verantwoordelijkheid nemen, vindt FNV.

De bond dringt er bij KLM op aan om de onderbezetting op te lossen. Ook wil de bond dat er in de vracht- en passagiersafhandeling cao’s voor hele sector worden afgesproken. Tegelijk wil de bond ook dat de overheid en Schiphol zich inzetten om oneerlijke concurrentie terug te dringen.

Reactie KLM
KLM laat in een reactie weten dat het onderwerp werkdruk en werkdrukbeleving serieus wordt genomen. KLM voert er naar eigen zeggen intensief overleg over met de bonden en de medezeggenschap. Volgens de maatschappij is afgesproken om dat overleg deze maand een vervolg te geven, waar de uitkomsten verder kunnen worden besproken.

Bekijk bericht op "ornet.nl 14-08-2017"

Reacties op dit bericht