Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Rintel: KLM-netwerk belangrijk voor vestigingsklimaat Nederland

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 190 
|
 luchtvaartnieuws.nl - 07-04-2024 
tb_vliegrtuig_KLM-Cityhopper-PH-EZA.jpg

"KLM is van groot belang voor het vestigingsklimaat van Nederland", dat meldt KLM-topvrouw Marjan Rintel in het televisieprogramma Buitenhof. Ze reageerde daarmee op een rapport dat afgelopen week door Natuur & Milieu werd gepubliceerd. Daarin werd gesteld dat Schiphol wel een op de drie vluchten kan schrappen. Die vluchten met vooral overstappers zijn volgens de onderzoekers namelijk niet van groot belang voor de economie.

Maar volgens Rintel zou dat betekenen dat het internationale netwerk van KLM "instort". Zij stelt dat het netwerk van de maatschappij een grote bijdrage levert aan de aantrekkelijkheid van Nederland voor het internationale bedrijfsleven.

"Het is makkelijk gezegd dat één op de drie vluchten geschrapt kan worden. Maar op halve verhalen kan ik geen bedrijf leiden. De economische rol van KLM is heel belangrijk. Dat moeten we behouden", zei Rintel bij Buitenhof.

Deze week wordt ook in de Tweede Kamer gedebatteerd over de krimp van Schiphol. Het kabinet schortte het plan om het aantal vliegbewegingen deze zomer tot 460.000 te beperken in november voorlopig op. Demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) blijft er wel bij dat Schiphol op termijn moet krimpen om natuur, klimaat en leefomgeving te beschermen. Maar hij stelde vast dat het plan om daar al in 2024 mee te beginnen op te grote juridische bezwaren stuit.

Rintel zei dat "krimp geen doel op zich moet zijn". Het doel is volgens haar juist vermindering van geluidsoverlast en uitstoot van CO2. KLM werkt daarom aan vernieuwing van de vloot met schonere, zuinigere en stillere vliegtuigen. Die vernieuwing bij KLM moet de komende jaren afgerond worden, aldus de topvrouw. "Onze rol is om te verduurzamen."

Vrijdag kwam nog een advies naar buiten van de advocaat-generaal aan de Hoge Raad. Daarin staat dat de overheid het aantal vluchten op Schiphol niet zonder Europese toestemming mag beperken.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl - 07-04-2024"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum

"KLM is van groot belang voor het vestigingsklimaat van Nederland"
Dit is een onbewezen uitspraak.

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Marjan Rintel miauwt als een kat in het nauw. Ze kent de recente studies die het balang van Schiphol en KLM voor Nederland relativeren maar al te goed maar is niet in staat hierop te anticiperen. In plaats van na te denken over een nieuw business model voor een kleiner en winstgevend KLM, gebaseerd op kwaliteit in plaats van kwantiteit, houdt ze krampachtig vast aan bestaande dogmas. Ze verdedigt een waarheid die er nooit was en speelt in op de angst dat wat nooit was te verliezen. De ballon is lek en loopt leeg: het belang van het huidige KLM voor Nederland is maar heel beperkt. Waar ze als "topvrouw" aan de voet zou moeten staan van een transitie van KLM komt ze niet verder dan het afdraaien van de grijze grammafoonplaat en het moord en brand schreeuwen via de media. Het zal slechts tot vertraging leiden, en het voortbestaan van KLM is er niet bij gebaat. Dat hoeft ook niet, het belang van KLM is niet het belang van Nederland.

Geplaatst door The Observer uit Castricum

Marjan Rintel probeert tijd te kopen. Zij denkt met "stille" vliegtuigen het probleem op te lossen.
Zij wil niet krimpen, maar verduurzamen met stille vliegtuigen, dat is haar boodschap.

-Stille vliegtuigen bestaan niet, geeft Rintel zelf toe.
-Stille vliegtuigen leiden tot meer vliegbewegingen. Meer vliegbewegingen betekent nog meer overlast.
-Stille vliegtuigen is een zoethouder. Het duurt nog jaren voordat de vloot vervangen.
-Stille vliegtuigen produceren nagenoeg net zoveel CO2 uit. Krimp is de enige remedie.

Uit dit interview blijkt dat niet Schiphol (inclusief luchtverkeersleiding) maar KLM met de scepter zwaait.
KLM verschuilt zich achter de staat, KLM is primair verantwoordelijk voor gezondheidschade.

Beste mevrouw Rintel, niet overdrijven. Schiphol is een pretpark en KLM is één van de attracties. Amusement voor verwende mensen die zich anders te pletter vervelen. Amusement is prima, maar val er andere mensen niet mee lastig. Uw attractie is slecht voor onze gezondheid en slecht voor de wereld.

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Het riedeltje ‘economie’, ‘netwerkbelangen’ en ‘vestigingsklimaat’ gaat al decennia rond en wordt steeds weer misbruikt om de groei door te drukken.

"Het is makkelijk gezegd dat één op de drie vluchten geschrapt kan worden. Maar op halve verhalen kan ik geen bedrijf leiden. De economische rol van KLM is heel belangrijk. Dat moeten we behouden", zei Rintel bij Buitenhof.

Die halve verhalen spreekt ze namelijk voortdurend uit, denk maar aan 50% stillere vliegtuigen, dus hiermee heeft ze zichzelf volledig gediskwalificeerd. Andere sprookjes vanuit KLM zijn ook door de rechter ontmaskerd, namelijk het zgn. ‘duurzame zero-CO2 vliegen’. KLM heeft duidelijk een ander soort leider nodig met meer oog voor de eisen van deze tijd, dus ontslag zou een goede oplossing zijn. En dan zonder die vette bonussen te laten innen, uiteraard. Uit economische studies blijkt dat dit hele netwerk voor BV Nederland niet nodig is en er best talloze bestemmingen vanaf kunnen, die alleen de overstappers van KLM bedienen.

Ik vrees dat de sector met I&W een schimmig spel spelen, aan de ene kant de omwonenden een beetje paaien met krimpvoornemens, maar op de achtergrond met de juristen van de Zuidas ervoor gaan zorgen dat de uitspraak van de rechtbank te Den Haag ongedaan wordt gemaakt met hulp van de luchtvaartlobby en de aandeelhouders in de VS en gewoon weer door gaan als voorheen met die idiote groei in dit te kleine land.