Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Rijk en regio spreken elkaar over vliegverkeer

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 363 
|
 .zwartewaterkrant.nl 
Rijk en regio spreken elkaar over vliegverkeer

Lelystad Airport houdt gemoederen bezig

Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu start per direct met de procedure voor herindeling van het Nederlandse luchtruim, dat ook gevolgen zal hebben boven Overijssel, Drenthe en Fryslân. Dit is uitgesproken in een bestuurlijk overleg tussen staatssecretaris Dijksma en een bestuurlijke delegatie onder leiding van de Overijsselse gedeputeerde Bert Boerman, bestaande uit drie provincies en een aantal gemeenten.

Lelystad Airport vangt vanaf 2019 vliegtuigen op als overloop van Schiphol. De aan- en uitvliegroutes liggen boven grote delen van Overijssel, Drenthe en Fryslân, waaronder een aantal nationale parken. Er is in de provincies veel onduidelijkheid over de gevolgen van de huidige vliegroutes voor mens, natuur en milieu.

Heldere afspraken
In het overleg kregen de regionale overheden van de staatssecretaris nogmaals te horen dat de vliegtuigen in principe niet onder de 6000 voet vliegen, dit geldt ook bij doorgroei en aanpassing van het luchtruim. Ook voor de wachtruimtes geldt dat er niet onder de grens van 6000 voet gevlogen wordt, tenzij dit nodig is vanwege de veiligheid. Volgens de staatssecretaris bestaan hierover veel misverstanden. Vliegtuigen zetten pas ter hoogte van Hasselt de daling in richting Lelystad.

Daarnaast kwam er duidelijkheid over de vraag hoeveel vliegbewegingen er jaarlijks maximaal veilig gebruik kunnen maken van deze routes. Dat aantal zal de komende paar jaar groeien tot circa 10.000. Dat zijn gemiddeld 30 bewegingen per dag. Lelystad Airport wil doorgroeien tot uiteindelijk 45.000 vliegbewegingen per jaar. Op termijn is dus een herindeling van het luchtruim nodig.

Hoger vliegen
De staatssecretaris heeft nu aangekondigd de procedure die nodig is voor de herindeling van het luchtruim per direct te starten en de regio hier actief bij te betrekken. De verwachting is dat de procedure een aantal jaren in beslag neemt. Een mogelijke uitkomst van de herindeling van het luchtruim is dat er in de toekomst hoger wordt gevlogen. De regio is blij met de aankondiging. Hoe eerder wordt begonnen, hoe eerder eventuele nieuwe aan- en uitvliegroutes kunnen worden gebruikt.

Intensiveren communicatie
Verder zijn nadere afspraken gemaakt over de communicatie met de gebieden waarover de vliegtuigen gaan vliegen. De staatssecretaris gaf aan de communicatie met de gebieden onder de aan- en uitvliegroutes te willen intensiveren, zowel aan de Alderstafel met de regionale bestuurders als daarnaast in de betrokken gebieden. Veel mensen hebben het gevoel dat zij onvoldoende zijn betrokken bij de ontwikkelingen rond Lelystad Airport. De regio-bestuurders hebben aangegeven goed betrokken te willen worden bij het vervolgproces.

Door: De Zwartewaterkrant | Nieuwsredactie

Bekijk bericht op ".zwartewaterkrant.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jan Griese

De Huidige Stas erfde erg veel ellende van haar voorgangster dame Wilma Mansveld , (een kloon van Hans Alders! en een eerste klas NOBODY ! Deed alles wat Alders verzocht..) daarvoor was het Atsma en Schultz van Heagen... De eerste als volgzame tussenpaus van het CDA, de 2e als keiharde VVD tante, pro luchtvaart, Vooralsnog krijgt Dijksma PvdA van mij alle lof voor haar doortastendheid . en is m.i. betrouwbaar, tot het tegendeel wordt bewezen. Ze was geliefd als voorgangster van v Dam , als Stas Economie c.q Landbouw

Geplaatst door thijs