Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Rem op de groei is van levensbelang

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 347 
|
 Het Parool - 18-09-2018 
Schiphol_vertrekhal_DSC_3279.JPG

Door Herman Stil

Analyse: Ongebreidelde uitbreiding zal desastreus uitpakken voor Schiphol

Dick Benschop, de nieuwe Schipholtopman, wil toekomstige groei van de luchthaven matigen en afspraken maken met maatschappijen om voorzichtiger bestemmingen en verbindingen toe te voegen. Het is een belofte die het best kan worden gezien als een handreiking.

Maar de belofte wordt ook gedaan uit eigenbelang. Schiphol is namelijk helemaal niet gebaat bij ongeremde groei, net zomin als KLM, de maatschappij die met dochters en partners goed is voor ongeveer 70 pro-cent van de vluchten op het vliegveld.

De ruimte om te groeien die na 2020 ontstaat door afspraken die alle betrokkenen al in 2008 hebben ge-maakt, kan onmogelijk door de KLM-groep worden ingevuld.

Die misschien wel 40.000 'slots' zullen vooral naar KLM-concurrenten gaan - prijsbrekers Easyjet, Ryanair en Norwegian, rivalen uit het Midden Oosten (onder andere Emirates), en spelers uit Azië en de VS. Zij zullen veelal bestemmingen toevoegen die al vanaf Schiphol worden bediend. Dat kan tot een lagere ticketprijs leiden, maar de luchthaven en de Nederlandse economie worden er niet mee versterkt.

Ze verzwakken daarentegen wel het netwerk van KLM, dat haar 163 Europese en internationale verbindingen alleen overeind kan houden door overstappers uit te wisselen. Rendementsarme of zelfs verlieslijdende Europese vluchten kunnen nu worden gecompenseerd met winstgevende internationale verbindingen, en om-gekeerd.

Meer concurrentie betekent een aanval op dat ragfijne netwerk. Van de 77 intercontinentale bestemmingen die KLM vanaf Schiphol bedient, zijn er maar vier of vijf rendabel zonder transferpassagiers.

Vanwege het belang van KLM voor Schiphol kan ongehinderde groei zo gemakkelijk ten koste gaan van de concurrentiepositie van de luchthaven, die met 305 passagiersbestemmingen de nummer twee van Europa is, na Frankfurt.

Benschop brengt met zijn oproep tot matiging bovendien de omgeving, de politiek en de (lokale) overheden weer in het spel. Hij ziet ook dat zowel bij rabiate tegenstanders van groei - de actiegroepen die per saldo maar enkele procenten van de omwonenden vertegenwoordigen - als de voorstanders van ongeremde toe-name (sommige luchtvaartmaatschappijen) weinig meer te halen valt.

Dus richt hij zich op 'het rationele midden' - Dick Benschop - onder meer door achter de rug van die Omgevingsraad om met een gemeente als Aalsmeer te praten.

Benschop streeft naar een compromis, in de geest van het Aldersakkoord waarin groei na 2020 werd afgesproken. Het is dan ook teleurstellend dat de deelnemers van toen - waaronder dezelfde actiegroepen die nu een groeistop prediken - die handschoen niet oppakken. Daardoor zal 'de andere kant' net zo rigide de hakken in het zand zetten, zoals een deel van de luchtvaartmaatschappijen lijkt te doen.

Zo'n patstelling zal leiden tot een lange strijd, een politieke aanwijzing en de kans dat er op 1 oktober 2020 in één klap 40.000 vluchten op Schiphol vrijkomen die zonder onderscheid moeten worden toegewezen aan iedereen die ze wil hebben.

En dan zijn Schiphol, luchtvaart en omwonenden allemaal slechter af.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1

Rendementsarme of zelfs verlieslijdende Europese vluchten kunnen nu worden gecompenseerd met winstgevende internationale verbindingen, en om-gekeerd.

Dit geeft wel aan hoe de klm er voor staat,en dat terwijl de nederlandse reiziger bij klm de hoofdprijs betaald voor heel veel bestemmingen. Stukken duurder dan vanaf andere luchthavens.

Patstelling is onmogelijk want overheid/de regenten beslissen alles. Zo is er ook geen patstelling over de overschrijding van de normen en het niet handhaven van afspraken. Schiphol vliegt gewoon door ondanks deze overtredingen en in geval van nood worden eenzijdig nieuwe regels opgesteld zoals bij de nachtvluchten onlangs.
Er is al jaren een juridische patstelling,wetgeving over het normen en handhaven ontbreekt. Bewust zo gecreeerd door de overheid,

Maar goed,dit verhaal is sowieso mosterd na de maaltijd. Vorige staats secretaris had 4 jaar om wetgeving nnhs te maken,niet gedaan. En dat wat men nu weet over de klm en concurrentie dat wist men 4 jaar geleden voor de groeispurt van Schiphol ook al. Men heeft bewust gekozen voor maximale groei onder het motto "binnen is binnen" Groei die ook alleen mogelijk gemaakt is door het gedogen van overtredingen van de afspraken en in sommige gevallen de afspraken onder chantage wijzigen (4e baan regel die is aangepast). Ook nu is de dreiging al zichtbaar.

"Zo'n patstelling zal leiden tot een lange strijd, een politieke aanwijzing en de kans dat er op 1 oktober 2020 in één klap 40.000 vluchten op Schiphol vrijkomen die zonder onderscheid moeten worden toegewezen aan iedereen die ze wil hebben. "


Dan nu het beroep op het "rationale midden" Om uiteindelijk toch maar weer verder te groeien en nog meer overlast te gaan veroorzaken.

Geplaatst door anoniem1

Tot het "rationale midden" zal ik wel niet behoren maar ik wil best graag meedenken over Schiphol en zwart wit is het allemaal niet.

Maar wat benschop nu precies wil dat is mij volstrekt onduidelijk! Welk voorstel heeft hij nu in gedachten, Een voorstel dat beter is dan "een politieke aanwijzing en de kans dat er op 1 oktober 2020 in één klap 40.000 vluchten op Schiphol vrijkomen die zonder onderscheid moeten worden toegewezen aan iedereen die ze wil hebben. "" want dat is de slechtste uitkomst. Benschop moet dus iets in gedachte hebben dat beter is voor de omwonenden. Maar wat dan? Zolang wij dat niet weten kunnen wij er ook geen mening over geven. Misschien dat leden van de ors een idee hebben door de gesprekken en een tipje van de sluier kunnen oplichten. Of misschien dat benschop zelf iets uitgebreider zijn plannen in de media kan uitleggen zodat we weten waar het concreet om gaat. Klm heeft maar een beperkt aantal slots nodig,klm heeft dus niet heel veel groei op Schiphol nodig,dat maak ik op uit dit verhaal. Dat is op zich goed nieuws,om toch ook iets positiefs te zeggen maar hoe gaat dat er dan in de praktijk uitzien,waar is dan nu de patstelling over en op welk gebied wil benschop dat de bewoners toegeven?

Mogelijkheden om andere maatschappijen te weren zijn beperkt door europese regels en of het mogelijk is om bijvoorbeeld 5k-10k slots uit te geven in 2020 en die dan allemaal naar de klm te laten gaan dat weet ik niet,maar het lijkt me onwaarschijnlijk.

rationale midden wil best meedenken en staat open voor ideen,maar dan moet het wel duidelijk zijn waar het om draait. Niet vaag verhaal als network,vestigings klimaat klm. Wat zijn nu de concrete wensen van het nederlandse deel van de luchtvaart sector voor 2020.
Als we dat weten dan kan er in elk geval meegedacht worden.

Geplaatst door Peter

Benschop wil naar 650k vluchten, 30% meer dan nu dus en heeft dat recent al laten weten.
Mijn insteek is dat ie dit bij de politieke elite van VVD en CDA er prima doorheen krijgt, propaganda praatje over milieuwinst en economie en hop daar gaan we weer.
Het feestje zal echter van korte duur zijn, de economie is op een kantelpunt en bezwijkt op steeds meer plekken onder de hoge schuldenlast. Het gesubsidieerde vliegen met al die overbodige en niets toevoegende zakenvluchten en vakanties houdt geen stand.

Geplaatst door Michiel

Inderdaad. De piek in de wereldeconomie is bereikt. De corrupte centrale banken met hun 12 BILJOEN (!!) dollar gratis geld en NIRP en ZIRP (=nul % or negatieve %) renten op staatsobligaties na 2008 zijn aan het eind van hun latijn. Geld vooral voor de 1% elite en hun politieke trawanten, ook in Den Haag. Vanaf 2019 zal de teruggang ingezet worden. En dat is maar goed ook voor het welzijn van de volgende generaties. Dit systeem is too big to save!
Geloven we nu echt dat de heer Benschop de ommekeer gaat maken? De PvdA is gewoon besmet met het neoliberalisme uit de jaren 90, denk aan Kok, Cerfontaine en de Kolderbaan. De liberaal Nijhuis had vrij spel onder Rutte I en II. Benschop kan dus niet ophouden hiermee onder Rutte III. Dit systeem is gebaseerd op stompzinnige oneindige groei door de aardkloot leeg te plunderen en de gewone man uit te buiten en te vergassen. Door bij uzelf te beginnen, geen goedkope pretvluchten meer, geen ongebreidelde autoritjes, neem de normale trein (niet TGV!!) en de fiets en werk, leef, koop en geniet van het leven in uw eigen lokale regio. Globalisering is een mislukt experiment!

Geplaatst door anoniem1

Het is mij echt niet duidelijk waar nu de patstelling over is en wat benschop precies wil van de omwonenden. Daarom vind ik dit artikel ook vrij vervelend. Er wordt iets benoemd in zijn algemeenheid (patstelling) en vervolgens gevraagd om inschikkelijkheid van de omwonenden, Dit zonder uit te leggen wat het plan dan precies is. Waarschijnlijk is wat benschop en sector wil heel erg slecht/erg voor omwonenden. Zo slecht dat men het niet wil uitspreken en in plaats daarvan komt met een algemeen verhaal.

Benschop wil groei en groei specifiek voor de klm. Aan de andere kant wil hij niet alleen groei van specifiek de klm,hij wil ook groei van de overage luchtvaart want dat is ook belangrijk voor de klm,mits het geen directe concurenten zijn. Ook wil hij veel extra slots, (denk ik want benschop heeft nergens een concreet getal genoemd,wel een indicatie waar je veel kanten mee op kan).

Nu is simpele vraag:hoe gaat benschop voorkomen dat er straks hetzelfde gebeurt als de afgelopen jaren. Meeste slots die gaan naar pretvluchen. Benschop geeft aan dat hij dat niet wil,bewoners hoeven zich daarover met andere woorden geen zorgen over te maken. Maar hoe gaat benschop dat dan regelen? Ik denk dat het antwoord op deze en vergelijkbare vragen ontbreekt,en het daarom bij een algemeen verhaal blijft.

Geplaatst door M uit U

En intussen buldert het weer de gehele avond boven onze wijk van de af en aan vliegende herriebakken.

Geplaatst door Janna

Wat zou het mooi zijn zonder die vuiligheid en die klereherrie de hele dag! Thuis herrie, slaapverstoring, in de tuin herrie. Ik hoop dat er een moment komt dat de geterroriseerde bewoners de luchthaven voor de rechter kunnen slepen voor toegebrachte gezondheidsschade...