Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Rek in milieuregels rond Eindhoven Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 907 
|
 ed.nl - 21-09-2018 
me_vliegtuig_IMG_0712.jpg

Door Vanda van der Kooi en Bart-Jan van Rooij

EINDHOVEN - Strenge milieuregels blokkeren de groei van Eindhoven Airport, roepen criticasters. Maar voor belangrijke projecten rekt de overheid streng eisen graag wat op, leert de praktijk.

Eindhoven Airport kan niet verder groeien, stellen GroenLinks en actiegroepen tegen vlieghinder. Zij denken in milieuregels een handvat te hebben gevonden tegen uitbreiding van de luchthaven. Het staat nu immers klip en klaar in een memo van een gerenommeerd ingenieursbureau: extra vliegverkeer leidt tot meer stikstof in de natuur van het Leenderbos, de Groote Heide en De Plateaux. En dat terwijl die nu al de maximale norm hebben bereikt.

Nog meer stikstof betekent dat zeldzame planten (en daarmee ook dieren) plaatsmaken voor gras en brandnetels. En dat wil de Nederlandse overheid niet: daarom had ze deze gebieden immers juist bij Europa aangedragen als zogenaamd Natura 2000-gebied.

In de praktijk blijkt echter dat diezelfde Nederlandse overheid creatief omgaat met de regels. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat het land klem wordt gezet omdat er overal kleine en grote gebieden met kwetsbare natuur liggen? En dus krijgen economisch belangrijke projecten de afgelopen jaren simpelweg het vinkje 'geprioriteerd' van de provincie, en weg is het probleem.

N69
Een paar van die projecten die zich niet aan die strenge milieuregels hoeven te houden zijn het duurzaam industriepark bij de zinkfabriek in Budel-Dorplein, de nog aan te leggen nieuwe weg tussen Valkenswaard en Veldhoven als oplossing voor de N69 door Valkenswaard en Waalre en bedrijventerrein Brainport Industries Campus tussen de A2 en Eindhoven Airport.

Zo kan ook van de uitbreiding van Eindhoven Airport zelf buiten de regels worden gesteld. Dat gebeurde in 2016 ook bij Maastricht-Aachen-Airport. Daarvoor moest een nieuw luchthavenbesluit worden genomen in Den Haag. Dat besluit werd vrijgesteld van de stikstofregels. Gedeputeerde Christophe van der Maat (VVD) bevestigde donderdagavond dat ook voor Eindhoven Airport zo'n uitzondering kan worden gemaakt.

Europa
Saillant is dat juist díe regels nu onder vuur liggen. Het Hof van Justitie van de Europese Unie zette in de zomer nadrukkelijk vraagtekens bij het Nederlandse stikstofbeleid. Een zwaarwegend advies aan het Hof stelt dat Nederland minder mag uitstoten en geen vergunningen meer mag uitdelen als de natuur al flinke schade ondervindt.

De provincie loopt al een beetje vooruit op een definitief oordeel van het Europese Hof, dat nog dit jaar wordt verwacht. Ook projecten die op het prioriteitenlijstje belanden, krijgen in het vervolg te maken met duurzaamheidsvoorwaarden, besloot de provincie eerder deze maand. Zo wil de provincie een blokkade van de economische ontwikkeling voorkomen.

Veehouderij
Als straks toch gekozen zou mogen worden voor groei van de luchthaven, dan gaat dit wel ten koste van de economische ontwikkelruimte van anderen: andere bedrijven en boeren in Brabant. Van der Maat: ,,Er is maar één koek te verdelen. Je ziet dat de stikstofruimte in Brabant aan het opraken is. Daarom hebben we ook eerder maatregelen genomen bij boeren: we zagen dat die zoveel stikstofruimte gingen innemen dat er buiten de veehouderij te weinig ontwikkelruimte overbleef voor andere bedrijven. Dit aspect moeten we ook meewegen bij de vraag of en zo ja hoeveel Eindhoven Airport moet groeien."

De politiek in Son en Breugel uitte donderdagavond zorgen over de gevolgen voor natuur en volksgezondheid bij de groeiplannen voor de luchthaven. De gemeenteraad vindt de hoeveelheid overlast onacceptabel.

Bekijk bericht op "ed.nl - 21-09-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Dezelfde hufterige praktijken worden bij Schiphol uitgevoerd.
Eindhoven Airport is van de Schipholgroep en dus ook van de Nederlandse Staat als groot-aandeelhouder.
De Nederlandse Staat is op dit moment absoluut niet te vertrouwen.
Het kabinet Rutte denkt dat Nederland van hun is en dat zij kunnen doen wat ze willen.
De democratie is in Nederland gestorven toen Rutte premier werd........... het is nu een bananenrepubliek.

Geplaatst door M uit U

Die stikstofregels zijn er niet voor niks..... Je kunt ze wel proberen creatief te omzeilen, maar wat schieten we er uiteindelijk mee op? Niets. We worden alleen maar opgezadeld met meer vervuiling.

Geplaatst door Frans S. uit Heemstede

Een poos geleden zag ik een uitzending van ik meen Zembla of Tegenlicht met als veelzeggende titel Beerput Nederland. Het komt er op neer dat in Nederland een aantal bedrijven alles kunnen vervuilen zonder dat er tegen wordt opgetreden, Dit geldt dus ook voor de luchtvaart.

Geplaatst door Elodie uit Wintelre

De Schipholgroep wie zijn dat: De Overheid (70%), gemeente Amsterdam (20%), gemeente Rotterdam (2%) en een Franse onderneming (8%). Deze club heeft niet alleen in Nederland zijn belangen, ook in het buitenland.

Bij Eindhoven Airport heeft deze club de zeggenschap en mogen Provincie Noord Brabant en gemeente Eindhoven alleen maar 'ja knikken'. Toch is het vreemd dat het vliegveld, een 'militair vliegveld waar het ministerie van Defensie de baas is het 'bedrijf Eindhoven Airport' steeds weer ruimte geeft om uit te kunnen breiden.

De omliggende gemeenten mogen voor de vorm meepraten, echter deze kunnen ook alleen maar 'ja knikken', immers tegenwerken kan gevolgen hebben wanneer ze bij bouwprojecten toestemming moeten krijgen van de provincie.

Al met al, de direct omwonenden waren in het verleden de klos , zijn nu de klos en blijven in de toekomst de klos. Jammer en teleurstellend.

Als we echt iets willen doen aan de klimaatverandering dan zal iedereen daar zijn bijdrage aan moeten leveren. Met andere woorden: minder of niet gaan vliegen.

Geplaatst door Eric uit Veghel

De overheid wil het vertrouwen terug krijgen, maar met dit soort praktijken werkt het averechts. Zo lang het CDA en VVD in de regering zitten gebeurd er niks. Dat zijn de grootste bandieten. Hetzelfde is van toepassing op de propaganda van de Telegraaf.

Wanneer wordt Nederland eens wakker?