Rek in milieuregels rond Eindhoven Airport
Door Vanda van der Kooi en Bart-Jan van Rooij
EINDHOVEN - Strenge milieuregels blokkeren de groei van Eindhoven Airport, roepen criticasters. Maar voor belangrijke projecten rekt de overheid streng eisen graag wat op, leert de praktijk.
Eindhoven Airport kan niet verder groeien, stellen GroenLinks en actiegroepen tegen vlieghinder. Zij denken in milieuregels een handvat te hebben gevonden tegen uitbreiding van de luchthaven. Het staat nu immers klip en klaar in een memo van een gerenommeerd ingenieursbureau: extra vliegverkeer leidt tot meer stikstof in de natuur van het Leenderbos, de Groote Heide en De Plateaux. En dat terwijl die nu al de maximale norm hebben bereikt.
Nog meer stikstof betekent dat zeldzame planten (en daarmee ook dieren) plaatsmaken voor gras en brandnetels. En dat wil de Nederlandse overheid niet: daarom had ze deze gebieden immers juist bij Europa aangedragen als zogenaamd Natura 2000-gebied.
In de praktijk blijkt echter dat diezelfde Nederlandse overheid creatief omgaat met de regels. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat het land klem wordt gezet omdat er overal kleine en grote gebieden met kwetsbare natuur liggen? En dus krijgen economisch belangrijke projecten de afgelopen jaren simpelweg het vinkje 'geprioriteerd' van de provincie, en weg is het probleem.
N69
Een paar van die projecten die zich niet aan die strenge milieuregels hoeven te houden zijn het duurzaam industriepark bij de zinkfabriek in Budel-Dorplein, de nog aan te leggen nieuwe weg tussen Valkenswaard en Veldhoven als oplossing voor de N69 door Valkenswaard en Waalre en bedrijventerrein Brainport Industries Campus tussen de A2 en Eindhoven Airport.
Zo kan ook van de uitbreiding van Eindhoven Airport zelf buiten de regels worden gesteld. Dat gebeurde in 2016 ook bij Maastricht-Aachen-Airport. Daarvoor moest een nieuw luchthavenbesluit worden genomen in Den Haag. Dat besluit werd vrijgesteld van de stikstofregels. Gedeputeerde Christophe van der Maat (VVD) bevestigde donderdagavond dat ook voor Eindhoven Airport zo'n uitzondering kan worden gemaakt.
Europa
Saillant is dat juist díe regels nu onder vuur liggen. Het Hof van Justitie van de Europese Unie zette in de zomer nadrukkelijk vraagtekens bij het Nederlandse stikstofbeleid. Een zwaarwegend advies aan het Hof stelt dat Nederland minder mag uitstoten en geen vergunningen meer mag uitdelen als de natuur al flinke schade ondervindt.
De provincie loopt al een beetje vooruit op een definitief oordeel van het Europese Hof, dat nog dit jaar wordt verwacht. Ook projecten die op het prioriteitenlijstje belanden, krijgen in het vervolg te maken met duurzaamheidsvoorwaarden, besloot de provincie eerder deze maand. Zo wil de provincie een blokkade van de economische ontwikkeling voorkomen.
Veehouderij
Als straks toch gekozen zou mogen worden voor groei van de luchthaven, dan gaat dit wel ten koste van de economische ontwikkelruimte van anderen: andere bedrijven en boeren in Brabant. Van der Maat: ,,Er is maar één koek te verdelen. Je ziet dat de stikstofruimte in Brabant aan het opraken is. Daarom hebben we ook eerder maatregelen genomen bij boeren: we zagen dat die zoveel stikstofruimte gingen innemen dat er buiten de veehouderij te weinig ontwikkelruimte overbleef voor andere bedrijven. Dit aspect moeten we ook meewegen bij de vraag of en zo ja hoeveel Eindhoven Airport moet groeien."
De politiek in Son en Breugel uitte donderdagavond zorgen over de gevolgen voor natuur en volksgezondheid bij de groeiplannen voor de luchthaven. De gemeenteraad vindt de hoeveelheid overlast onacceptabel.
Geplaatst door V.O.S.
Dezelfde hufterige praktijken worden bij Schiphol uitgevoerd.
Eindhoven Airport is van de Schipholgroep en dus ook van de Nederlandse Staat als groot-aandeelhouder.
De Nederlandse Staat is op dit moment absoluut niet te vertrouwen.
Het kabinet Rutte denkt dat Nederland van hun is en dat zij kunnen doen wat ze willen.
De democratie is in Nederland gestorven toen Rutte premier werd........... het is nu een bananenrepubliek.