Reiziger steeds vaker in de knel
Dooe Paul Eldering
Analyse: Het blijft tobben
Het lukt Schiphol maar niet om orde op zaken te stellen. De tomeloze passagiersgroei van de afgelopen jaren keert zich tegen onze nationale luchthaven, omdat er niet tijdig is ingespeeld op voldoende voorzieningen. Het gevolg: de reiziger komt steeds vaker in de knel. Met lapmiddelen probeert Schiphol de toenemende chaos te bezweren.
Zelfs na het drukke vakantieseizoen stapelen de problemen zich op. Veel systemen zijn verouderd, de terminals hebben te weinig capaciteit, de toegangswegen deugen niet, er zijn niet genoeg opstelplaatsen en veilige taxibanen en het treinstation wordt gevaarlijk krap. Het is de vraag of de inhaalinvesteringen komende vijf jaar zoden aan de dijk zetten.
Morrende veiligheidsmedewerkers, overwerkte afhandelaars en chronisch personeelstekort bij de marechaussee, die onze grenzen strenger moet bewaken, zorgen voor meer onrust.
Gisteren moesten zelfs twee doorgangen van de paspoortcontrole noodgedwongen worden gesloten op een hele drukke dag. Ellenlange wachtrijen zijn vaak het gevolg.
Zeker, met nieuwe technische middelen en een frisse kijk op de digitale wereld kunnen verbeteringen worden aangebracht in de doorstroming van mensenmassa's. Bijvoorbeeld met een betere voorspelling van de knelpunten. Daar zijn Schiphol en KLM ook druk mee bezig. In samenwerking met TU Delft en andere experts worden stappen gemaakt. Alleen te laat en op de verkeerde plekken.
De verse Schiphol-topman Dick Benschop zal knopen moeten doorhakken om 'toekomstbestendig' te worden. Terecht dat hij nu eerst draagvlak probeert te creëren bij omwonenden en gemeenten. Die zijn het gemanipuleer met herrie spuugzat. Een volksopstand dreigt, als het niet lukt om de noodzakelijke groei van de luchtvaart in goede banen te leiden.
Uiteindelijk zal Schiphol niet ontkomen aan een extra satellietterminal in de Haarlemmermeer, Lelystad als volwaardige overloop en een bijvliegveld in zee. Een teken aan de wand is het snoeiharde TNO-rapport na de stroomstoring in april. Dat stelt vrij vertaald dat Schiphol zich in feite in het stenen tijdperk bevindt.
Geplaatst door Anton uit Castricum
noodzakelijke groei? Ik zie alleen noodzakelijke krimp (o.a CO2-uitstootreductie) .......
De oude plaat, vol met krassen, wordt weer afgedraaid door de luchtvaartsector. Alsof we nog in de jaren 80 van de vorige eeuw leven .........