Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Reiziger steeds vaker in de knel

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 870 
|
 De Telegraaf - 01-10-1018 
Schiphol_vertrekhal_DSC_3273.JPG

Dooe Paul Eldering

Analyse: Het blijft tobben

Het lukt Schiphol maar niet om orde op zaken te stellen. De tomeloze passagiersgroei van de afgelopen jaren keert zich tegen onze nationale luchthaven, omdat er niet tijdig is ingespeeld op voldoende voorzieningen. Het gevolg: de reiziger komt steeds vaker in de knel. Met lapmiddelen probeert Schiphol de toenemende chaos te bezweren.

Zelfs na het drukke vakantieseizoen stapelen de problemen zich op. Veel systemen zijn verouderd, de terminals hebben te weinig capaciteit, de toegangswegen deugen niet, er zijn niet genoeg opstelplaatsen en veilige taxibanen en het treinstation wordt gevaarlijk krap. Het is de vraag of de inhaalinvesteringen komende vijf jaar zoden aan de dijk zetten.
Morrende veiligheidsmedewerkers, overwerkte afhandelaars en chronisch personeelstekort bij de marechaussee, die onze grenzen strenger moet bewaken, zorgen voor meer onrust.

Gisteren moesten zelfs twee doorgangen van de paspoortcontrole noodgedwongen worden gesloten op een hele drukke dag. Ellenlange wachtrijen zijn vaak het gevolg.
Zeker, met nieuwe technische middelen en een frisse kijk op de digitale wereld kunnen verbeteringen worden aangebracht in de doorstroming van mensenmassa's. Bijvoorbeeld met een betere voorspelling van de knelpunten. Daar zijn Schiphol en KLM ook druk mee bezig. In samenwerking met TU Delft en andere experts worden stappen gemaakt. Alleen te laat en op de verkeerde plekken.

De verse Schiphol-topman Dick Benschop zal knopen moeten doorhakken om 'toekomstbestendig' te worden. Terecht dat hij nu eerst draagvlak probeert te creëren bij omwonenden en gemeenten. Die zijn het gemanipuleer met herrie spuugzat. Een volksopstand dreigt, als het niet lukt om de noodzakelijke groei van de luchtvaart in goede banen te leiden.

Uiteindelijk zal Schiphol niet ontkomen aan een extra satellietterminal in de Haarlemmermeer, Lelystad als volwaardige overloop en een bijvliegveld in zee. Een teken aan de wand is het snoeiharde TNO-rapport na de stroomstoring in april. Dat stelt vrij vertaald dat Schiphol zich in feite in het stenen tijdperk bevindt.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Anton uit Castricum

"Een volksopstand dreigt, als het niet lukt om de noodzakelijke groei van de luchtvaart in goede banen te leiden"

noodzakelijke groei? Ik zie alleen noodzakelijke krimp (o.a CO2-uitstootreductie) .......

De oude plaat, vol met krassen, wordt weer afgedraaid door de luchtvaartsector. Alsof we nog in de jaren 80 van de vorige eeuw leven .........

Geplaatst door anoniem1

Uiteindelijk zal Schiphol niet ontkomen aan een extra satellietterminal in de Haarlemmermeer, Lelystad als volwaardige overloop en een bijvliegveld in zee.

word steeds gekker.
en de overheid/belasting betaler mag dat zeker allemaal gaan betalen terwijl er al meer dan genoeg capaciteit is voor de binnenlandse vraag.

Geplaatst door anoniem1

Ook felicitaties aan d66, in de laatste peiling staan ze voor het eerst sinds de verkiezingen op meer dan 50% verlies. is dit nu de schuld van de kiezers die het partij programma niet goed gelezen hadden en beter hadden moeten weten waarop ze zouden stemmen of is het iets anders?

De progressieve en intelligente hoop in bange dagen is niet meer,waar moet deze kiezer nu dan heen.

Geplaatst door B. uit Heemskerk

De Staat is lekker bezig, ze beloven aan de bwoners de overlast te beperken, tegelijk zie ik nu grote reclames van de Staatsloterij die het vliegen nog flink verheerlijkt, ik geloof de staat niet meer.

Geplaatst door Elodie uit Wintelre

Helaas kan de 'gewone' burger (met zijn gezin) de verleiding van de goedkope vliegtickets niet weerstaan, en stapt men zonder enige schroom het vliegtuig in. Op naar het buitenland en een week opgesloten worden in een goedkoop resort, of effe 'n weekendje weg in een buitenlandse stad. Alles om aan je vrienden / kennissen / buren te kunnen vertellen hoe goed je het wel hebt!
Als we echt iets willen veranderen dan gaan we ECHT minder vliegen, en/of pakken we de trein!
Wanneer zouden de tickets van een treinreis 'belastingvrij' worden? De overheid dat zijn wijzelf, en dat kunnen we toch echt veranderen als iedereen gaat stemmen (tenminste dat hoop ik echt).