Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Reiziger slachtoffer groeizucht Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 325 
|
 telegraaf.nl 
Reiziger slachtoffer groeizucht Schiphol

Topmensen noemen lange rijen gevolg van wanbeleid

Reiziger slachtoffer groeizucht Schiphol’


Door Yteke de Jong

AMSTERDAM - Ongebreidelde groei, marketingbonussen en gebrek aan investeringen zorgen ervoor dat reizigers nu urenlang in de rij staan op Schiphol. Dat stellen verschillende topmensen op Schiphol tegen De Telegraaf.

„Er is sprake van wanbeleid”, zegt operationeel directeur René de Groot van KLM. „Schiphol heeft verkeerde keuzes gemaakt. De luchthaven heeft met behulp van marketingbonussen ingezet op groei die niet noodzakelijk was en nagelaten om te investeren in de juiste infrastructuur. Beter was het om te investeren in een nieuwe terminals, pieren, voldoende taxibanen en gates."

„Schiphol-baas Nijhuis moet hier iets aan doen”, zegt Kamerlid van Helvert (CDA). Van Helvert heeft samen met collega Visser (VVD) vragen gesteld aan het kabinet over de ellende op Schiphol. „Anders wordt de groei van Schiphol een nieuw Fyra-debacle, waarbij eerst de reizigers worden binnengehaald en dat we daarna pas kijken of we dat aankunnen.”

Ook de Barin, de vereniging van luchtvaartmaatschappijen in Nederland, voegt zich in het koor die oproept tot meer handjes bij de beveiligingspoortjes. "Schiphol moet dit oplossen, in samenspraak met de vliegmaatschappijen', zegt voorzitter Frank Allard dinsdagochtend tegen De Telegraaf.

Afgelopen weekend bleek, zo constanteerde KLM en andere luchtvaartmaatschappijen, dat maar zo’n 70 procent van de beveiligingspoorten op de luchthaven bezet was.

De passagiers stonden gemiddeld 100 minuten in de rij. Twee jaar geleden is door topman Jos Nijhuis van Schiphol een doorlooptijd van maximaal 10 minuten beloofd. Hij kreeg vorig jaar door de groei een 30%-hogere bonus, aldus het jaarverslag. Een aantal jaar geleden zijn de criteria waarop de bonus is gebaseerd aangepast. Zo is niet langer het aantal gelande vliegtuigen leidend, maar het aantal passagiers. Onlangs werd bekend dat Nijhuis nog eens toestemming heeft gegeven voor 9400 extra vluchten, terwijl de luchthaven dit op de grond eigenlijk niet aankan.

LEES OOK: Schiphol kraakt in zijn voegen. Lees hier.

Schiphol zette, zegt luchtvaarteconoom Jaap de Wit, de deur wijd open voor prijsvechters. Deze strategie gaat ook nog eens in tegen afspraken met het ministerie uit 2013, waarbij pretvluchten eigenlijk ergens anders naar toe moeten om te landen. Dit omdat de capaciteit van Schiphol begrensd is.

„De economie trekt aan, daarbij is Schiphol in de afgelopen jaren 23% goedkoper geworden. Dat heeft een aanzuigende werking gehad op de reizigersaantallen”, zegt hij. Jaap de Wit was jarenlang adviseur van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Door de ongebreidelde groei komt Schiphol nu drie jaar eerder dan de bedoeling aan het plafond van 500.000 vliegbewegingen. Iets waarover de luchtvaartmaatschappijen ook al aan de bel trokken en werkgeversorganisatie VNO NCW.

Hij heeft nog een ander kritiekpunt. De luchtvaarteconoom vindt de centrale beveiliging geen handige strategische keuze. Die werd op Schiphol in 2015 ingevoerd, op basis van een groeiscenario uit 2008. „Alles stroopt meteen op bij de ingang, waardoor iedereen getroffen wordt”, stelt de luchtvaartexpert.

Daarbij wilde Schiphol bezuinigen met de nieuwe centrale beveiliging, omdat er minder personeel nodig zou zijn. Al twee jaar geleden meldde deze krant dat dit niet waargemaakt werd en dat de apparatuur niet snel genoeg werkte. Schiphol weigert om extra personeel in te zetten, zo meldde De Telegraaf gisteren.

Uit het jaarverslag van 2016 blijkt dat Schiphol in 2016 meer incasseerde bij de luchtvaartmaatschappijen voor beveiliging dan dat ze aan ’handjes’ en apparatuur uitgaf, per saldo 68 miljoen euro. „Dit geld moeten we weer teruggeven aan de luchtvaartmaatschappijen, want dat is de afspraak”, stelt Schiphol.

Nu worden investeringen deels gefinancierd uit de havengelden, die de afgelopen jaren laag waren door druk vanuit de luchtvaartmaatschappijen. Is KLM niet zelf verantwoordelijk voor de achterstand in infrastructuur? “Dat bestrijd ik", zegt De Groot van KLM. "Er zit altijd een gezonde spanning tussen de exploitant van de luchthaven en de vliegmaatschappijen, maar deze lange wachttijd en onderbezetting is wanbeleid.”

Er zou geen sprake zijn van winst maken op de beveiliging. „En op verwachte piekmomenten zet Schiphol maximale beveiligingscapaciteit in”, aldus de woordvoerder.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

"Topmensen noemen lange rijen gevolg van wanbeleid"

Schiphol en LVNL kent vele soorten wanbeleid. Dit is de minste vorm daarvan. Of misschien juist wel de ergste, want de wachtrij situatie zal gebruikt worden om verder uit te breiden en zo gaan we maar door. Waanzin.

Maar wel als haantje de voorste een handtekening zetten onder een klimaatakkoord in Parijs.

Geplaatst door Jaap

Toch twee puntjes ter nuancering.
1. Het is toch zo dat de Nationale Slotcoördinator, de overheid dus, de landingsrechten afgeeft? En dat die slotcoördinator ook niet mag niet discrimineren?
2. De hoogte van luchtvaartbelasting wordt door middel van een rekenmodel berekend, dat door de overheid is vastgesteld. Schiphol is daar dus niet vrij in.
Hoe het met de marketingbonussen zit, weet ik niet. Als Schiphol daar wel vrij in is, zou het verwijt terecht zijn. Voor die twee andere punten denk ik dat je de overheid moet aankijken.
Of zie ik het verkeerd?

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Niet alleen de reizigers zijn de dupe van de groeizucht van de Schipholgroup.
Ook de omwonenden!

Verder heeft "heerschap" Nijhuis, ruim 30% meer bonus geincasseerd.
Al vaker geschreven dat dit heerschap voor geld leeft.

Zowel de Nederlandse overheid als de Schipholgroup, zijn debet aan het huidige klimaat dat op Schiphol heerst.

Schiphol weigert om extra personeel in te zetten.......
Schiphol: de banenmotor?

Eigenlijk hoop ik dat Schiphol in de huidige constructie naar de kl#te gaat.
Hopelijk wordt de constructie tussen de Staat der Nederlanden en de Schipholgroup dan eindelijk ontbonden en wordt Schiphol als een normaal bedrijf behandeld!






Geplaatst door Jos

@Jaap

- Schiphol doet de capaciteitsdeclaratie. Het is een besluit van Schiphol geweest om alle 500.000 slots vrij te geven. Ze hadden ook gezien de vele bottlenecks minder slots ter beschikking kunnen stellen aan de slotcoordinator

- Schiphol heeft beknibbeld op de kosten en infrastructuur en maximaal ingezet op groei. Met de resulterende lage tarieven (plus marketing bonussen) hebben ze de groei aangejaagd. Prijsvechter en plofkip mentaliteit. Ze hadden ook kunnen gaan voor kwaliteit (meer investeringen in infra) en gematigde groei. Dan had het tarief hoger uitgepakt.

Geplaatst door Jaap

@Jos. Ja, dat zijn goede aanvullingen. Bedankt!

Geplaatst door Jos

Zou Stas Dijksma nog steeds met Elias van de VVD een feestje vieren dat Schiphol zo snel groeit. Bij het spoor gaat het nooit over de stations met de meeste passagiers, maar over de kwaliteit van het vervoer. Wordt tijd dat op dezelfde wijze naar de luchtvaart wordt gekeken.

Geplaatst door Peter

Een giga bonus voor de topman op basis van extra passagiers?
Dat is toch niet te filmen?
Heel de regio lijdt onder herrie en vervuiling en Amsterdam is onleefbaar vanwege het gesubsidieerde vliegtoerisme maar Jos Nijhuis krijgt een bonus..