Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Reisbureaus berekenen hoeveel klimaatschade trip aanricht

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1393 
|
 volkskrant.nl 
hs.png

Door Jeroen Trommelen

Nederlandse touroperators gaan hun klanten voorrekenen hoeveel klimaatschade hun vakantiereis nu werkelijk veroorzaakt. De opgave van de totale 'vakantievoetafdruk' moet vanaf dit najaar verschijnen in brochures en op websites van een aantal reisaanbieders, zegt reisbrancheorganisatie ANVR.

De komende maanden wordt onderzocht hoe de veelheid aan beschikbare informatie effectief kan worden gebruikt, zegt manager duurzaam toerisme Gerben Hardeman van de ANVR. 'Het ideaal is dat consumenten hun vakantievoetafdruk zelf kunnen uitrekenen op een app of website. Maar zover zijn we helaas nog lang niet. Achter de schermen onderzoeken we met een groep reisbedrijven hoe we de consument het best kunnen informeren over de informatie die we hebben.'

Dit najaar moet de betrouwbare calculator al opduiken in de brochures en op websites van de reisaanbieders, ondermeer om te laten zien hoe het klimaateffect kan verschillen van vakantiereizen die verder veel op elkaar lijken. Voor bestemmingen in Europa kan worden voorgerekend hoe verschillende vormen van vervoer uitpakken voor het klimaat. Hardeman: 'Consumenten kunnen daarmee een verantwoorde keuze maken.'

Lees verder via onderstaande link........................

Bekijk bericht op "volkskrant.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Als ze voor de vluchten binnen Europa dan ook maar het alternatief van de auto en vooral de trein meenemen. Pas dan is het correcte informatie waarmee je een bewuste keuze kunt maken. Zal wel niet..

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Het is een begin. Niemand zal meer kunnen zeggen het niet geweten te hebben.

Geplaatst door de Vries

Wat voor belang hebben Nederlandse touroperators hierin? Want dit doen zij natuurlijk niet zo maar. Is de volgende stap een vergelijking met auto/ bus/ trein vervoer? En dat vliegen dan als grote milieu winnaar uit de bus komt? Deze zin zegt daarin al genoeg: "Voor bestemmingen in Europa kan worden voorgerekend hoe verschillende vormen van vervoer uitpakken voor het klimaat. "

Het enige verschil is dat een auto geen ultrafijnstof over m'n kop uitstoot!

Waarom zou ik als Nederlandse touroperator op een dag denken, "He, ik ga mijn klanten voorlichten hoe vervuilend mijn producten zijn die ik aanbied!". Hier zit meer achter...


Geplaatst door Jaap uit Bussum

@de Vries,
Dat is een goede vraag, die ik even aan iemand voorgelegd heb die er meer van af weet. Uit zijn reactie heb ik begrepen dat er geen eenduidig antwoord op te geven is. Er zijn touroperators die graag een groen image willen hebben en om dat te bevestigen de voetafdruk vermelden, andere willen de voetafdruk compenseren zoals dat bijvoorbeeld ook bij de KLM kan, enz. Het was van een van de initiatiefnemers de bedoeling om de reiswereld een tool in handen te geven waarmee ze de voetafdruk van hun reisproducten nauwkeurig in kaart kunnen brengen als eerste stap om die daadwerkelijk te verminderen. Dat is tot dusverre nog niet echt aangeslagen.
Verder is de kans erg klein dat het vliegtuig als overwinnaar uit de bus komt. Een alleenstaande die met zijn SUV een zware caravaan naar de Middellandse Zee sleept verliest het van het vliegtuig, maar een gezinnetje dat met een zuinige auto naar het zuiden trekt wint het glansrijk van een vliegvakantie. En als je met vijftig personen met een touringcar reist die 1 op 3 loopt, dan is het verbruik per passagier slechts 1 op 150. Maar de touroperators gaan nog veel verder. Ze kijken zelfs naar de voetprint van de accommodatie, wel of geen airco en/of zwembad bijvoorbeeld, en de in de reis opgenomen excursies.
Of de aspirant reiziger er zich wat van aantrekt is natuurlijk een heel ander verhaal, maar milieubewuste reizigers kunnen er naar mijn idee zeker wat mee. Ik zie het ook als een begin van bewustwording.

Geplaatst door de Vries

Bedankt voor de nuttige info! Dit soort berichten komt wel op het juiste moment nu met de hele ultrafijnstof discussie.