Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Regio is ‘dreiging’ aanleg Tweede Kaagbaan Schiphol zat en wil nog dit jaar een besluit

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 178 
|
 volkskrant.nl - 26-08-2019 
HvS-2e_kamer_18-12-2018.JPG

Door Marcel van Lieshout

Onder druk van de regio wil het ministerie van Infrastructuur en Milieu nog dit jaar een besluit nemen over de Tweede Kaagbaan. Officieel ligt de grondreservering voor een parallelle Kaagbaan voor luchthaven Schiphol nog tot 2024 vast, maar het is de vraag of die (zevende) baan nog wel nodig is.

De Kaagbaan van luchthaven Schiphol met de verbinding naar het Cargo platform. Beeld ANP
De provincie Noord-Holland en de gemeente Haarlemmermeer dringen er al lang op aan dat de baan definitief van de tekentafel verdwijnt, omdat de grondreservering door het Rijk bouwontwikkelingen in delen van de regio Schiphol onmogelijk maakt. Ook willen de provincie en de gemeente geen geld meer reserveren voor het eventueel slopen en vervolgens omleggen van de belangrijke provinciale weg N201. Die loopt deels over het terrein dat voor de Tweede Kaagbaan is gereserveerd.

Een afspraak over financiële reservering voor omlegging van die N201, waarvoor ook Schiphol zelf verantwoordelijk is, loopt dit jaar af. Het Noord-Hollandse provinciebestuur heeft het ministerie laten weten die afspraak ‘als beëindigd te beschouwen’. Noord-Holland wil de vrijkomende middelen besteden aan een betere bereikbaarheid van Schiphol, op voorwaarde dat het Rijk daar ook aan meebetaalt.

Voor verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen (Luchtvaart), die eerder deze zomer besloot dat Schiphol op termijn mag doorgroeien naar 540 duizend vliegbewegingen per jaar, staat nog niet vast dat de grondreservering voor een parallelle Kaagbaan gehandhaafd moet blijven.

Lees verder via onderstaande link naar dit Volkskrant artikel.................




Bekijk bericht op "volkskrant.nl - 26-08-2019"

Reacties op dit bericht