Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Red de Veluwe voert eerste slag tegen Lelystad Airport, in lange oorlog

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 246 
|
 destentor.nl - 06-04-2021 
wp-politiek_3701.JPG

Door Gep Leeflang

De activisten van de Stichting Red de Veluwe blijven knokken tegen de opening van Lelystad Airport. Nu vechten ze de natuurvergunning van de vakantieluchthaven aan, samen met Natuurmonumenten, Geldersch Landschap & Kasteelen, Natuur en Milieu Gelderland en Gelders Particulier Grondbezit. Vanwaar die verbetenheid?

Jullie willen dat demissionair minister Carola Schouten de aangevraagde natuurvergunning afwijst, nadat vijf gemeenten op de Noord-Veluwe en de Samenwerkende actiegroepen tegen Laagvliegen ook al bezwaar aantekenden. Wat deugt er niet?
Voorzitter Robert Tieskens: ,,Lelystad Airport ‘Schipholt’ erop los en verzint niet-bestaande stikstofrechten. De aanvraag is op meerdere punten in strijd met de wet. Daarnaast zijn er onjuiste gegevens gebruikt waardoor er toegerekend wordt naar een voor Lelystad Airport gunstige uitkomst.’’

Op welke punten gaat het volgens jullie mis?
,,Voor de opening is een natuurvergunning nodig. Daarvoor moet je aan voorwaarden voldoen, maar dat doet Lelystad Airport niet. Op drie punten gaat het fundamenteel fout.
Er moet een dringende reden van groot openbaar belang zijn, maar die is voor het realiseren van deze luchthaven niet aangetoond. En ze vragen de vergunning voor de aanleg van de startbaan en de verkeerstoren, maar bij dit project hoort ook een bedrijventerrein, terwijl tevens de aanleg van wegen en toename van verkeersintensiteit de stikstofeffecten bepalen. Verder beweren ze het teveel aan stikstofuitstoot te kunnen uitruilen met stikstofruimte van Schiphol. Maar die ruimte is er helemaal niet.’’


U gooide de natuurvergunning twee jaar geleden ook al in de strijd. Wat is er nu anders?
,,Destijds was er een ‘voorgenomen besluit’, maar lag er nog geen aanvraag. Sinds acht weken wel. Nu hebben we eindelijk een aanknopingspunt voor de gang naar de rechter.’’

Welke slagen heeft u inmiddels geleverd in uw oorlog tegen Lelystad Airport?
,,We begonnen vier jaar geleden onze zorgen in de pers te uiten, over laagvliegroutes over de Veluwe. Dat zette het op de politieke agenda, eerst in de regio, daarna ook in de Tweede Kamer. Zelfs in de verkiezingscampagne speelde het een rol. Maar we beseften ook de juridische weg te moeten bewandelen, omdat je in de politiek altijd het slachtoffer kunt worden van ‘polderen’. Veel besluitvorming werd echter uit het circuit van normale rechtsbescherming getrokken, door de Crisis- en herstelwet van toepassing te verklaren. Pas door een uitspraak in 2019 van de Raad van State kregen we mogelijkheden, toen bleek dat de stikstofproblematiek ook Lelystad Airport raakt en een natuurvergunning nodig is. We staan nu voor de eerste slag.’’

Hoeveel volgen er?
,,De minister zal zeggen dat ze geen boodschap heeft aan de bezwaren, waarna wij naar de rechter stappen. Het zou me niet verbazen als de Raad van State de kwestie doorspeelt naar het Europese Hof van Justitie. Dan zijn we zo maar een paar jaar verder, maar daarmee ligt er nog geen verbod om te gaan vliegen vanaf Lelystad Airport. Daarvoor moeten we een aparte procedure aanspannen.’’

Overdrijven jullie de problematiek van Lelystad Airport niet?
,,Ik kan me voorstellen dat mensen dat vinden, denken dat het misschien best meevalt. Maar wij denken van niet. De vraag is wat je normaal vindt. Er wonen ook mensen langs snelwegen. Maar dat zijn er heel weinig... Bovendien is ons verzet inmiddels veel breder dan lawaai. Het gaat om een milieuprobleem.’’

Kunnen jullie deze strijd van het Rijk winnen?
,,Dat denk ik zeker.’’

Lelystad Airport is door de Tweede Kamer controversieel verklaard’‘, dus het nieuwe kabinet moet knopen doorhakken over de opening. Hoe kijkt u tegen de formatiecrisis aan?
,,We zijn buitengewoon nieuwsgierig naar wat er gebeurt. Als het nieuwe kabinet dezelfde samenstelling krijgt als nu, hebben we redelijk goede hoop, omdat D66 een andere wind wil laten waaien en Lelystad Airport, net als de verbreding van de A27 bij Amelisweerd, bij uitstek geschikt is om dat te bewijzen. Tenzij bij de onderhandelingen wordt ‘gepolderd’.’’

Vandaar het juridische traject... Het gevecht tegen de minister zal veel van jullie vragen. Hebben jullie hulptroepen?
,,We hebben de gemeenten Epe en Heerde gevraagd om ons te ondersteunen. Wij zullen in die procedures contra-expertise op tafel moeten leggen en hebben gevraagd of zij daaraan willen bijdragen. Daar hebben ze wel oren naar. We hopen dat Voorst, dat onderzoek heeft aangekondigd naar de impact van het vliegveld, ook die kant opgaat en dat andere gemeenten volgen.’’

Toevoeging redactie vlieghinder.nl. Een animatie/tijdlijn en een video via onderstaande link..............

Bekijk bericht op "destentor.nl - 06-04-2021"

Reacties op dit bericht