Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Recordaantal via Schiedam opstijgende vliegtuigen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 192 
|
 schiedam24.nl - 10-08-2019 
tb_vliegtuig_Transavia-PH-XRD.jpg

Het commerciële succes van Rotterdam The Hague Airport kent een keerzijde. De lusten zijn voor het vliegveld, de lasten voor de omwonenden. Vol trots werd gemeld dat RTHA voor het eerst meer dan 250.000 passagiers in één maand (juli) had en dat er al met al dit jaar al 8,2% meer reizigers zijn in 2,5% minder vliegtuigen. Juichverhalen dus. De omwonenden in Sveaparken en Spaland horen echter een geheel ander geluid.

Het aantal starts over Schiedam is in juli 2019 explosief gestegen. In juli steeg een recordaantal vliegtuigen ’s morgens op over de deze drukbevolkte woonwijken: tussen zeven en acht uur kwamen er 199 met donderend geraas over de wijken gevlogen. Op 13 juli waren het er zelfs twaalf in dat ene vroege uur. Slechts op vier dagen was het stil omdat toen de vliegtuigen vanwege de wind oostwaarts opstegen. In totaal waren er t.o.v. juli 2018 twintig procent méér starts in de vroege ochtend! Niet eerder zijn er zoveel vliegtuigen ’s morgens vroeg via Schiedam opgestegen.

De geluidsbelasting van stijgende vliegtuigen in Sveaparken en Spaland is dit jaar elke maand toegenomen. Terwijl er in de geluidsmodellen wordt uitgegaan van maximaal 65 procent stijgen via Schiedam, was dat in juli 75 procent en in de eerste tien dagen van augustus zelfs 88 procent. De geluidsbelasting van een stijgend vliegtuig op de woningen is meer dan 80 dB. Probeer dan op warme vakantie- of weekenddagen met het raam open maar eens door te slapen!

Uiteraard is het belangrijk dat zakenmensen ’s morgens vroeg in het vliegtuig stappen om naar belangrijke bestemmingen te vliegen. Maar tussen de plaatsen waar de vliegtuigen naar toe vertrekken zijn weinig zakelijke bestemmingen te vinden: Alicante, Antalya, Malaga, Bergerac, Valencia, Split, Faro, Gran Canaria, Akureyri, Pula.... Alleen Londen klinkt zakelijk, maar daar kun je veel comfortabeler heen met de trein.

Dit jaar is er qua starts bovendien nog een nieuwe ontwikkeling merkbaar: behalve op maandagen vertrekken er ook ’s avonds laat nu vliegtuigen. Tussen tien en elf staan er een of twee starts gepland naar het binnenland van Turkije of naar Marokko. Deze vluchten vertrekken vaak pas vlak voor elven en al enkele malen zelfs na elven (waarvoor dan weer speciale toestemming nodig is). Al met al leveren deze nieuwe vluchten weer een extra geluidsbelasting op voor de bewoners.

De vraag dringt zich op of met deze explosieve stijging van het aantal starts over Schiedam de geluidsnormen niet worden overschreden. Dat blijkt niet zo te zijn. Ten eerste is er geen “handhavingspunt” in Sveaparken die het geluid monitort en ten tweede is de systematiek van de geluidsnormen zodanig dat overschrijding nauwelijks mogelijk is. Waar een vlak na elf uur landend vliegtuig voor tien keer meetelt in de ‘geluidsemmer’, telt een vliegtuig dat om zeven uur in de ochtend opstijgt, slechts één keer mee.

Vooralsnog is vooral de beperkte terminalcapaciteit van het vliegveld de beperkende factor in het aantal starts tussen zeven en acht in de ochtend. Gelukkig is de oplevering van de nieuwe, grotere vertrekhal vertraagd tot eind 2020!"

John Witjes is bewonersvertegenwoordiger CRO-RTHA.

Bekijk bericht op "schiedam24.nl - 10-08-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Lang leven vliegveld Nederland.
Hoezo, er wonen ook nog mensen. Niet zo zeuren, het is goed voor de economie..

Geplaatst door Peter

Oliedom dat NL zich zo richt op vliegverkeer.
Dit doen de woestijnstaatjes ook massaal, omdat zij de kennis ontberen voor een hoogwaardige economie.
De Luchtvaart crisis is al lang begonnen ondanks alle steun en subsidie en NL wordt dan hard geraakt.
Hebben we ook nog even record hypotheken etc...Domdomdom..

Geplaatst door Michel

Beste allemaal,

Is er weer wat loos op shithol? Was ik eindelijk van die starters af en wat gebeurt er.........westenwind ( normaal landers) en weer die verdomde starters van de polderbaan over mijn dorp.
Tis hier weer een horrormiddag!

Geplaatst door Marc

In Hongkong wordt er op de luchthaven vreedzaam gedemonstreerd. Gevolg: honderden vluchten worden geschrapt! Zonder geweld kan er dus veel worden bereikt. En zonder twijfel krijgen wij de vertrekhallen van Schiphol met gemak vol. Maar wanneer gaat dit gebeuren? Hoe lang tolereren wij nog het huidige beleid van de politiek en KLM? Hoe lang accepteren wij nog de onbeschofte wijze waarmee de normale nederlander (volgens Cora aktievoerders) door de luchtvaart word geterroriseerd en onze leefomgeving wordt vernietigd? Welk ander bedrijf heeft zo’n grote impact op mens en milieu? Ik vraag mij werkelijk dagelijks af hoe dit zal eindigen.... #demonstraties #faillissementen #krimp #schrikbarendeuitkomstenonderzoekRIVM #toenemendbesefklimaateffect #toenemendepopulariteitvantreinreizen #massalevliegschaamte

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.