Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Recordaantal klachten over vliegverkeer Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1206 
|
 .parool.nl/ 
hvs_lvnl_DSC_2527.jpg

Door Herma Stil

Alle nachtstarts vlogen over de veel dichter bevolkte woonwijken van Amsterdam-West en Amstelveen.

Een asfaltcrisis op Schiphol, waardoor tien dagen de belangrijke Polderbaan niet kon worden gebruikt en de regeltjes voor het gebruik van landingsbanen hebben de afgelopen twee weken geleid tot een recordaantal klachten van omwonenden.

Nooit eerder klaagden op één dag - zaterdag 15 juli - meer dan duizend mensen.

De onafhankelijke klachtendienst BAS vindt de situatie zo buitengewoon, dat het vrijdag een extra rapportage uitbrengt. In tien dagen ontving BAS 17.000 klachten, drie keer zo veel als in dezelfde periode vorig jaar. Het gaat om klachten over vlieglawaai, milieuhinder, angst en slaapverstoring. Ook het aantal klagers verdrievoudigde.

13 juli moest Schiphol plotseling haar belangrijkste baan, de Polderbaan afsluiten voor een noodreparatie aan het asfalt van de enige taxibaan die er naar toe leidt. Onder het asfalt bleek water te zijn opgehoopt, waardoor de taxibaan deels was verzakt.

UItzonderlijke start
Die nacht werden vliegtuigen via een uitzonderlijke start vanaf de Kaagbaan naar het noorden gestart - een route die normaliter nooit wordt gebruikt en laag over Amsterdam-West, Buitenveldert en Amstelveen voert.

Eén van de toestellen was een vrachtjumbo van Martinair, een zwaarbeladen viermotorige luchtreus die vanaf de Kaagbaan een scherpe bocht naar het zuiden maakte en daarbij op 400 meter hoogte, de motoren vol blazend om en de bocht te maken en te stijgen, om kwart voor een 's nachts laag over Amstelveen vloog.

Die Martinair-jumbo naar Johannesburg, leverde alleen al 50 klachten op. "Het is een bijzonder route," zegt een woordvoerder van de klachtendienst. "Maar het is in de regels toegestaan."

Volgens Luchtverkeersleiding Nederland was de overlast onvermijdelijk. "We moeten ons houden aan de afspraken over het baangebruik."

Nachtstarts
Tegenhouden van de grootste overlastgever - de viermotorige Boeing 747 - bij zulke nachtstart, is volgens haar niet mogelijk. "Wij kijken niet naar het soort vliegtuig. Er was sprake van een uitzonderlijke situatie en dan is in principe dit gebruik van Schiphol toegestaan."

Naast de Polderbaan - die dus buiten gebruik was - steekt ook de Zwanenburgbaan in noordelijke richting. Maar die mag volgens afspraken van de Omgevingsraad van Hans Alders 's nachts niet voor starts gebruikt worden om Zwanenburg en Halfweg te ontzien. Dat heeft ertoe geleid dat alle nachtstarts over de veel dichter bevolkte woonwijken van Amsterdam-West en Amstelveen moesten.

Klachtenexplosie
In dat overleg is ook afgesproken dat de Buitenveldertbaan 's nachts niet voor starts mag worden gebruikt, omdat de vliegroutes pal over Amstelveen en Amsterdam voeren. Maar het gebruik van de Kaagbaan in noordelijke richting had exact hetzelfde effect. Dat leidde dan ook tot een klachtenexplosie uit die gebieden. Uit Amstelveen-Westwijk steeg het aantal klagers van 65 naar 260.

De Polderbaan.
Overdag werd door het wegvallen van de Polderbaan veelal gestart vanaf de Buitenveldertbaan en Zwanenburgbaan, wat ook veel extra klachten opleverde. Sinds vorige week is de Polderbaan weer open en worden de andere banen weer normaal gebruikt. Ondanks het extra gebruik in juli, zullen deze volgens de luchtverkeersleiding de rest van het jaar niet minder worden gebruikt.

Fundering
"Het was ontzettend vervelend, maar kon niet anders," zegt een woordvoerder van Schiphol. "Bij de noodreparatie bleek dat de taxibaan en de fundering over een lengte van 100 meter vervangen moest worden. Daardoor kon de Polderbaan tien dagen lang niet worden gebruikt."

De problemen hebben volgens haar niets te maken met de vervanging van het asfalt van de taxibaan en een deel van de Polderbaan eerder dit jaar. "Toen is alleen de bovenlaag vervangen. Dit probleem ging tot de fundering. Dat hadden we toen niet kunnen zien."

De fundering dateert van de opening van de Polderbaan, 15 jaar geleden. "Normaal gaat die zeker 60 jaar mee. Waarom dat nu niet het geval is wordt nog onderzocht." Schiphol kan niet uitsluiten dat hetzelfde probleem zich ook elders voor kan doen.

Bekijk bericht op ".parool.nl/"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Puur wanbeleid en de regels zijn dus gewoon veel en veel te slap. Nachtvluchten zouden verboden moeten worden er is geen enkele reden voor. Hinderlijk voor de omwonenden en ook nog eens onprettig voor passagiers.

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Ja Amsterdammers, jullie dachten ervan te zijn met de zgn. Polderbaan, die ik ' leugenbaan' noem. In de regio Kennemerland is de herrie sinds 2003 natuurlijk sterk toegenomen (men noemt dit echter het buitengebied, waar geen bescherming voor is, want we vallen buiten de 35 Ke contouren). Voor ons was deze week een verademing (maar het had nog beter gekund zonder NADP2). Zo zie je maar: solidariteit is belangrijk. Straks gaat dit spel door bij Lelystad. Er is maar een remedie: MINDER vliegen.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

En de gemeente Amsterdam is notabene ook nog aandeelhouder van Schiphol.
Dus er wordt ook door de gemeente Amsterdam aan verdiend.
Dat geld in Nederland onder het huidige VVD-regime prevaleert is alom bekent.
Dat de burger ergens op een tweede plaats komt, slechts belastingen dient te betalen wordt door die zelfde burger stomweg geaccepteerd (?)
Je terecht beklagen is verworden tot een roep in een woestijn van regels die door het zelfde regime zijn neergezet, zodat je vrijwel monddood gemaakt bent.
In de jaren 1977 - 1982 was Dries van Agt, minister-president van Nederland, Dries zei het toen al:
Nederland is ziek.......... Of hij bedoelde wat geldzaken en politiek betrof, dat weet ik niet meer, maar dat Nederland ziek is, ja dat is inmiddels wel duidelijk.
Want, indien een regering zo belust is op geld en status en de burgerij ergens op een tweede plaats zet, zodat de leefbaarheid om zeep wordt geholpen, ben je ver weggezakt.
Mark Rutte, de neoliberaal pur sang, maakt er een grote klere zooi van.
Onder zijn leiding zijn het de bedrijven, zoals de Schipholgroep die de dienst uit maken in Nederland bv..
De burger kijkt er naar, en huilt..........
Hopelijk worden de VVD en de meelopers (D66 / CDA en de Christen-unie) bij de volgende verkiezingen, weggevaagd en komt er een sociaal kabinet.



Geplaatst door anoniem1

Indien de combinatie starten zwanenburg+landen kaagbaan minder overlast zou geven dan de combinatie landen zwanenburg+starten kaagbaan dan is het wel erg vreemd dat in de nacht toch de voorkeur word gegeven aan de andere combinatie met meer overlast. Het zijn regels blijkbaar,maar is dat dan niet een fout in de regels die gecorigeerd zou kunnen/moeten worden?
Uiteindelijk gaat het er om de overlast zo laag mogelijk te houden,dat is het officiele doel van de regels in de eerste plaats.
De zwanenburg baan geeft ook meer mogelijkheden voor aanpassing van de route in de nacht (langer rechtuit doorvliegen naar noord voordat een bocht gemaakt word,analoog aan de nachtelijke routes op de polderbaan) dan de kaagbaan,waar eigelijk geen hinder beperkende routes mogelijk zijn. Het is het kaartje bekijkende eigelijk niet voor te stellen dat starten vanaf de kaagbaan minder overlast zou geven maar misschien is dat het geval en daarmee een goede reden voor de huidige prioriteiten. Jammer dat er geen capaciteit is bij de lvnl om dit uit te zoeken en eventueel het baangebruik te veranderen.

Geplaatst door Frans S. uit Heemstede

Op 400 meter hoogte om kwart voor een 's nachts laag over Amstelveen met blazende motoren.
"Het is een bijzondere route" , 'Maar het is in de regels toegestaan". "Er was sprake van een uitzonderlijke situatie en dan is in principe dit gebruik van Schiphol toegestaan".
Jaja in principe toegestaan maar moreel is het totaal verwerpelijk, maar ja het morele kompas van Schiphol/luchtvaartsector is al decennia van slag en wijst alleen nog maar richting de portemonnee.
Met de vorige schrijvers eens geen nachtvluchten en minder vliegen en hopelijk komt er ooit nog eens een parlementaire enquête naar het luchtvaart wanbeleid.
In de Telegraaf van vandaag trouwens een ingezonden brief die kritisch was over de luchtvaart, als de Telegraaf , de krant van de luchtvaartlobby, dat plaatst is er misschien nog hoop.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

En als Schiphol na 2020 verder mag groeien, was dit alvast een voorproefje van wat ons te wachten staat. Nog meer inzet van niet-geluidspreferente banen en mogelijk het einde van het 2 + 1 baangebruik.

Geplaatst door Rob

@Bob. De klachten waren uit Amstelveen , niet uit Amsterdam. Overigens wordt Amstelveen en Amsterdam ook regelmatig belast in de nacht indien de Polderbaan wel beschikbaar is. Bij harde wind worden namelijk de Buitenveldertbaan of Oostbaan ingezet. En dit is op minder dan 200 meter hoogte over dichtbevolkte woonwijken. Wat niet iedereen weet is dat de meeste slaapgestoorden in Amstelveen zijn door nachtgebruik van de Buitenveldertbaan (nog los van de problematiek van de starts waar het artikel over gaat.) Amsterdammers en Amstelveners hadden dus zeker niet het idee dat ze af waren van de nachtoverlast na het openen van de Polderbaan. In de nacht heeft de Zwanenburgbaan geprofiteerd van het openen van de Polderbaan, niet omwonenden van de Buitenveldertbaan of Oostbaan. Verder was het openen van de Polderbaan een initiatief van Schiphol om verder te groeien. Bewoners van Amsterdam en Amstelveen hadden liever gezien dat Schiphol was uitgeplaatst naar zee.

Geplaatst door anoniem

V.O.S. Er is geen hoop meer in Nederland. Geef het toch een keer toe, economisch belang gaat voor alles, echt alles. Wij, de burgerbevolking tellen niet meer mee. Pak je koffer en vertrek. Dat is mijn devies.

Geplaatst door Rob Bovenlander uit AMSTELVEEN

Misschien wordt het tijd voor wat driestere actie zoals blokkeren van schiphol . Het is duidelijk dat we vanuit de luchthaven en de politiek niet veel te verwachten hebben. De laatste maand is het vanaf 6 uur sochtend tot 10 uur savonds bal.
Vannacht hebben ze zelfs midden in de nacht gevlogen. Ik ben geen zeurder maar het is zo langzamerhand wel klaar.

Geplaatst door anoniem uit Gouda Oost

Stoppen met korteafstandsvluchten en stoppen met nachtvluchten!

Geplaatst door anton uit castricum

en hier (Castricum) begint het om 10 uur 's-avonds, Rob. recht over de huizen heen, en heel laag. Het gaat de hele nacht door, tot een uur of 8 in de morgen.

Schiphol kent geen genade ...............

V.O.S.: Economisch belang me hoela ..... de luchtvaartlobby heeft het voor het zeggen in Den Haag, en dat is echt iets heel anders dan het belang van de BV Nederland.

Geplaatst door anoniem1

Zou dit nu nog een vervolg krijgen of blijft het gewoon bij een berichtje en daarmee is de kous af. Volgend jaar rond de zomer weer zelfde probleem want ook volgend jaar gaat de polderbaan in onderhoud. Banen zijn vrijwel hele jaar door in onderhoud in de nacht,word systematisch zo ingepland denk ik,want regels zijn er toch niet echt. Ook afgelopen nacht weer werkzaamheden aan de kaagbaan en ditmaal starten vanaf de zwanenburg baan. Het gebeurt gemiddeld meer dan een keer per week. Dat is toch geen uitzonderlijke situatie meer dan,als die systematisch wekelijks voorkomt.

maar goed,blijft bij deze informatie en daarmee kous af. Veel klachten ja,echt heel erg voor bewoners,maar we kunnen er helaas niks aan doen.
B*** S***

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

@ Anton. Goed lezen is niet makkelijk.......
@ Anoniem. Hoop is er altijd........

Geplaatst door Peter

@anoniem1. Schiphol doet inderdaad alsof onderhoud overmacht zou zijn. Hoort echter bij de normale operaties van een vliegveld. Ministerie als loopjongen van Schiphol geeft echter ontheffing op het overtreden van geluidsregels door onderhoud waardoor ook nog eens de prikkel ontbreekt om de overlast te beperken.

Geplaatst door anton uit castricum

V.O.S.,
Inderdaad, niet uw stukje. maar de opmerking blijft hetzelfde ........

Geplaatst door anoniem1

Bas begint grappig te worden. Het verslag van de dag met verantwoording baangebruik wordt niet meer gepubliceerd. Je kan echter de verklaring en actuele baangebruik in de omgevings ap zien. De informatie daar is niet alleen foutief,hetgeen bas kan weten. Het is ook een standard verklaring waarin niet eens gekeken word of het tegenstrijdig is lol

Ik citeer:
de huidige baancombinatie kan worden verklaard door de actele weersomstandigheden in de periode.
de wind is matig tot brij krachtig (windkracht 3-5) uit zuidwestelijke richtingen. waardoor er naar het noorden wordt gestart
en vanuit het zuiden wordt geland

Klopt natuurlijk van geen kant. Wind uit zuid west en dan ook landen vanuit zuidwest
Als andere kant op was gegaan was er exact dezelfde verklaring gekomen. Verklaring klopt dus van geen kant en bas valt hier een beetje door de mand.