Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Recordaantal geluidsklachten over Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 312 
|
 leidschdagblad.nl - 09-03-2018 
Recordaantal geluidsklachten over Schiphol

Door Frans van den Berg

In 2017 leidde onderhoud aan de Kaagbaan tot een regen aan klachten. In 2014 was dat ook zo met de Polderbaan.

Een recordaantal van 8.450 mensen diende een recordaantal van 82.092 geluidsklachten over Schiphol in. Afwijkingen van de dagelijkse routes van vliegtuigen, vooral als gevolg van de sluiting van de Kaagbaan met tien weken, hebben daar fors aan bijgedragen.

Dat blijkt uit het jaarverslag (Lees hier) van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS). Dit klachtenloket bestaat sinds 2007, maar niet eerder werden zoveel klachten ingediend.

Het vorige record (7446 melders) kwam uit 2014 toen de Polderbaan langdurig buiten gebruik was voor de Nucleaire Top in Nederland en groot onderhoud aan die baan. In 2016 waren er 5927 klagers en vorig jaar dus 8450 (42 procent meer).

Critici wijzen altijd op enkele veelklagers die duizenden klachten indienen. Maar in de vrijdag gepresenteerde cijfers zijn die veelklagers al weggefilterd. Veelklagers zijn bewoners die meer dan 500 klachten per jaar indienen.

Sinds enkele jaren kan dat niet meer met een computerprogramma dat na iedere vlucht aanslaat. Toch weerhoudt dat fanatiekelingen er niet van om klachten in te dienen.

Opvallend is dat de helft van de veelklager ver van de luchthaven af woont, waar de toestellen op enkele kilometers hoogte over komen.

Veelklagers
Die groep veelklagers groeide het afgelopen jaar van 35 naar 36. Opvallend is wel dat zij samen minder klaagden: het aantal meldingen daalde van 160.000 naar 130.000.

„We hebben in het verleden veel kritiek gehad op het feit dat we veelklagers buiten de cijfers houden. Wanneer we dat niet hadden gedaan en die daling bij de veelklagers hadden meegenomen in de totalen, dan zou je denken dat het afgelopen jaar minder is geklaagd door omwonenden. Het tegendeel is echter waar”, benadrukt de woordvoerder van BAS.

Dat de Kaagbaan tien weken buiten gebruik was voor een ingrijpende renovatie, leidde tot het vaker inzetten van de Aalsmeerbaan.

Ook werd de Zwanenburgerbaan vaker in zuidelijke richting gebruikt. Wanneer op zowel de Zwanenburgbaan als de Aalsmeerbaan wordt geland, moeten toestellen verder vanuit het zuiden aanvliegen.

Dat heeft tot gevolg dat vliegtuigen uit het oosten vanaf Lelystad vaker niet eerst over Pampus en dan naar het zuiden vliegen, maar een rechtstreekse route nemen. Dat leidt tot meer klachten uit het Gooi, Utrecht-West, Gouda en Nieuwkoop.

Genoeg
Na die werkzaamheden in het voorjaar kwam een drukke zomerperiode en herfst. Blijkbaar hadden veel mensen na een tijd wel genoeg van al die toestellen en dienden zij klachten in.

De Polderbaan werd het meest gebruikt voor landingen en de Kaagbaan voor starts. Feit is wel dat de Aalsmeerbaan steeds vaker als tweede start- of landingsbaan wordt gebruikt.

Tot slot stond er vaker een stevige wind uit het westen of oosten waardoor de Buitenveldertbaan vaker is ingezet.

Onderhoud
Dit jaar zal het aantal vluchten niet meer stijgen en staat ook geen groot langdurig onderhoud op het programma. Alleen de Polderbaan gaat er eind maart drie weken uit. De andere banen in de loop van het jaar steeds een week.

„We verwachten dan ook geen stijging van het aantal klachten dit jaar, wellicht juist een daling.”

Maar het valt niet uit te sluiten dat de vele stormen (vaker Buitenveldertbaan) en de voortdurende discussies over de toekomst van Lelystad en Schiphol omwonenden zullen aanzetten tot meer klachten. Ook is er nog steeds geen oplossing voor de nachtnadering op de Polderbaan.

Bekijk bericht op "leidschdagblad.nl - 09-03-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Kaagbaan = Klaagbaan en de Polderbaan = Kolderbaan.

Wat is daar nu vreemd aan?
Dat zou de Schipholgroup toch moeten weten?

" We verwachten dan ook geen stijging van het aantal klachten dit jaar, wellicht juist een daling.”

Wordt er meer gevlogen?
Dan wordt er toch ook meer ''geklaagd''.
Ook dat zou de Schipholgroup toch moeten weten?

Of houden ze zich weer van de domme omdat dat beter voor hun uitkomt?

En wat wordt er met de klachten gedaan?
Leuk voor de statistiek, niets meer en niets minder.
De herrie is nog nooit zo extreem geweest als tegenwoordig.
De vervuiling is nog nooit zo extreem geweest als tegenwoordig.
De leugens zijn nog nooit zo talrijk geweest als tegenwoordig.

Schaam je Schiphol !

Geplaatst door anoniem1

Ver van de luchthaven op kilometers hoogte?
Was dat maar waar!

Geplaatst door anoniem1

Het lijkt er op dat buiten de bewoners van de getroffen plaatsen "ver" van Schiphol (vooral bodegraven en castricum eo,maar soms ook gouda,almere en Alkmaar) vrijwel niemand een idee heeft van de enorme overlast van rond draaiende vliegtuigen op 500-1500 meter hoogte. Ik vraag me af of de politiek hier enig idee van heeft,of men wel eens is wezen kijken daar en een dagje in een tuin heeft gezeten op een mooie zaterdag of zondag.

Dit is toch wel jammer. Stijgend verkeer geeft ook op 2km hoogte nog behoorlijk overlast als je er binnen 1-2 km vanaf woont,zeker als je het niet gewend bent en als het vrijwel de hele dag door is.

Geplaatst door M uit U

Heel herkenbaar. Opeens kwam er elke dag een optocht van vliegtuigen over de zuidelijke Randstad heen bulderen. En toen het onderhoud aan die baan was afgelopen, bleef de herrie: er komen gewoon ongelooflijk veel vliegtuigen over Utrecht-West heen, op alle mogelijke hoogtes. Als ik 's avonds de hond uitlaat zie/hoor ik rustig 5 à 6 vliegtuigen rondcirkelen over de wijk.

Een dalend vliegtuig levert op lage hoogte vaak minder herrie op dan de stijgende vliegtuigen die 2x zo hoog lijken te vliegen. Gevolg van deze mix van vliegtuigen is dat je bijna elke dag uren- en urenlang in een onweer zit. Kan me goed voorstellen hoe afgrijselijk het dan wel niet moet zijn in plaatsen als Castricum, Amstelveen en Nieuwkoop.........

Geplaatst door anoniem

Hier in Gouda komen er tegenwoordig idioot veel stijgende vliegtuigen over van Schiphol. Daarnaast nog het verkeer van Rotterdam AirPort. Het leven is druk en haastig, thuis willen we rust en stilte. Vijf jaar geleden was het hier nog rustig, niemand heeft hier ooit iets gevraagd. Absurde situatie dat dit getolereerd wordt van een bedrijf...

Geplaatst door M uit U

Inderdaad. Stel dat een bedrijf opeens elke dag 100 vrachtwagens door je straat laat denderen. Dan zal dat ongetwijfeld leiden tot protesten en klachten. Zo'n bedrijf wordt gezien als asociaal omdat ze een rustige woonwijk zomaar opzadelen met zoveel overlast. Er wordt dan gezocht naar oplossingen om de overlast terug te brengen.

Maar als het om Schiphol gaat, dan is het kennelijk een ander verhaal. Zij mogen gewoon hun routes verleggen naar jouw woonwijk. Als bewoner moet je vooral niet zeuren over de herrie.