Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Reclame Code Commissie: KLM misleidend over biobrandstof

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1433 
|
 nrc.nl - 13-07-2020 
KLM_aeroclub_hvs.jpg

Door David van Unen

KLM adverteert veel over de eigen duurzaamheid, met het gebruik van biobrandstof als één van de pijlers. In werkelijkheid is het aandeel daarvan op de vloot echter nog minimaal.

KLM heeft op misleidende wijze reclame gemaakt voor de manier waarop het bedrijf biobrandstof gebruikt. Dat heeft de Reclame Code Commissie maandag besloten. KLM adverteert veel over duurzaamheid, terwijl in werkelijkheid maar 0,18 procent van de gehele vloot op biobrandstof vliegt. In een niet-bindende uitspraak beveelt de commissie de luchtvaartmaatschappij aan anders te adverteren. Een tweede klacht werd ongegrond verklaard.

KLM wierp in 2016 in een blogpost op de eigen site de vraag op of het al mogelijk is vliegtuigen met een tank vol duurzame brandstof te laten vliegen. Hoewel die vraag gedeeltelijk naar eerlijkheid werd beantwoord (met nee), is KLM volgens Eric Stam onvolledig. De Rotterdammer is docent Nederlands en burgerschap bij een mbo-opleiding voor luchtvaartdienstverlening en diende een klacht in omdat „essentiële informatie” achterwege werd gelaten.

KLM schreef dat internationale kwaliteitseisen voorschrijven dat maatschappijen hun biobrandstof tot maximaal 50 procent bijvullen met reguliere kerosine. Het percentage biobrandstoffen op het totale kerosinegebruik van KLM, 0,18 procent, bleef onvermeld. Volgens de Reclame Code Commissie werd hiermee de indruk gewekt dat vliegen op 50 procent biobrandstof al voorkomt terwijl dit in de praktijk „bij lange na” niet gebeurt. Door het ontbreken van deze informatie werd „een onjuiste indruk gewekt over de milieuaspecten verbonden met vliegen”, aldus de commissie.

Het is de tweede keer dat KLM door de Reclame Code Commissie is berispt. Dat gebeurde ook in 2013, na een klacht over precies dezelfde kwestie.

Bekijk bericht op "nrc.nl - 13-07-2020 "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

In de luchtvaart en het ministerie van I&W en Milieu zit liegen en bedriegen in de genen. Als je niet kunt liegen, dan functioneer je niet goed. Een lieg rollenspel maakt deel uit van de sollicitatie selectieprocedure. De beste leugenaar krijgt de baan.

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

De KLM, onze nationale greenwasher. Niets laat de blauwe trots achterwege om zijn eigen reputatie zo snel en hard mogelijk onderuit te halen.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

"Powered by Biofuel" staat er met koeienletters op toestellen van de KLM. Alsof je alcoholvrij bier probeert te verkopen dat voor 99,82% uit alcohol bestaat..

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Ja de blauwe kots vliegt op frituurvet! Eh..... bio-frituurvet zo gezegd.
Laat ze maar goed aanbranden die vliegende bitterbakken die mijn vrije middag op het strand weer vergallen!

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Ook minister Cora van Nieuwenhuizen verwijst in de kamer frequent naar de 1e positie van KLM in de sustainability index in de category airlines. De betekenis hiervan blijkt echter nihil. Of zoals Freek de Jonge het ooit zo mooi typeerde: "het verschil tussen niets en helemaal niets". Onvoorstelbaar dat een minister hier nog altijd mee weg komt.

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Kwestie van oogkleppen. Een blauwe en een groene.

Geplaatst door Frans S. uit Heemstede

Voor de category airlines in de sustainability index , waar de luchtvaartmaffia het altijd over heeft, geldt natuurlijk in het land der blinden is Eenoog koning.
Misschien heeft die index ook wel een category kolenmijnen, het product blijft smerig ook al sta je bovenaan.

Geplaatst door @kabinet_klm volg mij op twitter uit Badhoevedorp

Biofuel bij KL!M is als een verstokte kettingroker die op iedere 500 sigaretten heel trots 1 net zo schadelijke light sigaret aansteekt. (0,2 %).

Walgelijk arrogant oneerlijk rotbedrijf net als de politici van rechtse zijde die ons geld afpakken en weggeven en verbrassen aan Klm, schiphol en lelystadairport