Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Rechtszaak tegen 3,4 miljard staatssteun voor KLM

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1306 
|
 Myrthe Verweij / Greenpeace 
protestival_greenpeace_GP0STUDD4.jpg
SHOOT: Protestival 14 & 15 December at Schiphol in the Netherlands

Greenpeace: 'Steunpakket zonder klimaatvoorwaarden moet van tafel'
Amsterdam, 14 september - Greenpeace Nederland stapt naar de rechter om het kabinet te dwingen de huidige staatssteun aan KLM in te trekken, omdat klimaatvoorwaarden ontbreken. Als eerste stap heeft Greenpeace vandaag de overheid formeel op de hoogte gesteld. “Het kabinet verzaakt om harde afspraken te maken met KLM over het tegengaan van de vervuiling”, aldus Dewi Zloch, expert Klimaat en Energie bij Greenpeace. “We willen groen en eerlijk uit deze crisis komen. Deze miljardensubsidie voor grote vervuiler KLM staat hier haaks op. Dat is onverteerbaar voor iedereen die hard werkt aan de omslag naar een duurzame samenleving. Deze staatssteun stort ons dieper in de klimaatcrisis, en dat is in strijd met de zorgplicht die de Nederlandse overheid heeft voor zijn burgers. Zoals de Hoge Raad dat eerder ook in het Urgenda-vonnis heeft bekrachtigd.”

Klimaatplan KLM ontbreekt



KLM heeft geen gedegen klimaatplan en het klimaatbeleid van dit kabinet schiet voor de luchtvaartsector hopeloos tekort. “Ondertussen vliegen de kerosineknallers ons om de oren, met vliegtickets ver beneden de kostprijs. Dat is onhoudbaar. Dit steunpakket is bedoeld om de werknemers van KLM zekerheid te geven. Maar juist dat is de overheid niet gelukt. Want hoewel KLM nu voorlopig overeind wordt gehouden, wordt deze grote vervuiler niet toekomstbestendig gemaakt en worden alsnog duizenden mensen op straat gezet. En dat is niet alleen een slechte zaak voor klimaat, natuur en gezondheid, maar ook voor de werknemers van KLM die nu op de lange termijn nog steeds geen enkele zekerheid hebben”, zegt Zloch.

Greenpeace wil dat de overheid per jaar een maximaal aantal megatonnen CO2-uitstoot oplegt aan KLM. “Dat moet dan elk jaar dalen, zodat de grote vervuiler elk jaar minder uitstoot," aldus Zloch: “Met het zogenoemde verduurzamen van de luchtvaart gaat dat niet lukken, want dat gaat veel te langzaam. Elektrische vliegtuigen of bijvoorbeeld het vliegen op uitstootvrije brandstof komt voorlopig echt niet van de grond. Het aantal vluchten zal daarom flink omlaag moeten. Te beginnen met het schrappen van de korte-afstandsvluchten onder de duizend kilometer. Want het is echt niet nodig om iedere dag meerdere vliegtuigen naar Brussel of Parijs te laten vliegen.” De overheid heeft formeel tot uiterlijk 1 oktober om te reageren en met Greenpeace in gesprek te gaan over of zij aan deze eisen kunnen voldoen.

Vervuilende luchtvaart in EU gespekt met miljarden


Door de coronacrisis liggen luchtvaartmaatschappijen wereldwijd aan het staatsinfuus. In totaal gaat het alleen al in Europa om een bedrag van 32,5 miljard euro. Dat blijkt uit de ‘Airline Bailout Tracker’ van Greenpeace, Transport & Environment en Carbon Market Watch. Greenpeace protesteerde al eerder tegen de KLM-miljarden. Half mei fietsten actievoerders de Aalsmeerbaan van Schiphol op om daar tussen de geparkeerde KLM-toestellen een spandoek uit te vouwen met de tekst “Geen poen zonder groen”.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Met greenpeace heb ik niet bijzonder veel,vooral omdat ze ook tegen kernenergie zijn.
De steun voor klimaat maatregelen zou een stuk groter zijn als het aan de ene kant geen verdien model was voor het bedrijfsleven en aan de andere kant de burger op kosten jaagt.
De luchtvaart kan simpelweg niet groener,er is geen alternatief. Men zet in op bio kerosine omdat men daarvoor een verdien model heeft weten te ontwikkelen maar de uitstoot die blijft.
Als greenpeace vind dat het groener moet,dan moeten ze ook met voorstellen komen hoe dat te bereiken maar ik heb nog geen enkele suggestie gezien.
Een maximum aan co2 uitstoot,maar hoe dat te bereiken dan. Met bio kerosine?
De enige mogelijkheid is minder vliegen en dat geeft de klm medewerkers toch ook geen zekerheid.

Door de crisis is de luchtvaart een stuk vervuilender geworden overigens. Vliegen met halve bezettingsgraad,de uitstoot per passagier is verdubbeld.

Er is geen realistische mogelijkheid voor de sector om de uitstoot van de sector te beperken buiten minder vliegen.
Wat nodig is is dat de sector een reeele prijs gaat betalen voor haar uitstoot en dat verdisconteerd in de ticket prijs. De opbrengsten daarvan kunnen dan gebruikt worden om de uitstoot op andere plekken te verminderen zonder de burger met enorme kosten op te zadelen.

Hogere ticket prijs is goed voor de klm overigens,het versterkt de concurentie positie ten opzichte van de budget maatschappijen. Als er 50 euro bijkomt per ticket en een budget ticket van 50 naar 100 gaat en een klm ticket van 100 naar 150,dan word het prijs verschil tussen deze tickets relatief gezien kleiner.

Geplaatst door V.O.S. uit Onder de Kolderbaan

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

@ Als Greenpeace vind dat het groener moet, dan moeten ze ook met voorstellen komen hoe dat te bereiken maar ik heb nog geen enkele suggestie gezien.

Nee, dat hoeft Greenpeace helemaal niet.
Je kunt aan de zijlijn staan en zien dat het spel smerig gespeeld wordt.
Moet je dan ook maar de oplossing aandragen?
En tegen kernenergie zijn in de huidige vorm, ja kan ik wel begrijpen.
Als er ingezet gaat worden op Thorium-centrales of kernfusie, deze laatste, wat helaas nog niet echt mogelijk is, zal Greenpeace er echt niet tegen zijn, denk ik.

Maar, bijna alles draait om geld in deze wereld, en men slechts op de korte termijn denkt, komen de technologische hoogstandjes feitelijk niet van de grond.
Pas als het water aan de lippen staat, dan moet men wel.
Maar zo lang dat niet het geval is, gaat men als een dinosaurus verder.
Dat geldt met name voor de petrochemische industrie, want die zijn als de dood dat ze de markt kwijtraken aan relatieve schone energie zoals een Thorium-centrale.
En van windmolens moet je het ook niet hebben, landschap vervuilend, dier onvriendelijk en een matig rendement.
Zonnecellen zijn een betere aanvulling, een aanvulling, meer niet.

Bovendien zijn vliegtuigen, best wel een technologisch hoogstandje, nu eenmaal zwaar en de zwaartekracht van deze planeet is ongenadig.
Dus veel vermogen nodig om de lucht in te kunnen, en kerosine heeft nu eenmaal een goede energie-dichtheid.
Daar is eigenlijk geen echte vervanger voor, dus de motoren zullen nog wel een paar generaties door bulderen, vrees ik.
Het is de natuur die uiteindelijk het laatste woord heeft, wij mogen er gebruik van maken binnen onze grenzen.







Geplaatst door Wim uit Castricum

@ Anoniem 1. Volgens mij is hun actie erop gericht, heel eenvoudig, maar heel effectief, minder vliegen.

Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam

Uw dagelijks portie ongeloof verzorgt door de luchtvaartsector…
De regering overweegt invoering van de vliegtaks uit te stellen. Dit heeft minister Wopke Hoekstra van Financiën gezegd tegen Zakenreis. “Met de huidige vormgeving is het mogelijk om de wet op de vliegbelasting per 1 januari 2021 te laten ingaan – later kan ook,” zegt-ie.
En van uitstel komt afstel.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

https://www.youtube.com/watch?v=V8zY5I-Bj6g

Een vlucht van amerika via schiphol naar noorwegen met de klm.

Rond 4 minuten zie je hoe het is in het vliegtuig zelf.
Nog geen 10% bezettings graad,de situatie voor de sector is nog veel slechter dan ik vermoede.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Men blijft rondvliegen met lege vliegtuigen.
Maar gelukkig is daar straks de bio kerosine die alle klimaat problemen gaat oplossen.

Dit is gewoon olie verstoken om niet,nul maatschappelijke opbrengst. Je kijkt er naar met stijgende verbazing en vrijwel niemand die zich er druk om maakt.
Het is een rare tijd. Het is al erg lang een rare tijd maar nu word het allemaal wel heel erg duidelijk hoe de wereld in elkaar zit.

Met afstand houden in het vliegtuig zit het in elk geval wel goed,dat is dan weer positief.

Kern energie is men alleen tegen omdat het een concurrent is voor de olie en kolen sector.
Laatst op tv een luchtvaart deskundige (ex klm piloot) over het klimaat probleem en bio kerosine. "anders moeten we kernenergie gaan gebruiken,dat wil toch niemand".

Anoniem1 uit nederland.
-luchtvaart en economisch expert

Elbers doet alsof hij van niets weet.
We kunnen niet in de toekomst kijken hoe de sector zich gaat ontwikkelen. Wel jammer voor de klm,een topman die niet in de toekomst van zijn eigen sector kan kijken.
Kan hij natuurlijk wel want dom is hij ook niet.

Het is allemaal maar een spel,een poppenkast die opgevoerd word voor de gemiddelde nederlander.