Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Rechter beslist pas volgend jaar of Schiphol natuurvergunning mag houden

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 129 
|
 nu.nl 19-11-2024 
judge-gavel-1461998219JBc.jpg

De rechter beslist pas begin volgend jaar of Schiphol zijn natuurvergunning mag houden. Als de rechter de vergunning vernietigt, kan dat grote gevolgen voor de luchthaven hebben. Het zou kunnen betekenen dat minder vliegtuigen van en naar Schiphol mogen vliegen.
De rechtszaak over de natuurvergunning is aangespannen door meerdere natuur- en milieuorganisaties. Ze vinden dat de vergunning om jaarlijks 500.000 vliegbewegingen op Schiphol toe te staan, ten onrechte is afgegeven. Vliegbewegingen zijn vliegtuigen die landen op of opstijgen vanaf Schiphol.

Jarenlang had Schiphol geen natuurvergunning. Daarmee voldeed het niet aan de geldende regels. Ruim een jaar geleden verleende toenmalig minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) Schiphol een natuurvergunning.

Omdat er door de vergunning op papier extra stikstof op tien beschermde natuurgebieden terechtkomt, was stikstofruimte nodig voor Schiphol. Die werd gevonden door negen boeren uit te kopen.

In de vergunning kreeg Schiphol toestemming voor jaarlijks 500.000 vliegbewegingen. Maar volgens Mobilisation for the Environment (MOB) is dat niet terecht. De milieuorganisatie stelt dat er in de vergunning ruimte zou mogen zijn voor maximaal 300.000 jaarlijkse vliegbewegingen.

Verschil van inzicht over aantal vliegbewegingen
Dat aantal van 500.000 was gebaseerd op de situatie op Schiphol in 2008. Maar volgens MOB is ten onrechte naar dat jaar gekeken. Er zou volgens de milieuorganisatie gekeken moeten worden naar het aantal toegestane vluchten in 1994.

Tot 1994 kende Schiphol geen beperkingen op het aantal vluchten. Maar in dat jaar ging de Habitatrichtlijn gelden. Dat betekende dat bepaalde dier- en plantensoorten beschermd moesten worden door onder meer op de stikstofneerslag en geluidsoverlast te letten. En daarmee kwam er ook een beperking op het aantal vliegbewegingen. In 1994 waren dat er ruim 300.000.

MOB vindt dat niet juiste procedure is gevolgd
Daarnaast vinden de milieu- en natuurorganisaties ook dat niet de juiste procedure is gevolgd bij het verlenen van de vergunning voor Schiphol. Omwonenden en milieuorganisaties zouden onvoldoende de mogelijkheid hebben gehad om te reageren op de vergunning.

Bij boeren steekt het ook dat de luchthaven een natuurvergunning heeft gekregen door negen boeren uit te kopen, terwijl veel boeren al jaren in onzekerheid zitten over hun toekomst. Door het gebrek aan stikstofruimte kunnen ze geen vergunning krijgen voor hun stikstofuitstoot.

MOB spande de laatste jaren meerdere rechtszaken aan tegen het stikstofbeleid van de overheid. De uitspraken van de rechter hadden soms grote gevolgen. Zo oordeelde de Raad van State in 2019 dat het Nederlandse stikstofbeleid tegen de Europese regels was. Dat was het begin van de landelijke stikstofcrisis.

Normaal gesproken heeft de rechter zes weken nodig om in dit soort zaken tot een uitspraak te komen. Maar na een zittingsdag van bijna tien uur, kwam de rechter tot de conclusie dat de zaak zo complex is dat er waarschijnlijk meer tijd voor nodig is. Een datum van de uitspraak is nog niet bekend.


Door Job van der Plicht
Job schrijft veel over de natuur, boeren en de stikstofcrisis.
Ook maakte hij de podcast Verscheurd door de wolf over de terugkeer van de wolf in Nederland.
Lees hier meer verhalen van Job.

Bekijk bericht op "nu.nl 19-11-2024"

Reacties op dit bericht

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.