Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Rapport ‘Luchtvaart uit balans’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 278 
|
 KAS 
koepelvanamsterdamseschipholgroepen.jpg

Op 26 november heeft een delegatie van de Koepel van Amsterdamse Schipholorganisaties door middel van een petitie het onderzoeksverslag Luchtvaart uit balans aangeboden aan de Tweede Kamercommissie van Infrastructuur en Waterstaat.
Dick Benschop, topman van luchthaven Schiphol, weigerde het gepubliceerde rapport persoonlijk in ontvangst te nemen.

De conclusie uit het onderzoek is dat Schiphol het publieke belang dient met onthubben. De kwaliteit van het netwerk verbetert daardoor en de lasten voor de omgeving verminderen. In beleidstermen wordt dit een win-win situatie genoemd.

In gesprekken met Schiphol, waar directeur Dick Benschop zelf bij was, vroegen we hen waarom de luchtvaart zo belangrijk is voor de economie. Wat is een hoogwaardige netwerk? Hoe zit het met die banenmotor? Hoezo is stilstand achteruitgang? Wat is eigenlijk het publieke belang van Schiphol?

We kregen geen bevredigende antwoorden en vroegen daarop twee bekende vervoerseconomen, Walter Manshanden en Leo Bus, om deze mantra’s van de luchtvaartsector tegen het licht te houden. Het resulteerde in het rapport Luchtvaart uit balans.

Schiphol heeft geen kwalitatief hoogwaardig netwerk


Het rapport geeft onder meer antwoord op de vraag: wat is nu eigenlijk een hoogwaardig netwerk? Dat is een verbinding van Nederland met economisch krachtige regio’s voor zakelijk verkeer. Voldoet Schiphol aan deze criteria? Antwoord: nee; Nederland staat wat betreft de kwaliteit van het netwerk op de 9e plaats; na Zwitserland en voor Noorwegen. Wel is er veel massavervoer, maar dat is economisch niet interessant.

Is Schiphol een banenmotor? Antwoord: Schiphol brengt veel banen met zich mee, maar groei of krimp speelt bij de omvang van het aantal banen een geringe rol. En de werkgelegenheid op en rond Schiphol concurreert met de banenmarkt van de Metropoolregio Amsterdam. Er is sprake van verdringing. Een opmerkelijke uitkomst!

Conclusie van de onderzoekers: Minder vliegen schept ruimte voor meer innovatieve economische activiteiten. Minder vliegen beperkt hinder echt, helpt tegen vervuiling, maakt de omgeving gezonder en vermindert gevaar. En schept ruimte voor woningbouw. Je ziet het pas als je het doorhebt.

KAS wil met dit rapport een bijdrage leveren aan de discussie over de toekomst van de luchtvaart in Nederland. Het rapport helpt hopelijk om goede afwegingen te maken ten aanzien van het publieke belang van de luchthaven.

‘s Middags is het rapport in Amsterdam aan de pers en belangstellenden gepresenteerd. Hierbij de presentaties van

Wouter Looman (inleiding)
Walter Manshanden (presentatie)
Het gehele rapport vindt u hier of via onderstaande link.

Bekijk of download het gehele artikel 'Rapport ‘Luchtvaart uit balans’'
Bekijk bericht op "KAS"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap

Niets aan toe te voegen. Oproep aan de politiek om hiermee aan de slag te gaan.

Geplaatst door Klaar

Ik ben erg benieuwd wanneer van dit rapport melding wordt gemaakt in de mainstream media, of bij DWWD, Pauw etc.............


Geplaatst door Jaap

@Klaar. Op de site van Schipholwatch https://schipholwatch.nl/ lees ik: "Dick Benschop, topman van luchthaven Schiphol, weigerde het vandaag gepubliceerde rapport van de gerenommeerde economen Leo Bus en Walter Manshanden persoonlijk in ontvangst te nemen."
Nou, die man doet in ieder geval niet of hij het rapport zogenaamd serieus neemt. Dat is het enige positieve wat ik ervan kan bedenken.

Geplaatst door Bob

Wat kunnen we hieruit leren? De PvdA, VVD, FvD, PVV, en CDA werken hier allemaal hard aan mee. CU zal waarschijnlijk op het pluche willen blijven zitten en ondanks protesten toch overstag gaan. U weet inmiddels waar u NIET op moet gaan stemmen bij de volgende verkiezingen!

De mainstream media doen te weinig, wellicht zijn ze bang voor verlies van kijkcijfers bij deze impopulaire berichten.



Geplaatst door Jos

Waarde van de 'mainport' en het KLM netwerk wordt inderdaad zwaar overschat. KLM heeft veel vluchten op intercontinentale bestemmingen die maar voor 10-20% worden gebruikt door Nederlanders of bezoekers aan ons land. Om die vluchten te vullen moet KLM vervolgens uit heel Europa passagiers ophalen met extra vluchten/bestemmingen die ook niet voor Nederland interessant zijn. Voor dat kleine aantal passagiers voor wie een directe verbinding tussen Schiphol en Panama of Vaxjo interessant is zijn er ook genoeg overstap alternatieven. Bottom line : heel veel vluchten en vervuiling rond Schiphol en heel weinig nut. Werkgelegenheid in de luchtvaart is ook niet relevant. Er is genoeg en vaak beter betaald werk in andere sectoren.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.