Platform Vlieghinder Kennemerland
 

PVV wil groter Schiphol, maar tegenstanders zien dat niet zomaar gebeuren

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 372 
|
 nhnieuws.nl - 25-11-2023 
Schiphol_bord_hvs.JPG

Door Sophia Peereboom

Hoewel de tendens in het huidige demissionaire kabinet krimp was, wil verkiezingswinnaar PVV juist dat Schiphol groeit. Tegenstanders van de groei houden hun hart vast. De luchthaven zelf houdt de kaarten nog tegen de borst.

Krimpplan Schiphol
De klimaatburgemeester van Haarlemmermeer, Franke van der Laan, noemt de plannen dramatisch. Volgens hem helpt de 'ikke-ikke-ikke mentaliteit' de democratie om zeep. "Eén op de drie Nederlanders denkt liever aan meer vakantie dan aan de toekomst van hun kinderen", vertelt een ziedende Van der Laan.

Volgens de klimaatburgemeester wordt de hete aardappel telkens vooruitgeschoven. Mede-tegenstander van groei Alfred Blokhuis, voorzitter van Stichting SchipholWatch, is het daar helemaal mee eens. "We zijn het vertrouwen in de politiek allang verloren."

Begin november maakte demissionair minister Mark Harbers bekend het krimpplan van Schiphol voorlopig op te schorten. Omwille van juridische bezwaren lukte het volgens hem niet volgend jaar al op een krimp van de luchthaven in te zetten. Het besluit was tegen het zere been van omwonenden die vliegtuigoverlast ervaren. Maar ook Schiphol zelf reageerde teleurgesteld: "Met deze ontwikkeling trekken omwonenden aan het kortste eind en dat stelt Schiphol teleur", schrijven zij in een reactie.

Partijleider Geert Wilders roept een hoop dat hij niet waar kan maken
Alfred Blokhuis


Een woordvoerder van Schiphol laat in een korte reactie weten dat de luchthaven zoals altijd met elke partij en elke coalitie het gesprek zal aangaan. Schipholbaas Ruud Sondag lijkt afgelopen zondag een tipje van de sluier te lichten. In het programma Nieuwsuur gaf hij namelijk aan dat de huidige situatie niet houdbaar is voor omwonenden. Ook liet hij weten dat de luchthaven er juridisch wankel voorstaat en dat Schiphol 500.000 vluchten per jaar helemaal niet aankan.

'Plannen Wilders onmogelijk'
Dat de situatie voor omwonenden onhoudbaar is, betoogt ook Blokhuis. Hij ziet de plannen voor Schiphol van de PVV niet snel werkelijkheid worden. "We hebben ons te houden aan internationale verdragen. Partijleider Geert Wilders roept een hoop wat hij helemaal niet waar kan maken." De voorzitter denkt dat alle aangekondigde plannen vastlopen op juridische punten.

De internationale verdragen die gemaakt zijn in Brussel moeten de luchtvervuiling en het vliegtuiglawaai tegengaan. Omdat luchthavens zich hier vaak niet aan houden, lopen er allerlei procedures door milieu- en omwonenden organisatie.

In het partijprogramma van de PVV staat onder andere:
"De Nederlandse luchtvaart is onmisbaar voor ons vestigingsklimaat, onze economie, industrie, internationale handels- en exportpositie en versterkt de Nederlandse strategische autonomie. Mainport Schiphol is een prachtige luchthaven; daar zijn we trots op. Schiphol mag dus blijven groeien. Nederlanders moeten ook betaalbaar kunnen blijven vliegen vanaf onze eigen Nederlandse luchthavens. Daarom schrappen we de vliegtaks."

Gebrek aan zingeving
Dat een partij als de PVV juist in de Haarlemmermeer zo groot is geworden, is best opvallend te noemen. Een deel van de omwonenden klaagt namelijk al jaren over overlast van geluid en vervuiling. Blokhuis: "De meeste mensen hebben niet eens het verkiezingsprogramma gelezen. De meerderheid van de stemmers heeft niet door wat het voor hen betekent."

Onderstreept ook de klimaatburgemeester: "We hebben een regering nodig met een duurzaam kompas. De verkiezingsuitslag is een kwestie van gebrek aan zingeving."

Wat Blokhuis vooral mist in het verhaal van Wilders, is het gezondheidsaspect. Hij vindt het wonderlijk dat de partij het onderwerp zelfs helemaal niet benoemd. "Blijkbaar is een goedkope vakantie met het vliegtuig belangrijker dan een gezonde volksgezondheid."

Bekijk bericht op "nhnieuws.nl - 25-11-2023"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Het verkiezingsprogramma van de PVV 2023 geeft wel heel veel bedenkelijke uitspraken, die een volkomen minachting weergeven t.a.v. omwonenden van luchthavens en mensen die zich zorgen maken over klimaatverandering en verlies van biodiversiteit. Het omschrijft dit als ‘de hysterische reductie van CO2’ als gevolg van ‘links-liberaal ideologisch beleid’ met de toevoeging ‘voor deze onbetaalbare waanzin moet onze hele manier van leven op de schop’. Het laat een egoïstische en kortzichtige mentaliteit zien en het feit dat er zoveel mensen op hebben gestemd is geen opsteker voor de reputatie van dit land en dan heb ik het nog niet eens over het discriminerende karakter van deze partij t.a.v. van vele landgenoten. Ook de maximale snelheid op autosnelwegen weer opvoeren naar 140 km/h is totaal fout, zowel qua uitstoot, als qua lawaai en verkeersveiligheid. De toch al niet erg hoge vliegtax (ca. 26 €) opheffen gaat ook niet helpen. Inderdaad de noodzaak van rechtzaken blijft hard overeind.

Met ca. 350000 vluchten per jaar zijn de behoeften van BV Nederland voldoende gewaarborgd en kan iedere Nederlander op vakantie, wat de Werkgroep Toekomst Luchtvaart na gedegen analyse van bestemmingen ons leerde. Trouwens, verder aanmoedigen van vestiging van belastingontwijkende bedrijven in NL hebben we ook niet nodig. NL staat vierde op de ranglijst van belastingparadijzen, vlak achter: de Kaaimaneilanden, de Maagdeneilanden en Bermuda. We hebben nu al 12400 brievenbusfirma’s op de Amsterdamse Zuidas met een balanswaarde van 4500 miljard €. Bron: ‘Gokkers en graaiers’, Roel Jansen, FTM, 2022.