Platform Vlieghinder Kennemerland
 

PVK: vaste vliegbuizen onacceptabel; krimp naar 350.000 vluchten

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 553 
|
 PVK 
naderings-en-vertrekbuizen.jpg

Het Platform Vlieghinder Kennemerland (PVK) heeft onlangs negatief gereageerd op de plannen van het Rijk om het Nederlandse luchtruim opnieuw in te delen. Deze Luchtruimherziening is namelijk veel te eenzijdig gericht op een verhoging van het aantal vliegbewegingen en op vluchtefficiency. Veel vluchten zullen via “vaste luchtbuizen” afgewikkeld gaan worden, je zult maar onder zo’n “buis” wonen!

Polder- en Kaagbaanomwonenden mogen geen tweederangsburgers zonder rechtsbescherming zijn!

De Polderbaan in Noord-Holland en de Kaagbaan in Zuid-Holland zijn door de politiek tot “superpreferente banen” gebombardeerd, met straks vliegtuigpassages om de 70 seconden! Dit terwijl de regio Amsterdam zal worden ontzien. Afgezien van nóg meer geluidsoverlast zal de uitstoot van CO2, stikstofoxides en ultrafijnstof hierdoor ook toenemen, en zullen kwetsbare natuurgebieden (ook het Natura 2000-kustgebied) nog verder worden aangetast. En dit terwijl Schiphol nog steeds niet over een Natuurvergunning beschikt!
Willen we de vlieghinder écht beperken, dan is een blijvende sterke krimp van de luchtvaart noodzakelijk. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat Nederland voor het goed overeind houden van de “BV Nederland” tot 2050 prima toe kan met maximaal 350.000 vliegbewegingen per jaar. Zo kan Nederland ook deels voldoen aan de Klimaatdoelstellingen.
Tenslotte wensen wij een nachtsluiting van 23.00 – 7.00 uur. Een studie van GGD Kennemerland van december 2020 heeft aangetoond dat nachtvluchten tot veel slaapverstoring en daardoor aanzienlijke gezondheidsschade leiden.
Onze overheid moet er eindelijk voor gaan zorgen, dat wonen, volksgezondheid en bereikbaarheid met elkaar in balans komen. Hoeveel luchtvaart heeft Nederland nodig, wat kan de omgeving dragen, waar en hoe wordt het luchtverkeer afgehandeld? Dát zijn de vragen die eerst beantwoord moeten worden.


De zienswijze vind u via de link 'bekijk of download' hieronder

Bekijk of download het gehele artikel 'PVK: vaste vliegbuizen onacceptabel; krimp naar 350.000 vluchten'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Josje uit Amsterdam

Uitstekende zienswijze, complimenten!

Geplaatst door Cees uit Castricum

Prima verwoord en ben benieuwd of ze hiermee iets doen en of ze dit niet terzijde schuiven

Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum

Goede zienswijze. Bedankt.

Geplaatst door Vliegtuigoverlast gouda uit Gouda

Buizenverhaal naar bestemming is onzin. Uitgebreid gesproken met directeuren luchtruimherziening. Way points van nu blijven van kracht, dus vanaf Schiphol stijgen en vanaf 6000 voet in 1 lijn naar wsypoint. Het wordt gebruikt als excuus om meteen vanaf 6000 v van de route te wijken onder het mom van ... vul maar in..

Geplaatst door anoniem uit Aalsmeer

Beste Cees uit Castricum, het is een illusie dat de overheid iets doet met zienswijzen. Dit is slechts een pro forma onderdeel van een proces waarin ze doen wat ze zelf willen.