Platform Vlieghinder Kennemerland
 

PvdD maakt zich ernstig zorgen over extra overlast Seppe (Airport Breda)

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 3460 
|
 internetbode.nl 
me_vliegtuig_vliegveld_IMG_0390.jpg

BOSSCHENHOOFD – Volgens de Partij voor de Dieren zijn er ernstige rekenfouten gemaakt omtrent de uitbreidingsmogelijkheden van de vliegbewegingen van Breda International Airport (Seppe). Volgens de PvdD mogen er veel meer vliegbewegingen plaatsvinden dan oorspronkelijk de bedoeling was. Volgens luchthaven-directeur Stef Have is dat echter niet het geval. Hij beaamt dat een en ander geen gemakkelijke kwestie is, maar dat er zeker geen sprake is van een rekenfout. “Feit blijft dat de maximale theoretische geluidsbelasting niet overschreden mag worden en dat deze niet groter is geworden als voorheen”, zegt hij desgevraagd.

De Partij voor de Dieren maakt zich naar eigen zeggen ernstig zorgen over de mogelijke grote uitbreiding van vliegbewegingen op Breda International Airport. “Het lijkt er sterk op dat er rekenfouten zijn gemaakt waardoor er veel meer vliegbewegingen mogen plaatsvinden dan oorspronkelijk de bedoeling was”, zegt de Partij voor de Dieren die juist betere bescherming van de leefomgeving en natuur wil.

Onverantwoord

De PvdA zet uiteen waarom men denkt dat een en ander niet klopt: “Volgens berekeningen zou het toegestane aantal vliegbeweging worden verhoogd van 58 duizend naar 160 duizend. Dit zorgt voor veel meer overlast voor de omwonenden en de natuur”, zegt fractievoorzitter Marco van der Wel. “Zo’n ontzettend grote toename is onverantwoord en geheel niet in lijn met het huidige beleid. Het kan ook niet in de toegestane milieubelasting passen, aangezien het maximum aantal vliegbewegingen 58 duizend is. Het verschil is zo groot dat we ons afvragen hoe zo iets kan gebeuren.”

Stillere vliegtuigen

De leden van de PvdD hebben de provincie dan ook om opheldering gevraagd. Stef Have, directeur van de luchthaven, beaamt dat het een complexe zaak betreft, maar benadrukt dat er in zijn optiek geen fouten zijn gemaakt. “Aangezien niet het aantal bewegingen overlast veroorzaakt, maar de geluidsproductie is er in het verleden, door de rijksoverheid, besloten om vliegvelden ‘geluidsbewegingen’ toe te kennen. Dit waren er 58.000 geluidsbewegingen voor vliegtuigen met geluidscertificaat 4. Nu bestaan er acht geluidsklasses 1 tot en met 8, waarbij er het dus logisch is dat als je geluidsintensieve vliegtuigen hebt minder dan 58.000 vliegbewegingen kunt maken. Andersom kunnen we met stillere vliegtuigen dus meer vliegen tot de geluidsruimte vol is”, legt hij uit. “Nu er steeds meer innovatie is op het gebied van stiller vliegen en er zelfs elektrische vliegtuigen zijn, kunnen wij theoretisch heel veel van deze types afhandelen. In de praktijk krijgen we ook zwaardere toestellen dus behouden we een gezonde exploitatie mix. Het is zelfs zo dat de nieuwe ontwikkeling de doelstelling heeft om de zakelijk luchtvaart een plek te geven op het vliegveld en dat deze niet frequent vliegen maar iets geluidsintensiever zijn”, aldus Have die tenslotte nogmaals benadrukt dat de maximale theoretische geluidsbelasting niet overschreden mag worden en dat deze daarnaast ook niet groter is geworden als voorheen.

Bekijk bericht op "internetbode.nl"

Reacties op dit bericht