PvdA stelt vragen over ‘vreemde cijfers’ van geluidshinder Eindhoven Airport
Door Silvester Klaasman
De PvdA-fractie heeft raadsvragen gesteld over de vermindering van geluidsoverlast van Eindhoven Airport. Volgens de partij klopt er iets met de cijfers die de luchthaven heeft ingediend bij een vergunningaanvraag.
De geluidsvermindering moet de luchthaven meenemen in de aanvraag van de MedeGebruiksVergunning. In die vergunning wordt de nieuwe norm voor geluidsoverlast bepaald waar de luchthaven de komende één á twee jaar aan moet voldoen.
Maar aan de cijfers die de luchthaven heeft opgegeven bij die vergunningsaanvraag schort het één en ander, zo stelt de PvdA. De ruimte voor geluidsoverlast zou volgens de PvdA een simpele rekensom moeten zijn. De mate waarin geluidsoverlast is afgenomen (door de inzet van nieuwere vliegtuigen) zou daarbij moeten worden afgetrokken van de norm voor geluidsoverlast in de vorige vergunning.
De luchthaven zou de afname van geluidsoverlast echter hebben afgetrokken van de daadwerkelijk veroorzaakte geluidsoverlast. Maar die daadwerkelijke geluidsoverlast overtrof echter de vergunde norm, zo meldt de PvdA.
Legaliseren
De fractie vindt dat de luchthaven op die manier de overschrijding van de grens probeert de ‘legaliseren’. Bovendien zorgt het ervoor dat de hoeveelheid geluidsoverlast die de luchthaven mag veroorzaken in een nieuwe vergunning, hoger wordt dan wanneer de luchthaven zich aan de wettelijk opgelegde norm had gehouden.
'Juiste cijfers'
De PvdA wil dat het Eindhovense college van B&W iets doet aan de gang van zaken, en wil weten of het college in gesprek is met de luchthavendirectie over het gebruik van de ‘verkeerde cijfers’. Ook wilde fractie weten wat het college gaat doen om ervoor te zorgen dat de nieuwe vergunning wordt berekend met de ‘juiste cijfers’.
BVM2
Het is niet voor het eerst dat Eindhoven Airport wordt verdacht van het goochelen met cijfers. Eerder uitte belangenvereniging BVM2 zorgen over de maatstaf die de luchtvaart gebruikte bij het meten van de eigen geluidsoverlast.
Volgens het rapport van Van Geel zou die norm dertig procent vna de 35Ke moeten zijn (Ke is de meeteenheid voor geluidsoverlast,red.). BVM2 was bang dat de luchthaven ook hier de daadwerkelijk veroorzaakte geluidsoverlast als maatstaf nam, terwijl die de wettelijke norm van 25 procent overschreed.