PvdA is ‘om’: eerst herindeling luchtruim dan pas opening vliegveld
Door Richard Schuurman
De PvdA-fractie in de Tweede Kamer is totaal van mening veranderd over Lelystad Airport. Was luchtvaartspecialist Attje Kuiken voor opening van het vliegveld in 2019, haar opvolger Gijs van Dijk vindt dat eerst het luchtruim opnieuw moet worden ingedeeld.
Van Dijk schrijft dit op de website van de PvdA. Het Kamerlid verwijst daarin naar het advies dat een Bewonersdelegatie afgelopen vrijdag aan minister Cora van Nieuwenhuizen heeft uitgebracht. Daarin roepen de bewoners op om eerst het luchtruim opnieuw in te delen en met zorgvuldige procedures het vertrouwen van de burgers terug te winnen, voordat Lelystad Airport open gaat voor vakantievluchten. 'Dit advies door bewoners is een serieus signaal dat we niet naast ons neer kunnen leggen', schrijft Van Dijk.
Inspraak
Van Dijk verwijst nog wel naar een motie van collega Kuiken, die in oktober opriep tot zorgvuldige inspraak en betrokkenheid. Die motie had vooral betrekking op de recent afgeronde internetconsultatie over de routes, waarover de bewonersdelegatie dus net heeft geadviseerd. In september zei Kuiken nog te hechten aan opening van Lelystad in 2019 vanwege het belang van de werkgelegenheid in Flevoland. Ook herhaalde ze dat de PvdA in 2015 'ja' heeft gezegd tegen de uitbreiding van Lelystad Airport.
Stempel
De PvdA heeft altijd een groot stempel gedrukt op de besluiten over het vliegveld. Het Luchthavenbesluit uit 2015 is opgesteld door PvdA-staatssecretaris Wilma Mansveld. Na haar opstappen nam partijgenoot Sharon Dijksma de portefeuille over en moest eind 2016 aankondigen dat opening in 2018 onmogelijk werd door vertraging met het ontwerp van de vliegroutes. Daarna werd staatssecretaris Dijksma geconfronteerd met fouten in de milieu-effectrapportage, die nu onder VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen worden hersteld. In Lelystad hebben de PvdA-wethouders Tjeerd van der Zwan en Jop Fackeldey het dossier jarenlang in portefeuille gehad.
Kamermeerderheid
Ondanks de ommezwaai van de PvdA is er op dit moment nog steeds een Kamermeerderheid voor opening van Lelystad in 2019. In het eerstvolgende debat moet blijken of ook de vier regeringsfracties van mening zijn veranderd. D66 staat onder zware druk om een oproep van het partijcongres uit te voeren, die ook eist dat eerst het luchtruim wordt heringedeeld. Dat alle fracties sinds het aantreden van het kabinet andere Kamerleden op het dossier Luchtvaart hebben gezet, kan van doorslaggevende betekenis zijn.
Geplaatst door anoniem1
Niet alleen de vliegroutes naar lelystad veranderen,ook veel routes naar en van Schiphol gaan veranderen. Dat betekend dat nieuwe groepen mensen met overlast te maken gaan krijgen van Schiphol,en voor andere groepen de overlast zal verminderen en misschien wel volledig zal verdwijnen. Zal dan ook weer een mer gemaakt moeten gaan worden.met bijbehorende discussies en bezwaren van hen die er op achteruit gaan.
Er is nog totaal geen zicht op hoe deze nieuwe Schiphol routes komen te liggen,in elk geval niet bij de bewoners. Dat hier niet veel duidelijkheid over gegeven wordt doet het ergste vermoeden maar blijf hopen dat de totale overlast zal verminderen.
Jammer is het gebrek aan duidelijkheid wel want op deze manier kunnen (nieuwe) omwonenden er ook geen rekening mee houden bij het kiezen van een woonplaats.
Het aftellen voor de opening van lelystad is in elk geval begonnen.
https://www.uitbreidinglelystadairport.nl/