Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Provincie ziet kansen bij Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 1418 
|
 Leeuwarder Courant 
tb_vliegtuig_AIREUROP.jpg



Naast zorgen – lawaai, vervuiling – biedt het nieuwe Lelystad Airport ook kansen, zegt de provincie. Het vliegveld kan Friezen banen opleveren.

Om Schiphol wat lucht te geven, mag Lelystad Airport de komende jaren flink groeien en een groot aantal vluchten overnemen. Als gevolg hiervan komen er geheel nieuwe vliegroutes en wachtgebieden boven het zuiden en oosten van Friesland te liggen.

Een deel van de toestellen vliegt vanaf april 2019 op een hoogte van 1200 tot 2100 meter over plaatsen als Stavoren, Balk, Follega, Echtenerbrug, Scherpenzeel, Drachten, Hemrik, Hoornsterzwaag en Noordwolde. Inwoners zitten met vragen. In Munnekeburen en Scherpenzeel hebben bewoners daarom zelf een informatieavond georganiseerd, op donderdag 11 mei.

De provincie kent de zorgen, zei gedeputeerde Michiel Schrier (SP) gisteren tijdens een persconferentie in het Provinsjehûs in Leeuwarden. Hij kan volgende week zelf niet naar Munnekeburen komen, maar probeert iemand anders te sturen.
Extra banen

Schrier heeft inmiddels contact gehad met het ministerie van Infrastructuur en Milieu en daarnaast heeft staatssecretaris Sharon Dijksma onlangs aangegeven beter te zullen communiceren. ,,Dat is mooi. Daarnaast verwacht ik een uitnodiging voor de eerstvolgende Alders-tafel (officieel overleg Lelystad Airport, red.)’’, zei Schrier. ,,Dan ga ik zelf aan tafel zitten.’’

Bij de persconferentie in het Provinsjehûs was ook commissaris van de koning Arno Brok (VVD) aanwezig. Die brak na enige tijd in bij Schrier en voegde nog toe: ,,Maar er zijn bij Lelystad ook andere belangen: de spin-off, de werkgelegenheid.’’ Schrier knikte.

Naast het gemak van een vliegveld dichter in de buurt noemden commissaris Brok en gedeputeerde Schrier vervolgens de taxibranche, de beveiliging en de catering als voorbeelden van sectoren waarin mogelijk extra banen komen. Hiervan zouden ook mensen in het zuidelijke deel van Friesland kunnen profiteren, denken zij.
Petities

Ondertussen wordt op internet nog steeds gereageerd op een peiling en een petitie over de Friese vliegroutes. Bij de peiling van Plaatselijk Belang Balk Vooruit geeft een meerderheid – ruim 63 procent – van de inwoners die reageren aan dat het dorp in protest moet gaan. Zo’n 21 procent laat weten het niet erg te vinden dat er straks vliegtuigen laag overkomen.

Een ander initiatief, de petitie ‘Red Fryslân – tegen laagvliegen’, is inmiddels meer dan 800 keer ondertekend. De petitie staat sinds eind maart online.

Bekijk bericht op "Leeuwarder Courant"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Michiel uit Voorschoten

Ah, een vertegenwoordiger van de corrupte VVD ziet uiteraard nog een positief punt: banen. Als compensatie voor het lawaai boven Friesland? Ja, toe maar, catering, taxi, of we daar al niet genoeg van hebben en deze branches een hoge toegevoegde waarde voor de lokale economie opleveren. Pluche partij S(alonSocialisten)P vindt het ook prachtig.
Zoals al eerder gezegd, je kunt nog even ontsnappen aan de overvolle, smerige, lawaaierige Randstad. Maar periferie is nu het volgende slachtoffer van het neoliberale beleid van deze overheid. In de Kempen en Baronie kun je reeds aan de levende lijve ervaren hoe de overscherende prijsvechters natuur en rust verpesten.

Geplaatst door Henk Meijer uit Elburg (oud-inwoner van Amsterdam-Amstelveen)

Hoedt u voor uitbreiding van het vliegverkeer. Nadat de bedreigingen van dat vliegverkeer zijn besproken conform de SWOT-analyse van uw regio, worden de kansen ruimhartig besproken en worden de inwoners van de regio ontwikkelingen in het vooruitzicht gesteld, die dan 'natuurlijk' werk en geld gaan opleveren. 'Hen wordt een wordt een worst voor gehouden'. Als de provincie Friesland ja zegt, tegen de uitbreiding van het vliegverkeer, kunt u rekenen op veel toeristen. Met de komst van veel toeristen die met een vliegtuig reizen en ook uw gebied bezoeken, kunt u er op rekenen, dat er dan sprake zal zijn van MASSATOERISME. In sneltreinvaart zullen er wegen etc. worden aangelegd, diverse soorten vakantiewoningen, restaurants en hotels worden gebouwd etc., er zal meer grootschalig vermaak worden georganiseerd en daarvoor zullen gebouwen/schuren worden geplaatst. Lawaai zal u oren geen rust gunnen. Wat is de uiteindelijke prijs die u betaalt voor het toegeven aan de druk van de luchtvaart- en massatoerismelobby? Uw provincie zal worden overspoeld door dingen die u niet wilt. Alleen zij voor wie geld en groei tellen, worden hier blij van. Oppervlakkigheid troef, dat krijg je met veel VVD in het menu. De tol die u betaalt, zult u altijd blijven voelen. De schoonheid van Friesland wordt te grabbel gegooid. Beleggers bekijken glunderend hun rekening. Dag Friesland!

U doet er goed aan, de mensen om u heen het reizen per vliegtuig ernstig te ontraden. U weet wel waarom. Sterkte

P.S. Ik heb 8 jaar in Amsterdam-Amstelveen gewoond, vliegtuigen om de 2 à 3 minuten over m'n huis zien/horen vliegen en in druk verkeer de adem een beetje ingehouden.

Voor 'SWOT-analyse' zie Google

Geplaatst door Michiel uit Voorschoten

Trots bericht in de media. Schiphol groeit fors harder dan de concurrenten. Gemiddeld is de groei in Europa 7%, onze trotse Parel in de Haarlemmermeerpolder met maar liefst 8,6%. Klopt, dat hebben we dit weekeind van 's morgens vroeg tot 's avonds laat met die laagvliegende, knetterende kerosine bommen gemerkt. En de rest van nu nog stil NL gaat dat in de komende jaren ook merken. En wat een lijdensweg voor wat vliegverslaafde buurgenoten die voor een pretvluchtje + 3 daags uitstapje naar Malaga 3 uur in de rij stonden te wachten. De volgende naar London voor € 29,= is al geboekt. Wat een buren ongenoegen toen ik over het klimaataccoord van Parijs begon. Milieu freak, lazer op! Maar onze bestuurders van Schiphol en in Den Haag kunnen trots op hun borst kloppen. En een leuke bonus tegemoet zien. Wij en het milieu betalen de prijs daarvoor.