Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Provincie slaat alarm over Maastricht Aachen Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 722 
|
 1limburg.nl - 24-01-2020 
Euro_banknotes.png

Door Jean van Hoof

Het provinciebestuur heeft een alarmerende brief geschreven aan de Tweede Kamer over de invoering van een vliegtaks voor vrachtvliegtuigen.

Die zou desastreus uitpakken voor Maastricht Aachen Airport (MAA) en daarmee de banen voor duizenden werknemers bij MAA bedreigen.

Verdienmodel
“Het huidige verdienmodel van de luchthaven staat op het spel”, zo meldt het provinciebestuur. Door de ligging van MAA en de nabijheid van buitenlandse vrachtluchthavens - Luik, Keulen-Bonn en Brussel - treft het invoeren van de vliegtaks voor vrachtvliegtuigen de luchthaven en de Limburgse economie onevenredig hard.

Belasting
“Want de concurrenten van MAA in de directe omgeving kennen deze belasting niet. Terwijl de positieve effecten op het klimaat nihil zullen zijn”, zo staat in de brief.

Dubbel zo duur
Ter toelichting wordt gesteld dat een start voor vrachtmaatschappijen vanaf MAA dubbel zo duur wordt, namelijk gemiddeld gemiddeld 1300 euro per brief extra. “Dat is uiteraard reden om te vertrekken uit Maastricht”, wordt geconcludeerd.

Uitzondering
Daarom roept het provinciebestuur de Tweede Kamer op de luchtvracht uit te zonderen van de vliegtaks en te streven naar een Europese aanpak. Of op zijn minst nader onderzoek te doen naar de gevolgen voor MAA “voordat een mogelijk desastreus besluit door uw Kamer mogelijk wordt gemaakt”.

Vliegtaks
Het provinciebestuur bestrijdt ook de opvatting van het kabinet dat de vliegtaks slechts tot een zeer beperkte daling van het aantal vrachtvluchten leidt. Want dat gaat alleen maar over Schiphol en gaat helemaal voorbij aan de positie van MAA, aldus de brief.

Forse stijging
Vorig jaar werd 111.000 ton vracht vervoerd van en naar MAA. Dat is evenveel als in 2018. Het aantal passagiers steeg wel fors, met 60 zestig procent tot 450.000.

De provincie is eigenaar van MAA en sinds 1 november vorig jaar ook weer exploitant, na het afhaken van de particuliere exploitant TCGI.

Bekijk bericht op "1limburg.nl - 24-01-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Waar hebben we het over? Duitsland heeft al vliegtax en België wil het ook gaan invoeren.
Overigens, mijn verdienmodel laat ook te wensen over sinds 01-01-2020.

Geplaatst door Iep uit Almere

Op de velden in België en Duitsland is er geen extra capaciteit en ruimte om die vrachtvluchten op te vangen... gaat dus nergens over.