Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Provincie reikt Rotterdam The Hague Airport toch de hand

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 170 
|
 Telstar on line 
Provincie reikt Rotterdam The Hague Airport toch de hand

De provincie Zuid-Holland steekt de hand uit naar Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Het college wil binnenkort in gesprek gaan om schriftelijke afspraken te maken over de samenwerking met het vliegveld. Die toezegging heeft het college gedaan aan de VVD-Statenfractie.

De handreiking was nodig, omdat Zuid-Holland zich de afgelopen tijd niet als een serieuze gesprekspartner voor de luchthaven had opgesteld. De provincie liet een verkenner, Joost Schrijnen, een advies schrijven over de toekomst van RTHA, maar nam vervolgens slechts delen van zijn advies over. "Terwijl het rapport van Schrijnen een zorgvuldig opgesteld compromis is", zegt VVD-Statenlid Rense Weide. "Daar kun je niet selectief in shoppen, want dan valt de samenhang weg. Gelukkig wil de provincie nu alsnog afspraken maken met RTHA om dit waardevolle advies integraal uit te voeren."

Geluid


Het gaat allemaal om de zogenaamde 'geluidsruimte', de hoeveelheid geluid die de luchthaven mag maken. Op dit moment wordt 25% van die ruimte in beslag genomen door trauma- en politiehelikopters. Weide: "Eigenlijk is het raar dat die helikopters meetellen, want zij voeren maatschappelijke taken uit. Dat zou een bedrijf als RTHA niet in de weg mogen zitten." Schrijnen vond een oplossing: de helikopters moesten worden verplaatst naar een locatie ten zuiden van Rotterdam. RTHA is bovendien bereid daaraan mee te betalen, omdat daardoor het aantal commerciƫle vluchten alsnog zou kunnen worden uitgebreid. Maar juist de verplaatsing van de helikopters wilde de provincie niet overnemen uit het advies.

Weide: "Dat is onbegrijpelijk. RTHA is met 22.000 vluchten en 2 miljoen passagiers echt al een klein vliegveld. Dat blijft ook zo. Maar ze moeten wel de kans krijgen om uit te groeien tot een kwalitatief goede zakelijke luchthaven. Met het advies van Schrijnen kan dat, zelfs zonder dat de overlast voor omwonenden toeneemt.

Staatssecretaris


Uiteindelijk is het de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu die in 2018 een nieuw besluit neemt over RTHA. De brief die de provincie samen met de betrokken gemeenten heeft gestuurd, de brief waarin het advies van Schrijnen slechts deels is overgenomen, is alleen maar een advies. Weide: "Dat neemt niet weg dat de provincie wel een betrouwbare gesprekspartner voor de luchthaven moet blijven. Daarom is het goed dat ze toch in gesprek gaan. Zuid-Holland is een internationale topregio. Daar hoort een internationale topluchthaven bij. Die hebben we. Laten we RTHA daarom stimuleren in plaats van tegenwerken. Laat ons vliegveld de vleugels uitslaan."

Bekijk bericht op "Telstar on line"