Provincie Overijssel en twaalf gemeenten geven zienswijze op ontwerp Luchtvaartnota
Redactie: Erik-Jan Berends
ZWOLLE - De provincie Overijssel en twaalf Overijsselse gemeenten dienen een zienswijze in op de ontwerp Luchtvaartnota 2020-2050 van de rijksoverheid. In de nota beschrijft de minister van Infrastructuur en Waterstaat hoe zij de ontwikkeling van de luchtvaart in de komende dertig jaar voor zich ziet.
De belangrijkste aandachtspunten in de zienswijze zijn dat de minister veel beter moet uitleggen waarom zij bepaalde keuzes maakt en welke effecten de keuzes hebben op de leefomgeving van de inwoners van Nederland. Ook wijzen de overheden op de kansen voor technologische en duurzame innovaties in de luchtvaart die Twente Airport en Technology Base Twente bieden.
Lelystad
Het belangrijkste bezwaar in de zienswijze is dat de minister Lelystad Airport ten onrechte als een voldongen feit presenteert. Dit terwijl het proces van de luchtvaartnota en de herziening van het luchtruim juist een antwoord moeten geven op de vraag of Lelystad Airport wel nodig is. Grote delen van Overijssel verwachten hinder als gevolg van de openstelling. De grote teruggang in luchtverkeer als gevolg van de coronacrisis en de roep om verduurzaming van mobiliteit is een kans om van Lelystad Airport – als de luchthaven al nodig is – te ontwikkelen tot de meest duurzame luchthaven ter wereld, waarop alleen vliegtuigen vliegen die voldoen aan de hoogste duurzaamheidsambities. Op korte termijn is een overloopluchthaven niet nodig. De Overijsselse overheden vinden verder dat de minister de keuzes in de Luchtvaartnota onvoldoende onderbouwt. "Zij lijkt te kiezen voor maximale economische groei en minimale verbeteringen voor klimaat, gezondheid en kwaliteit leefomgeving."
Twente
De minister mist met de luchtvaartnota volgens provincie Overijssel en de gemeenten kansen om echt werk te maken van verduurzaming van de luchtvaart. “In Twente liggen hiervoor grote kansen. De Technologybase Twente en Twente Airport hebben veel potentie als het gaat om luchtvaartinnovaties zoals elektrisch vliegen, onbemand vliegen (drones) en veilige integratie van onbemand en bemand vliegen. Ook werkt Twente Airport op dit moment hard aan het inrichten van een cluster voor onderhoud, reparatie en revisie van verkeersvliegtuigen.”
Transparantie
De Overijsselse overheden blijven benadrukken dat besluiten over luchtvaart een transparant en navolgbaar proces vragen, dat helder moet zijn wat de effecten op de omgeving zijn, en dat sprake is van daadwerkelijke deelname van alle betrokkenen (ook op de grond).
*) De zienswijze is ingediend door de provincie Overijssel, mede namens de gemeenten Dalfsen, Deventer, Enschede, Hellendoorn, Hengelo, Kampen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Wierden en Zwolle.
Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest
Elekrtrisch vliegen kan alleen voor korte vluchten met kleine toestellen. De nieuwe brandstoffen (bio- en synthetische kerosine) zullen slechts een marginale bijdrage gaan leveren en kosten ook energie bij de productie en geografische ruimte (die al schaars is). De komende dertig jaar zitten we vast aan de vliegtuigen, die er nu zijn, weliswaar wat minder lawaaiig (2 dB(A)) en wat zuiniger (max. 20%), maar dit effect gaat volledig teloor bij de voorgenomen groei. Duurzame luchtvaart bestaat eenvoudigweg niet, wel een te grote luchtvaart, die klimaatambities omver haalt!
En terecht: transparantie is nog nooit het devies van deze sector geweest.