Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Provincie komt klagers vliegveld Beek tegemoet

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 161 
|
 1limburg.nl - 28-11-2018 
me_vliegtuig_IMG_0475.jpg

Jean van Hoof

De provincie gooit het over een andere boeg met Maastricht Aachen Airport.
Ze stopt de lopende aanvraag bij het ministerie voor een nieuwe vergunning.

Pas op de plaats
Kern daarvan was dat het vliegveld in Beek gebruik kon gaan maken van de hele lengte van de start- en landingsbaan. Die bedraagt 2750 meter. Het gebruik daarvan wordt nu gedoogd, maar de provincie kiest voor een nieuwe procedure. "Het is tijd voor een pas op de plaats en het vinden van meer balans. De huidige aanpak past niet meer bij de actualiteit", aldus VVD-gedeputeerde Joost van den Akker.

Overlast
Hij verwijst daarbij naar de groeiende kritiek van omwonenden over overlast van MAA en naar de nieuwe methodes om geluidsoverlast te berekenen. "Die pakken voor een deel nadeliger uit voor een luchthaven als MAA", zo stelt hij.

Geluidsgrens
Ook uit economisch oogpunt vindt de gedeputeerde de nieuwe koers verstandig omdat er bij het gebruik van de hele baan minder groei van het aantal vrachtvluchten mogelijk is. Want dan wordt sneller de maximaal toegestane geluidsgrens bereikt.

Logisch
"In al deze opzichten is er veel veranderd in vergelijking met 2013 toen wij begonnen met de nu stopgezette vergunningsaanvraag", zo zegt Van den Akker. De huidige stap noemt hij dan ook logisch.

Video: Gedeputeerde Joost van den Akker: nieuwe koers vliegveld 'logisch' (28 nov 2018). Bekijk video via onderstaande link.

Niet langer 2750 meter
In de nieuwe vergunningsaanvraag zal nog maar beperkt worden ingezet op het gebruik van de hele start- en landingsbaan van 2750 meter, en dan alleen voor stillere toestellen. De provincie vraagt aan de minister om het huidige gedogen tot 1 april volgend jaar, zodat de afspraken die er zijn gemaakt met vrachtmaatschappijen kunnen worden nagekomen.

Hinder kan minder
De nieuwe procedure gaat naar verwachting zeker anderhalf jaar in beslag nemen. De gedeputeerde verwacht dat de overlast en hinder voor omwonenden van MAA door de nieuwe koers verminderd kan worden.

Video: Joost van den Akker over mogelijk minder geluidsoverlast (28 nov 2018). Bekijk video via onderstaande link.

Not amused
Van den Akker geeft toe dat de huidige exploitant van het vliegveld TCGI 'not amused' was over de stap van de provincie, die eigenaar is van de luchthaven. Het bedrijf is steeds in het vooruitzicht gesteld dat de hele baan gebruikt kon gaan worden omdat dat cruciaal zou zijn om te groeien.

"De exploitant zal een hoop dingen opnieuw op een rijtje moeten zetten. Maar ik heb er vertrouwen in dat hij ook tot de conclusie komt dat de nieuwe aanpak voor hem aantrekkelijker is", verwacht Van den Akker. De exploitant zelf laat weten nog niet te willen reageren.

Geweldig
De Alliantie Tegen Uitbreiding Maastricht-Aachen Airport heeft opgetogen gereageerd op het nieuws dat de provincie de lopende aanvraag bij het ministerie voor een nieuwe vergunning van het vliegveld stopt. "Geweldig dat er een volledige heroverweging plaats gaat vinden", laat Wim Derks van Alliantie Tegen Uitbreiding Maastricht-Aachen Airport weten.

Omwonenden zijn nog wel sceptisch: "Ze mogen alleen niet meer gebruik maken van die lange baan, hoe dat gehandhaafd gaat worden, moeten we nog allemaal gaan zien."

Een woordvoerder van de luchthaven laat weten onaangenaam verrast te zijn door de stap van de provincie, en dat er wordt gekeken naar een reactie.


Video: Online reacties omwonenden (28 nov 2018). Bekijk video via onderstaande link.

Bekijk bericht op "1limburg.nl - 28-11-2018"

Reacties op dit bericht