Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Provinciale politiek akkoord met zestig vliegbewegingen per dag op Twente Airport

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 874 
|
 RTV oost 
hv_veiligheid_2916.jpeg

Provinciale Staten heeft vanavond ingestemd met het voorstel dat de start- en landingsbaan van vliegveld Twente Airport zo'n zestig keer per dag mag worden gebruikt voor vliegverkeer. Gedeputeerde Staten besloot dat vorige maand, de Statenleden in het provinciehuis moesten er vandaag over stemmen. Er stemden 37 voor, en acht tegen.


Vooral kleine vliegtuigen



In de praktijk wordt het vliegveld vooral gebruikt door zakenvliegtuigen, zweefvliegtuigjes en ander klein vliegverkeer. Daarnaast mogen er per jaar 240 grotere vliegtuigen starten of landen. Die zullen vooral landen om gesloopt en gerecycled te worden. Het vliegveld krijgt daarmee ongeveer half de omvang van vliegveld Teuge. Op 1 november wordt het vliegveld door het Ministerie van Defensie overgedragen aan de provincie.

Vraagtekens bij Topteam



Meerdere Statenleden plaatsten wel hun vraagtekens bij het zogeheten Topteam. Onder leiding van voormalig NS directeur Aad Veenman is dat team bezig om bedrijven te trekken naar Technology Base, het bedrijventerrein dat bij het vliegveld wordt gerealiseerd. Tot nu toe is er nauwelijks interesse van bedrijven.
PVV-fractievoorzitter Mulder vindt dat het team niets heeft bereikt. "Er is totaal geen werkgelegenheid bijgekomen door dit team, dat voor 7 ton per jaar aan het werk is." Het provinciebestuur zal begin september met een voorstel komen waardoor de Statenleden meer inzicht hebben in de vorderingen rond Technology Base. De Statenleden drongen daar in een motie op aan.


Zienswijzen



Van 24 juni tot en met 4 augustus kan iedereen bij de provincie zienswijzen indienen. Ook vinden er drie informatieavonden plaats. Op 12 oktober moet Provinciale Staten een definitief besluit nemen.

Bekijk bericht op "RTV oost"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Vliegveld Twente zou geen vliegveld worden. Via de achterdeur, te beginnen met max 60 vluchten, wordt daar niet aflatend, aan gemorreld. We zullen zien.

Geplaatst door Jan Griese

Ze zijn gek geworden daar Wim, Een dergelijk mooi gebied moetje uitnutten voor toerisme en Cultuur en niet belasten met herrie kisten... terwijl er vlak bij een duits vliegveld ligt . WEER werk voor Herman Finkers !

Geplaatst door Elodie

Vliegveld Twente zou geen vliegveld worden!
Eindhoven Airport zou een "zaken" vliegveld worden! Vervolgens wordt dit vliegveld door de Schiphol Group gebombardeerd tot budget vliegveld voor de goedkoopste vliegtickets. Onze eigen Staat (eigenaar voor 70% van Schiphol) zorgt dat dit mogelijk wordt gemaakt door o.a. het niet heffen van belasting op de kerosine. Het toverwoord "werkgelegenheid" zorgt dat de milieubelastende vliegmaatschappijen alles voor elkaar krijgen. Zolang de kerosine "goedkoop" en nog voorradig is, zal de consument gevoelig blijven voor het goedkope vliegticket.
Het milieu probleem is voor de volgende generatie!

Geplaatst door Jan Griese

@Elodie: Geheel met u eens ! De Straat is ook al GEK geworden, , waar zou die kloof tussen bevolking en Politiek toch vandaan komen. Advies aan alleen hier op dezesite : STEM Groen Links
Ze groeien (zie de peilingen: !) fiks en het is de enige partij Die tegen deze megalomie stemt ! Gr Jan

Geplaatst door Hans

De Partij voor de Dieren - Marianne Thieme - komt ook op voor onze belangen en kijkt veel verder dan de korte termijn.

Geplaatst door Jan Griese

Inderdaad,maar Gr links is veel groter . vooralsnog