Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Protest op het strand tegen luchthaven in zee

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 472 
|
 NHD - 21-07-2018 
hv_natuur_1926.jpeg

Door Joop Boek

Veertig jaar lang fotografeerde Joop Boek voor de Alkmaarsche Courant. Hij maakte de gloriejaren van AZ mee, legde natuurgeweld vast, volgde topartiesten in de regio. Eens per week geeft hij een beeld van Alkmaar en omgeving in de rubriek FotoBoek.

Heiloo Protest op het strand. Van milieugroepen om de bouw van een tweede luchthaven voor de kust van Noord-Holland tegen te gaan. Ook leden van Milieu Contact Heiloo liepen mee over het strand richting Wijk aan Zee. Daar was immers de tweede luchthaven gepland. De menigte droeg spandoeken met zich mee, er werd muziek gemaakt en protestliederen gezongen. De dik ingepakte activisten trotseerden de stevige wind. In de loop van de jaren zijn er meerdere locaties voor een tweede Schiphol geopperd, het Markermeer bijvoorbeeld. Uiteindelijk werd Lelystad Airport aangewezen als tweede luchthaven. De activisten hebben er aan bijgedragen dat er geen tweede luchthaven is gebouwd in de Noordzee, vlak onder de Nederlandse kust.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem

Jammer dat een prima alternatief voor een vliegveld voor de kust bij Wijk aan zee "vlucht naar voren" ook niet omarmd wordt door linkse activisten die blijkbaar overal tegen zijn.
De trieste realiteit is dat het luchtverkeer zal blijven groeien en er dus een minst slechte oplossing moet komen in de vorm van een luchthaven op zee.
Of hebben dezelfde activisten een beter plan?


Geplaatst door VP

Een vliegveld voor de kust van Wijk aan Zee is helemaal geen prima alternatief. Het rapport "Een vlucht naar voren" is wat betreft de door de auteurs gewenste vliegveld in zee complete luchtfietserij.
Op pagina 42 in het rapport stellen de auteurs: "De IJ-vlakte kan en dient energie- en klimaatneutraal ontwikkeld te worden door benutting van potentieel aanwezige energiebronnen."
Vervolgens worden enkele suggesties gedaan, maar geen berekening over de haalbaarheid.

Op pagina 52 vergelijken ze het vliegveld voor de kust van Wijk aan Zee met de aanleg van Deltawerken en de Afsluitdijk. Volgens de auteurs werd daarbij niet afgevraagd of het kon worden terugverdiend, dat moet dus ook niet gebeuren met het vliegveld in zee. De auteurs vergeten dat de Deltawerken en de Afsluitdijk voorzieningen voor de gehele bevolking (landverdediging), een luchthaven is puur commercieel.
Voorts op pagina 52: "Nederland kan na een crisis een aansprekend, innovatief en uitdagend infrastructureel project goed gebruiken." Wat een onzin. Noord-Zuidlijn, Betuwelijn, HSL, Fyra, allemaal veel te duur geworden en (nog) niet rendabel.

Pagina 53: Benutting restwarmte Tata en groene energie. Via Tata weet ik dat dit technisch zeer lastig en zeer kostbaar is, zelf als Wijk aan Zee moet worden voorzien van restwarmte.

Dit is een kleine selectie van de luchtfietserij.

Geplaatst door Jaap

@VP. "Of hebben dezelfde activisten een beter plan?" Deze vraag van Anoniem staat volgens mij nog open.
Ja, ook ik ben nog steeds op zoek naar het Ei van Columbus....

Geplaatst door Michel

Een vliegveld in zee is een vrijbrief voor ongeremde uitbreiding van vliegverkeer.
Nog meer CO2 nog meer fijnstof...............

Ja meneer Anoniem lekker uw tuintje schoonvegen he! Gooi de rotzooi maar bij een ander in de tuin en een heel dorp om se zeep helpen!
Je zal maar Wijk aan Zeeër zijn...............Verraden door mensen die egoïsme hoog in het vaandel hebben!

Laat de kust met rust


Geplaatst door anoniem1

Het ziet er niet goed uit. Tegen elke oplossing zijn wel bezwaren mogelijk. Er is veel wantrouwen tegen vliegveld in algemeen. Misschien geeft vliegveld voor kust wel geen overlast (kan me dat eigenlijk niet voorstellen) maar men gaat uit van het ergste scenario. Je ziet het ook bij lokale gas projecten. Iedereen is tegen met Groningen in het achterhoofd. De overheid creeert een heel slecht presedent wat dan vervolgens toekomstige ontwikkeling een stuk lastiger maakt. Men zou wat verder vooruit kunnen kijken,de zaken goed regelen is ook in het belang van de overheid.

Vliegveld aan zee verdient het om op zijn minst onderzocht te worden. Met name het startende verkeer zou vrijwel geen overlast meer veroorzaken want dat gaat allemaal richting het westen en er is genoeg ruimte voor goede routes. Wijk aan zee is ook niet de enige mogelijke locatie dus ik hoop wel dat men open blijft staan voor een andere locatie voor uitbreiding van Schiphol.
Maasvlakte lijkt logisch, Rotterdam+denhaag is bij elkaar groter dan Amsterdam (Rotterdam alleen al) dus waarom moet grootste vliegveld per se bij Amsterdam? voor de overstappers maakt het allemaal niks uit toch en alles draait toch om de overstappers?

Geplaatst door Peter

Mnder vliegen mensen! En gewoon een eerlijke prijs betalen, dus ja geen subsidie meer en ja een hogere prijs. Dan pas zal de luchtvaart innoveren en kan het aantal vluchten met ca. 80% omlaag.
Iedere andere goegelulde schijnoplossing zal anders relatief snel desastreus uitpakken voor klimaat, mensheid En economie...

Geplaatst door VP

@Jaap
Nee Jaap, ik heb geen oplossing. In 2009 had Schiphol de ambitie om van 45 miljoen passagiers naar 85 miljoen passagiers in 2025 te willen groeien. Dat is een toename van ongeveer 89%, dat moeten we niet willen.
Is groei van Schiphol het enige dat telt? Wellicht dat Schiphol beter kan krimpen. Betere treinverbindingen tussen Europese steden. Eerlijkere beprijzing van de tickets. Minder vliegen misschien.


Geplaatst door Bob

Vooropgesteld moet worden dat verdere groei van luchtvaart (wat sowieso helaas doorgaat omdat er nu al honderden vliegtuigen in bestelling zijn, die gaan nog wel 30 jaar mee) niet valt te rijmen met terugdringen van broeikasgasemissies. Het moet minder!

In 1995 was ik in Japan en zag al het vliegveld bij Kyoto op zee, met 2 banen, en een snelle treinverbinding naar de wal. Daar kan het dus blijkbaar wel.

Ik begrijp de protesten van diegenen, die erop uit zouden gaan kijken. Als men deze oplossing verder zou ontwikkelen, dan is een voldoende grote afstand tot de kust nodig, ik schat zeker 20 km. Je zou zelfs kunnen denken aan een drijvend eiland dat op de wind gedraaid kan worden met twee banen met een goede verbinding naar de wal. Het zou wel enorm veel mensen op het land ontlasten van de teringherrie elke dag en nacht!

Geplaatst door Jaap

@VP
Dit zou inderdaad het beste zijn, voor mens en klimaat. Ik verwacht dat het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart (LBBL) dit najaar weer met acties komt om dit te bereiken.

Geplaatst door Bosbeer

Laten we de gedachte dat een nieuwe luchthaven tegen Amsterdam aangeplakt moet worden eens loslaten. Ook Brussel kampt met het probleem Zaveltem dus wat let de Europese gemeenschap om een gemeenschappelijke luchthaven aan te leggen in de Noordzee, misschien willen de Brexitiers ook wel mee doen.

Geplaatst door Josje

Afschuwelijk als de vliegterreur ons arme land ook vanaf de zee gaat bestoken. Er zijn nu nog een paar plekken waar je als inwoner van Noordholland heen kunt om relatieve rust te ervaren. In de duinen is de rust waarvoor mensen komen nu al schrikbarend aangetast door het constante geraas van vliegtuigen, er zijn haast geen momenten meer waarop je de natuur kunt beleven zonder begeleidende Schiphol-soundtrack. Dichtbij de kust wordt het meestal eindelijk eens even een paar minuten rustig. Bij een vliegveld in zee wordt de aanvliegroute gevormd door onze Noordhollandse stranden en breekt de hel pas echt los boven de hoofden van de rustzoekers. Hoewel het voor de inwoners van Wijk aan Zee natuurlijk de grootste ramp is.
Zo wordt dit land naar de kloten geholpen. Herrie waaraan je niet kunt ontkomen is een vorm van terreur, wanneer dringt dit eindelijk eens door tot onze overheid? En dan durven ze ook nog te beweren dat grote groepen gehinderden 'geen belang' hebben en dus niet mogen klagen. Als Amsterdammer heb ik geen belang bij een eventueel vliegveld in zee en ook niet bij de geluidshinder veroorzaakt door de laagvliegende toestellen die momenteel al weer de hele middag boven mijn woning in Amsterdam West scheren. Ik heb hier kennelijk geen enkel recht van spreken, hoewel mijn geestelijke en lichamelijke gezondheid voor mij van het grootste belang zijn en deze ernstig worden aangetast door de geluidshinder en luchtvervuiling veroorzaakt door het enorm toegenomen vliegverkeer. Het is werkelijk een gotspe hoe we worden gemanipuleerd en hoe er met onze rechten als inwoners van dit land wordt gesold.