Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Proefvlucht op laagvliegroutes Lelystad wordt ‘worst case scenario’

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 885 
|
 Leeuwarder Courant 
Graag_terug_op_Lelystad_1.jpg

De zogenoemde belevingsvlucht op de toekomstige laagvliegroutes van Lelystad Airport, op woensdag 30 mei, zal ‘worst case’ zijn.
Dat wil in dit geval zeggen: conservatief. Oftewel de proefvluchten van en naar het vernieuwde vliegveld vinden plaats op de laagst mogelijke hoogte: meestal 1800 meter, soms tot 2700 meter. Op deze manier is de maximale geluidsbelasting te horen.
Alle inkomende en uitgaande routes worden op 30 mei minimaal één keer gevlogen. Dit duurt zo’n 4,5 uur en gebeurt in het tijdvak tussen half vier ‘s middags en half tien ‘s avonds, zo blijkt uit verslagen van bijeenkomsten van de zogeheten regiegroep. De laatste bijeenkomst was dinsdag 8 mei. De belevingsvlucht is ook te volgen via de site flightradar24.com.

Drie routes over Friesland

De laagvliegroutes liggen vooral boven het noorden en oosten van Nederland. Over Friesland gaan drie routes: een over Sloten, Langweer, Joure en Drachten met opstijgende vliegtuigen, een over het uiterste zuidwesten van Friesland (bij Laaksum, opstijgend) en een over het uiterste zuidoosten van Friesland (Appelscha, landend). Onlangs is een vierde Friese route geschrapt.
De belevingsvlucht, een wens van actiegroepen en Kamerleden, wordt uitgevoerd met een Boeing 737 800 van Transavia. Dit type toestel zal na de opening - voorlopig gepland in het voorjaar van 2020 - vaak van en naar het vernieuwde Lelystad Airport gaan vliegen.
De proefvluchten gaan niet door bij stromende regen, stevig onweer, zware bewolking (het toestel moet vanaf de grond te zien zijn) of wind boven windkracht 6. In deze gevallen is het weer van invloed op de mate van geluidsoverlast. Mocht de vlucht worden afgelast, dan kan deze pas in september worden ingehaald.

Geen passagiers aan boord


Aan boord van de Boeing zijn geen passagiers en bagage. Dit heeft gevolgen voor het gewicht en dus het geluid. Om dit effect te compenseren gaat er extra brandstof mee aan boord.
Het toestel vertrekt niet van Lelystad zelf, maar van Schiphol. De Boeing kan in Lelystad namelijk niet starten en landen, omdat de verlengde baan van het vliegveld nog niet geschikt is. De vereiste baanmarkeringen zijn nog niet aangebracht en op Lelystad Airport is geen luchtverkeersleiding.
Het vliegveld wordt op ongeveer 600 meter hoogte overvlogen, horizontaal, zonder het landingsgestel te laten zakken. Hierdoor heeft de belevingsvlucht minder waarde voor het gebied tussen Almere en Dronten.

Extra meetpunten


Er zijn vier meetpunten in de omgeving van het vliegveld. Daarnaast wordt er op nog eens twaalf plekken gemeten. De regiegroep heeft gepleit voor extra meetpunten in natuurgebieden.
Tijdens en na de proefvlucht kunnen inwoners die onder de vliegroutes wonen of die meeluisteren hun ervaringen online doorgeven, via de site belevingsvlucht.nl. Een gespecialiseerd bureau voert de metingen uit.

Bekijk bericht op "Leeuwarder Courant"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1

wordt het een vlucht met de flappen uit,zodat je ook goed het jankende geluid hoort bij de landing?

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Schertsvertoning.

Wat wil de sector er nu mee laten zien?
Dat het allemaal wel meevalt?
Het antwoord op de vraag luidt: het valt allemaal heel erg tegen!
Die aluminium klere dingen maken een enorme klere herrie, zelfs nog hoorbaar op 2 Km hoogte!
Op 600 meter, waarop ze over lange afstand (60 a 70 Km) Schiphol naderen is nog asocialer!

Dat de sector dit soort schertsvertoning mag uitvoeren steekt mij, want het is voor mij hetzelfde als: slaapt u maar rustig verder, Vadertje Staat waakt over u.
Wees gewoon open, wees eerlijk en zeg: ja, u krijgt te maken met een enorme klere herrie en ja u krijgt te maken met een enorme vervuiling, maar draai er niet omheen en bedrieg niet!
Bang dat de sector is voor onrust onder de inwoners die het uiteraard niet (meer) pikken, voelt zij zich genoodzaakt tot allerhande smerige (politieke) spelletjes.
Om het uiteindelijk toch door te drukken kan de sector niet zonder de politiek, waaruit direct blijkt dat ook de politiek hele smerige handen heeft!

Geplaatst door anoniem1

Het is echt volslagen absurd met de herrie om eerlijk te zijn. Valt onder hufterig gedrag zoals dat tegenwoordig zo heet. Stel je voor,muziek te hard en politie aan je deur. Verkeerde uitlaat die teveel lawaai maakt,gelijk een bon want we willen geen hufterig gedrag en een prettige leefomgeving. De herrie van vliegtuigen die is tientallen malen erger en het hele jaar door van vroeg tot laat voor sommige groepen. En dan lees je "oplossing voor groei is minder zeuren"
Het is volkomen doorgeslagen,allemaal in naam van het network. Absurd gewoon,dat dit ooit heft kunnen gebeuren.

Geplaatst door David

Waarom kunnen de kisten boven kennermerduinen/Egmond ook niet op 1800 meter landen. Dit zal aanzienlijk schelen qua overlast…Laten ze de oostelijke vluchten ook naar 2700 meter stijgen. win win