Proefvlucht op laagvliegroutes Lelystad wordt ‘worst case scenario’
De zogenoemde belevingsvlucht op de toekomstige laagvliegroutes van Lelystad Airport, op woensdag 30 mei, zal ‘worst case’ zijn.
Dat wil in dit geval zeggen: conservatief. Oftewel de proefvluchten van en naar het vernieuwde vliegveld vinden plaats op de laagst mogelijke hoogte: meestal 1800 meter, soms tot 2700 meter. Op deze manier is de maximale geluidsbelasting te horen.
Alle inkomende en uitgaande routes worden op 30 mei minimaal één keer gevlogen. Dit duurt zo’n 4,5 uur en gebeurt in het tijdvak tussen half vier ‘s middags en half tien ‘s avonds, zo blijkt uit verslagen van bijeenkomsten van de zogeheten regiegroep. De laatste bijeenkomst was dinsdag 8 mei. De belevingsvlucht is ook te volgen via de site flightradar24.com.
Drie routes over Friesland
De laagvliegroutes liggen vooral boven het noorden en oosten van Nederland. Over Friesland gaan drie routes: een over Sloten, Langweer, Joure en Drachten met opstijgende vliegtuigen, een over het uiterste zuidwesten van Friesland (bij Laaksum, opstijgend) en een over het uiterste zuidoosten van Friesland (Appelscha, landend). Onlangs is een vierde Friese route geschrapt.De belevingsvlucht, een wens van actiegroepen en Kamerleden, wordt uitgevoerd met een Boeing 737 800 van Transavia. Dit type toestel zal na de opening - voorlopig gepland in het voorjaar van 2020 - vaak van en naar het vernieuwde Lelystad Airport gaan vliegen.
De proefvluchten gaan niet door bij stromende regen, stevig onweer, zware bewolking (het toestel moet vanaf de grond te zien zijn) of wind boven windkracht 6. In deze gevallen is het weer van invloed op de mate van geluidsoverlast. Mocht de vlucht worden afgelast, dan kan deze pas in september worden ingehaald.
Geen passagiers aan boord
Aan boord van de Boeing zijn geen passagiers en bagage. Dit heeft gevolgen voor het gewicht en dus het geluid. Om dit effect te compenseren gaat er extra brandstof mee aan boord.
Het toestel vertrekt niet van Lelystad zelf, maar van Schiphol. De Boeing kan in Lelystad namelijk niet starten en landen, omdat de verlengde baan van het vliegveld nog niet geschikt is. De vereiste baanmarkeringen zijn nog niet aangebracht en op Lelystad Airport is geen luchtverkeersleiding.
Het vliegveld wordt op ongeveer 600 meter hoogte overvlogen, horizontaal, zonder het landingsgestel te laten zakken. Hierdoor heeft de belevingsvlucht minder waarde voor het gebied tussen Almere en Dronten.
Extra meetpunten
Er zijn vier meetpunten in de omgeving van het vliegveld. Daarnaast wordt er op nog eens twaalf plekken gemeten. De regiegroep heeft gepleit voor extra meetpunten in natuurgebieden.
Tijdens en na de proefvlucht kunnen inwoners die onder de vliegroutes wonen of die meeluisteren hun ervaringen online doorgeven, via de site belevingsvlucht.nl. Een gespecialiseerd bureau voert de metingen uit.
Bekijk bericht op "Leeuwarder Courant"
Geplaatst door anoniem1